פחד מכישלון: על הפוביה מאי הצלחה

תוכן עניינים

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky, And you ask “What if I fall?” Oh but my darling, What if you fly?

“ישנו חופש שמחכה לך ברוחות השמיים, ואת שואלת – ‘מה אם אפול?’ הו, יקירתי אבל מה אם תעופי?”

(Erin Hanson)

אף אחד לא אוהב להיכשל, לדעת שניסינו, נתנו את המקסימום שלנו אבל זה פשוט לא הספיק כדי להצליח, ואז איך נחייה עם עצמנו? מה זה אומר עלינו? רבים מעדיפים פשוט להישאר באזורים הבטוחים, להימנע מאתגרים וניסיונות להצליח ויש כאלה שאצלם כישלון הוא דבר כל כך מאיים באופן כזה שהוא מטיל את צילו על כל צעד בחייהם. מהי החרדה להיכשל ואיך היא מתבטאת? איך ניתן להתמודד עם הפחד ולבקש עבור עצמנו חיים מלאים והגשמה עצמית?

מהי אתלופוביה?

אתלופוביה היא מונח שמגיע מיוונית ופירושו המילולי הוא פחד מהבלתי מושלם, או בקיצור פחד מכישלון. פחד מכשלון הוא סוג של פוביה, המתעוררת אצל הסובלים ממנו כאשר הם מזהים סיטואציה מאתגרת בה קיים הסיכוי להיכשל. מי שמתמודד עם הפחד מכשלון יעדיף להימנע מלנסות להצליח או יעשה פעולות של הכשלה עצמית בכוונה על מנת להימנע מתחושת חוסר הודאות שמגיעה יחד עם הסיכון לכישלון. צורתה של האתלופוביה משתנה מאדם לאדם ואיננה מופיעה באותו אופן ועוצמה אצל כל הסובלים ממנה, לרוב כאשר מופעל הטריגר לפחד מופיעים תסמינים המאפיינים חרדה כמו דפיקות לב והזעת יתר בתוספת למחשבות על התסריט הגרוע ביותר של כישלון ותבוסה. פעמים רבות הפחד מכשלון מופיע לצד נטייה לפרפקציוניזם או הפרעות חרדה אחרות.

תסמינים של פחד מכישלון?

תסמינים של אתלופוביה מתעוררים במקרים בהם האדם ניצב בפניי אתגר גדול ומתעוררת חרדת ביצוע או במצבי חיים פשוטים יותר ושגרתיים כביכול כמו זוגיות או בעבודה. על מנת לדעת אם אתם סובלים מחרדה מפני כשלון בידקו האם מופיעים אצלכם התסמינים הבאים:

רגשיים:

  • מחשבות בעלות אופי טורדני על הפחד מפני הרגע בו תידרשו לבצע משימה בה יש סיכון לכישלון. מחשבות אלו מפריעות למהלך התקין ולריכוז בדברים אחרים.
  • חוסר יכולת לראות את הדברים באור אופטימי.
  • ביטחון וערך עצמי נמוכים שגוברת כאשר מתעוררת תחושת חוסר המסוגלות וההימנעות.
  • פחד לא רציונאלי ולא מידתי כאשר צריך להתמודד עם סיטואציות חיים מאיימות.
  • לפעמים דיכאון או זעם.

תסמינים פיזיים מתאימים לתסמינים של התקף חרדה:

  • הזעת יתר
  • קשיי נשימה
  • לחץ בחזה
  • קשיי שינה
  • רעד
  • חולשה בשרירים
  • חוסר שקט
  • חום / קור
  • הפרעות במערכת העיכול

ועוד.

למה אנחנו כל כך מפחדים מכישלון?

ישנם גורמים עמוקים ונפשיים שונים שגורמים להתפחות פחד מכשלון ולרוב הוא אינו מופיע בפניי עצמו כמו: הערכה עצמית נמוכה, תחושת חוסר מסוגלות, בושה או מבוכה, חרדה חברתית או חרדת ביצוע, פחד מפני דחייה ועוד.

