fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

טיפול בילדים ובנוער

כותב:
תוכן עניינים

שנות הילדות המוקדמת והמאוחרת רצופות ועמוסות בחוויות של פעם ראשונה, הכל נחווה מטלטל ואינטנסיבי יותר כי הוא חדש וכי עדיין אין כלים טובים מספיק להכיל ולהתמודד עם מצבים שונים כמו של אדם בוגר. ילדים בכל שלב התפתחותי זקוקים למרחב בטוח ונייטרלי, שבו אין השפעות של משפחה או חברים, דבר שמאפשר חופש לילד ומקל עליו להתבטא.

על הטיפול בילדים ונוער

תהליך עיבוד של חוויות בקרב ילדים ונוער הוא אחר משל אדם בוגר, וברוב המקרים ילדים לא בהכרח מוצאים מילים שיוכלו לתאר תחושות.  לעיתים הרגשות מציפים מדי על מנת לבטא והילד מתקשה להביע, נסגר או מתנהג את הקושי שלו. בטיפול רגשי פסיכולוגי, לילד/נער מתאפשר מקום בטוח בו ניתן לבטא הכל, במילים או התנהגות ללא שפיטה. יתרה מכך, פסיכולוג טוב הוא זה שיהווה עבור הילד מודל לפיתוח יחס מיטיב כלפי עצמו וטיפוח של אהבה עצמית.

חלק בלתי נפרד מהתפתחות הילד הוא קיומן של מורכבויות וקשיים, בייחוד בתקופות מעבר אך לא רק. לעיתים הקושי קשור בהתפתחות של הילד והוא זמני, לכן אין הכרח לפנות לטיפול. במקרים אחרים, כאשר נראה שהקושי מחמיר ולילד קשה להסתגל או מתעוררת מצוקה כרונית, יש חשיבות לפנייה לטיפול בזמן ללא המתנה. ההורה הוא האדם הקרוב ביותר לילד לכן יש חשיבות להקשיב לאינטואיציה ההורית אבל גם לשלב ייעוץ במקרים שלא בטוחים.

לעיתים קיימת תגובה שכיחה אצל הורים של רצון לעבור הלאה, שנובעת מרצון לחנך או ממחשבה שהדברים ייעלמו מעצמם, יש להיות ערניים כי לעיתים אם לא פונים בזמן לטיפול נגרם יותר סבל לילד שיכול להיפתר על ידי טיפול.

מהו השלב שבו מבינים שהילד או הנער זקוקים לטיפול?

יש מספר נושאים בגינם פונים לרוב לקבלת טיפול: קושי סביב התפתחות, קשיי הסתגלות וחברתיים, נסיגה לשלבים מוקדמים יותר בהתפתחות, התנהגויות שמצביעות על קושי, מצוקה רגשית והסתגרות (מאפיין את גיל ההתבגרות). המלצתנו היא לשים לב להתנהגויות חריגות, להיות ערניים ולראות האם המענה שאתם נותנים לילד אינו מספק. כמו כן, אם תזהו כי הקושי רק מחריף ולא עובר, כדאי יהיה לפנות לקבלת טיפול.

האם הילד הוא בהכרח מי שזקוק לטיפול?

פנייה להתייעצות היא דבר מקובל בעולם הטיפול, בתור הורים לא אין לנו תמיד את התשובה ולכן בכל מקרה מומלץ להתייעץ ולשמוע דעת מומחה. פנייה מוקדמת לטיפול, היא חשובה על מנת להפחית את הסבל ולדעת כיצד להקל על הילד בבית. לרוב טיפול בילד ישולב בפגישות הדרכת הורים על מנת שתהיה חפיפה בין מה שהילד עובר בטיפול למה שקורה בבית, וכן על מנת לעזור להורים להבין את הילד ולתת לו מענה מותאם.

לעיתים, קשיים מסוימים נובעים מתוך הקשר עם ההורה. קשיי ההורים לעיתים משפיעים על הילד, כאשר הורה מודע לעצמו ואף עובר טיפול בעצמו זה עשוי להקל גם עליו כאדם נפרד ובכך להיעשות הורה טוב דיו. הורה מיטיב הוא הורה שטוב לו.

איזו גישות קיימות לטיפול בילדים ובנוער?

CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוכח כיעיל עבור ילדים ונוער במגוון של קשיים: חרדה, טראומה, קשיי הסתגלות, קשיי קשב וריכוז, הפרעות אכילה ועוד. טיפול זה מתמקד בקשר בין רגש-מחשבה והתנהגות. מזהים את דפוס החשיבה ואת הרגש שעולה בעקבותיו וההתנהגות, נותנים מקום לתחושות שעולות ולומדים לזהות ולהתבונן פנימה. כמו כן, בטיפול זה המטפל נותן כלים לילד הקשורים לחשיבה כמו למשל החלפת מחשבה אחת באחרת וכדומה, הכל בהתאם לגיל הילד והשלב בו הוא נמצא. אופי הטיפול ממוקד ולרוב בעל זמן מוגדר.

פסיכותרפיה דינאמית

טיפול דרך משחק לרוב (תלוי שלב). טיפול ארוך טווח, לפעמים גם שנים. פחות ממוקד ויותר מבקש להעמיק פנימה לנפש הילד. טיפול המנסה להתחקות אחר אישיות ופרשנות הילד למצבים ולהתערב בהם באופן הדרגתי. עיקר הטיפול הוא סביב בניית הקשר של הילד עם המטפל וריפוי דרכו.

הדרכת הורים

הדרכת הורים ניתנת לרוב בשילוב של טיפול בילד ולפעמים עומדת בפניי עצמה ללא טיפול בילד. לפעמים הורים מגלים שכאשר הם שינו משהו בהתנהגות שלהם ופרשנויות להתנהגות הילד, הקושי של הילד עבר או הוקל לו. במקרים מסוימים לב הקושי הוא הקשר עם ההורה ובמקרים אלו זה עשוי להתאים.

למה דווקא אצלנו?

מצוקה וקושי הם חלק מהחיים, לעיתים קושי ומצוקה נועדו על מנת שנגיע למקומות טובים יותר, לפתח אותנו, וכך גם בקרב הילדים. משמעות של פנייה לטיפול איננה בהכרח שמשהו לא בסדר אצלנו, ואין סיבה לבושה, טיפול שמצליח הוא כמו מתנה לילד שלכם, ששווה הרבה יותר מכל מתנה חומרית אחרת. במקרים של מצוקה אקוטית, טיפול מתאים הוא מצרך חיוני עבורכם ועבור ילדכם.

אצלנו ב”מכון חיבורים” תוכלו למצוא פסיכולוגים מומחים לטיפול בילדים ונוער אותם “בחרנו בפינצטה”. ילדכם ואתם תתקבלו במאור פנים. אנחנו מזמינים אתכם לשיחת ייעוץ ובירור צרכים על מנת שנוכל להבין איך נוכל לסייע לכם ולילדכם.

גילי ברוך

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן