טיפול בחרדות

מרגישים לפעמים שהמחשבות לא נותנות לכם מנוח? ובכן, אנשים רבים החווים חרדה, מוצאים את עצמם מתעמתים שוב ושוב עם אותן מחשבות טורדניות. מהי החרדה? מהם התסמינים שלה וכיצד ניתן לטפל בחרדות? ריכזנו בעבורכם מידע חיוני בנושא.

מהי חרדה?

“חרדות הן משהו שקיים מהרגע הראשון שאנחנו מגיעים לעולם… ובמפגש הראשון שלנו עם הדמויות המשמעותיות לנו, אנחנו חרדים שלא נקבל את מה שאנחנו רוצים. כשתינוק לא מקבל את האוכל שהוא רוצה – הוא רעב, נולדת אצלו חרדה שהוא לא יקבל את מה שהוא רוצה. כשאנחנו נהיים בוגרים יותר, ה”רעב” לאוכל קונקרטי הופך להיות “רעב” לאוכל רגשי”…טל, מכון חיבורים

חרדה היא מצב של חשש, חוסר ודאות או פחד הנובעים מציפייה או מחשבה על אירוע או מצב מאיים, מציאותי או מדומיין. מצבים של חרדה חוזרת עלולים לעתים קרובות לפגוע בתפקוד הגופני והפסיכולוגי. עם זאת, חרדה אינה תופעה אקראית, לא ידועה או בלתי ניתנת לשליטה. חרדה נובעת למעשה מסגנון התנהגות מסוים. באופן ספציפי יותר, אנחנו יוצרים את המצב הפסיכולוגי, הגופני והרגשי של חרדה כאשר אנו מתנהגים בחשש או דואגים. על כן, חרדה היא תוצאה של התנהגות. חרדה היא לא תופעה מסתורית או מחלה.

למעשה, כל אדם חווה חרדה במידה מסוימת, ואף רוב האנשים חווים התקפי חרדה בשלב כלשהו בחייהם. לעיתים, חרדה היא לא רעה. חרדה היא תוצאה פיזיולוגית, פסיכולוגית ורגשית של התנהגות.

מהם הגורמים לחרדה?

חרדה יכולה להתפתח בעקבות מצב לחץ רגשי מתמשך. במהלך החיים אנו מתמודדים באופן קבוע עם רמת לחץ וחרדה משתנה. עם זאת במידה וקיימים בחיינו מצבים היוצרים רמת לחצים גבוהה, הנמשכת על פני תקופה ארוכה, מבלי שנייצר פעילויות שונות המאפשרות רגיעה גופנית ורגשית, גופנו עלול להגיב בחרדה. כשהחרדה גבוהה ואנחנו מנסים להפחית אותה או להמנע ממנה היא דווקא גדלה. מצב זה נקרא ” מעגל החרדה” ויש מספר פעולות שמשמרות אותו. 

דוגמה למצב של לחץ מתמשך יכולה להיות: מצב כלכלי קשה, לחץ ממבחנים, לחץ כתוצאה ממערכת יחסים מורכבת ובעייתית, התמודדות עם חרדה, התמודדות עם קשיים בקשב וריכוז ואירועים טראומטיים כגון: תאונה, מלחמה, נטישה, גירושין, התעללות מינית וכו’.

סוגי חרדות:

ריכזנו עבורכם את סוגי החרדות השכיחות ביותר:

הפרעת חרדה כללית  (Generalised anxiety disorder (GAD)

משמעותה של חרדה זו היא הישנות של דאגות קבועות או בלתי נשלטות באשר לנושאים ולתחומי חיים שונים. מכיוון שישנם תסמינים אפשריים מגוונים של חרדה, זו עלולה להיות אבחנה די רחבה. כלומר אדם אחד הסובל מהפרעת חרדה כללית (GAD)  עלול לחוות חוויות שונות בתכלית מאדם אחר המאובחן תחת אותה אבחנה.

הפרעת חרדה חברתית

משמעותה של אבחנה זו היא תגובה של חרדה קיצונית המתעוררת לנוכח מצבים חברתיים (כגון, מסיבות, מקומות עבודה, וכל סביבה המצריכה תקשורת עם אנשים אחרים). התופעה מוכרת גם בשם ”פוביה חברתית”.

התקף חרדה/ התקף פאניקה

מדובר בחרדה שבה מופיעים התקפי פאניקה באופן קבוע או לעיתים קרובות ללא סיבה או טריגר מסוים. חוויה של התקף חרדה, משמעותה חשש מתמיד מפני התקפי חרדה נוספים שעלולים לקרות. באופן פרדוקסלי, הפחד עצמו יכול להפעיל את התקף פאניקה הבא.

פוביות

 פחד קיצוני או חרדה המופעלת על ידי מצב מסוים (כגון מצבים חברתיים) או אובייקט מסוים (כגון עכבישים).