פחד מכישלון מתפתח בעקבות גורמים סביבתיים נרכשים, אך קיימים גם מרכיבים מולדים שנמצאים בבסיסו. נהוג לייחס חלק מהגורמים לדמויות המטפלות שלנו, ההורים:

  • הורים שסבלו מהערכה עצמית נמוכה
  • הורים בעלי נטייה לפרפקציוניזם
  • מקרים בהם ההורים חוו כישלון גדול בעצמם והדבר השפיע בעוצמה על הילד וגרם לו לפתח פחד והימנעות מלנסות להצליח.
  • יש מקרים בהם ההורים אינם מעודדים ומחזקים את הילד לנסות ולהצליח וגורמים לו (לפעמים באופן לא מודע) לפחד מהאפשרות להיכשל או נותנים לו את ההרגשה שאינו יכול לצלוח אתגרים, מקטינים אותו וכדומה.

התמודדות עם הפחד

אז מה אפשר לעשות בכל זאת?

כיום כבר ידוע שניתן לטפל בחרדות מסוגים שונים והם אינם גזירות גורל. הנה לכם כמה טיפים שיכולים לסייע לכם להתמודד עם פחד מכשלון:

זיהוי גורם הפחד?

נסו לזהות את המקור של הפחד הזה, שאלו את עצמכם שאלות כמו: מתי מתעורר הפחד? מה הוא מעורר בגופי כשהוא מופיע? לצד אילו פחדים נוספים אם יש הוא מופיע? מה התסריט שהכי מפחיד אותי שיתרחש? מתי התחיל הפחד הזה להתפתח בחיי? מה אני עושה שמקל על הפחד?

הפחד מכישלון רק מגביר את הסיכוי להיכשל

הפחד מכישלון רק מגביר חוסר מוטיבציה ופוגע ביכולת שלנו להאמין בעצמנו ולהצליח ובטווח הרחוק בתחושת מסוגלות וערך עצמי, למעשה זה כמו “כדור שלג”. המפתח להפחית חרדה מכל סוג שהוא לעשות את מה שאנו חרדים ממנו, אך מתוך חוויה של שליטה, ובמינון הנכון לנו, ניתן להשתמש שיטה הנקראת “חשיפה הדרגתית” שהיא בעיקרה שיטת טיפול אך ניתן גם ליישם אותה לבד (יכול להיות יותר מאתגר).

אין הצלחות בלי כישלונות

לזכור תמיד שעל מנת לממש את עצמנו השלם והאמיתי חייבים לעבור דרך מהמורות, נפילות וכישלונות, לא ניתן להגיע להצלחות ללא הכישלון. ניתן לקבל מדמויות כמו נלסון מנדלה שאמר “אני אף פעם לא מפסיד, או שאני מנצח או שאני לומד”.

טיפוח אהבה עצמית שמחזקת את החוסן הנפשי

דרך נוספת להקל על עצמנו הוא לפתח שיח חומל ומקבל בתוך הראש שלנו. רוב האנשים מאד ביקורתיים כלפיי עצמם, דבר המקשה עליהם לאהוב את עצמם, מייצר חרדה ומצוקה. טיפוח של כוונה פנימית אוהבת תמיד יכול לעזור בהפחתת חרדה ולפתח בסיס אישיותו חזק שמסוגל להתמודד עם כישלון ומעז לנסות מתוך הבנה שכישלון אינו מגדיר את מי שאנחנו.

לעסוק בפעילויות מאתגרות או משחקיות

לחזק את הדימוי העצמי על ידי פעילות שמהווה אתגרי מידתי אך לא מאיים מדי, כמו משחקים שונים או יצירה, אלו לרוב מסייעים להגמיש את היכולת שלנו לקבל את עצמנו. בנוסף, הוכח כי פעילות ספורטיבית אותה עושים באופן עקבי מסייעת להרגעה והקלה על חרדה.

פשוט לפעול

בזמן שהראש שלנו עסוק בלמצוא את הרגע המדויק לפעול, לפעמים הדבר שמייצר תקיעות זו ההמתנה לרגע הנכון, לנסיבות הנכונות כאשר מה שבאמת נמצא מתחת לכל אלו הוא פחד מהסיכוי שלא נצליח שגורם לנו פשוט לא לעשות ולהישאר במקום. לפעמים הפחד מכשלון גורם לנו להישאר במקומות שלא מיטיבים עמנו ובמקרים אחרים אפילו הרסניים.

סיפור הממחיש את הנושא בצורה טובה הוא סיפורו של ר’:

ר’, בחור בן 30, הגיע לקליניקה לטיפול בעקבות הקונפליקט שבפניו הוא עמד- התמודדות עם זוגיות שלא הייתה מיטיבה עבורו. ר’ חווה את מערכות היחסים האחרות בעברו כלא יציבות וככאלה המסתיימות מהר ואת העובדה כי אינן נמשכות הוא ראה בתור כישלון אישי שלו, מה שהקשה עליו לסיים את מערכת היחסים ההרסנית אליה היה נתון. מעבר לכך ר’ חווה חרדה במצבים שונים בהם הוא נדרש לבצע מטלות שונות בהן יש סיכוי שיכשל כמו סיום התואר בלימודים ומציאת עבודה יציבה. במהלך הטיפול בקליניקה ר’ התחזק ולמד לזהות את הפחד מכשלון שהצר את צעדיו, הוא העז לעשות את הצעד ולסיים את מערכת היחסים שלא הייתה נכונה ובריאה לו וכיום הוא מעז לבקש עבור עצמו מערכת יחסים טובה ומזינה, מעז לצאת ולהכיר ומצליח לנהל את הפחד שלו מפני חוויית כשלון, בכל הנוגע למערכות יחסים מתוך ההבנה כי סיום מערכת יחסים אינו מעיד על כישלון שלו וניתן אך ורק ללמוד ולהתפתח מתוך המצבים הללו. ר’ לומד לקבל את עצמו באופן עמוק ולוקח אחריות על הרגשות והמסע האישי שלו.

טיפול CBT

בטיפולי CBT- קוגניטיבי התנהגותי, נכללות מגוון שיטות טיפול מתקדמות וגם מסורתיות שנמצאו כיעילות מאד עבור טיפול בסוגים שונים של חרדה. עבור טיפול בחרדה מפניי כשלון ניתן להשתמש בשיטה ההתנהגותית בטיפול על ידי חשיפה הדרגתית, בטיפול מגדירים יחד מטופל ומטפל את המטרה וכן מטרות משנה קטנות שמדורגות באופן של סולם- מהקל על הקשה. המטופל מקבל משימות ומטלות לעשות בבית על מנת לאמן את היכולת לשהות עם החרדה על ידי חשיפה במינונים מבוקרים אליה ולעוררות שהיא יוצרת. גישות CBT נוספות כמו ACT – טיפול בקבלה ומחויבות במהלכו עובדים על שינוי היחס לחרדה ולעצמנו, מפתחים גישה מקבלת והריפוי נעשה על ידי אותה קבלה עצמית שמתרחבת, בנוסף שלב המחויבות, במסגרתו המטפל מניח במרחב את השאלות החשובות והמהותיות כמו- מה חשוב לך? איך היית רוצה לראות את עצמך? מה היית רוצה להשיג מהחיים ומה זאת הצלחה בשבילך? (שאלות לדוגמא והמחשה בלבד). עיקרו של טיפול CBT   הוא לסייע לאדם להכיר את עצמו ואת הלכי המחשבה שלו, לדעת לזהות את המצוקה ואת המקור שלה ולתת לה שם.

לסיכום

פחד מפני כישלון יכול להיות משתק, מכאיב ותוקע, אם נצליח לחזק את החוסן הנפשי והדימוי העצמי בדרכים שונות כפי שפירטנו במאמר, ובד בבד להתחקות אחר מקור הפחד המשתק אולי נצליח לרפא ולהתפתח למקומות טובים יותר, ואולי גם הצלחה תהיה מנת חלקינו. אם נבין שהצלחה איננה העיקר בחיים והיכולת לקבל כשלון בתור עוד דרך ללמוד על עצמנו ועל החיים נדע שהגנו למקום טוב.

ב”מכון חיבורים” מוצעים טיפולים המכוונים להתמודדות עם חרדה, בין יתר גם פחד מפני כשלון. צוות המכון מורכב מאנשי טיפול בעלי הכשרה אקדמית, פסיכולוגים, מטפלים באומנות ועוד. מטפלי המכון ערוכים להושיט ידם למי שמוכן לעשות את הדרך לעבר חיים בריאים, טובים ושלווים בהם יש קבלה עצמית וניתן לחלום ולהיות בעשייה מבורכת, למרות ובזכות הפחד.

שאלות ותשובות

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

דילוג לתוכן