הפרעה פוסט-טראומתית  (PTSD) 

אבחנה שניתנת לסובלים מתסמיני חרדה בתגובה לאירוע אותו תפסו כטראומתי. הפרעה זו עלולה לגרום לפלאשבקים או לסיוטים המציפים בתחושות וזיכרונות מן האירוע הטראומתי.

הפרעה כפייתית טורדנית (OCD)

בעיות חרדה הכרוכות במחשבות חוזרות ונשנות המלוות בהתנהגויות או דחפים.

חרדה בריאותית 

הפרעה הדומה בתסמיניה לOCD, אך ייחודית להתעסקות רפואית- חקירה של מצב רפואי וסימפטומים שעלולים לנבוע ממנו.

הפרעת גוף דיסמורפית  (BDD)

מחשבות אובססיביות וכפייתיות הנוגעות למראה חיצוני.

 OCD או חרדה פרה-נטלית

חרדה המתפתחת אצל נשים במהלך ההיריון או בשנה הראשונה לאחר הלידה

מהו הטיפול בחרדות?

הבניה קוגניטיבית מחודשת – זה אמנם נשמע כמו מונח פסיכולוגי סבוך, אבל למעשה, אתם כבר יודעים במה מדובר: הבנייה קוגניטיבית מחודשת היא אותו תהליך של שינוי דפוסי חשיבה התורמים לחרדה, והחלפתם במחשבות חיוביות ומציאותיות. פירקנו את התהליך הזה לשלושה צעדים עיקריים:

  1. זיהוי המחשבות השליליות – אדם הסובל מהפרעת חרדה או התקפי חרדה עשוי להפריז בתפיסת הסכנה שלו. למשל, אם הוא סובל מפוביה מחיידקים, הוא עשוי לתפוס לחיצת יד כסכנת חיים. אף כי גם הוא יודע שמדובר בפחד לא רציונאלי, הוא עשוי להתקשות בזיהוי המחשבות המובילות לפחד הזה. המטפל הקוגניטיבי התנהגותי יסייע לכם לזהות את המחשבות האלו.
  2. הטלת ספק במחשבות השליליות – בשלב השני, תתחילו לנסות ולנתח את המחשבות האלו יחד עם המטפל: תטילו ספק בהוכחות למחשבות השליליות, תפרקו לגורמים אמונות מזיקות, ותטילו אור מציאותי על תחזיות לעתיד.
  3. החלפת מחשבות שליליות במחשבות מציאותיות – כעת ניתן להחליף את המחשבות המזיקות במחשבות חיוביות ומדויקות יותר. מטפל מיומן יוכל לסייע לכם לחשוב על הצהרות מרגיעות שתוכלו לומר לעצמכם כאשר תאלצו להתמודד עם מצבים מעוררי חרדה.

בילדים הסובלים מחרדות, כגון חרדת נטישה, ניתן לטפל גם על ידי טיפול בחרדות בצורה טבעית על ידי אומנות או באמצעות play therapy במקרים רבים להורים לילדים הסובלים מהתופעה, ניתנת הדרכת הורים מכיוון שהם סוכני השינוי הראשונים ובעזרתם ניתן ליצור תהליך שינוי בדפוסי ההתנהגות והחשיבה של הילד/ה.

כמובן שקל מאוד לדון בהחלפת מחשבות שליליות במחשבות מציאותיות, וקשה יותר ליישם את הכוונה הזו בפועל. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מוצלח יכלול אימון בטכניקות של הבנייה קוגניטיבית מחודשת, במסגרת הטיפול עצמו וגם במסגרת מטלות הבית שניתנות בטיפול.

במכון חיבורים, המטפלים הקוגניטיביים התנהגותיים שלנו הם מומחים בתחומם, ומתעדכנים באופן קבוע בטכניקות החדישות ובמחקרים הרלוונטיים ביותר בנוגע לטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. מעבר להבניה קוגניטיבית מחודשת, ילמדו אתכם גם טכניקות חשובות נוספות: כיצד לזהות את התחושה הגופנית המעידה על חרדה; מיומנויות התמודדות וטכניקות רגיעה שיסייעו לכם להתמודד עם חרדה והתמודדות עם פחדים מציאותיים או מדומיינים.

הפרעת חרדה היא לא שלב חולף, ויש צורך במחויבות וסבלנות על מנת להתמודד איתה. אנו יודעים ששיטת הטיפול, הכוללת התמודדות עם פחדים, נראית מאיימת ומאתגרת, אך טוב לדעת שישנם טיפולים נהדרים שעשויים להקל על התסמינים, לרבות טיפולי CBT. לפיכך, מוטב לפנות לגורם מקצועי לייעוץ ולקבלת הטיפול המתאים ביותר בעבורכם.

לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print