fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

כותב:
תוכן עניינים

“שנו את מחשבותיכם, ותוכלו לשנות את עולמכם”. ד”ר נורמן וינסנט פיל. פוליטיקאי.

מה זה משבר גיל ה-40?

משבר גיל ה-40 אשר נקרא גם משבר אמצע חיים, מתרחש בין הגילאים 38-55 אצל גברים ונשים, ובעיקר בגיל המעבר ומתאר תקופה של חוסר סיפוק, חשבון נפש ומחשבות על המוות הבלתי נמנע. אצל נשים הוא עלול להתרחש מוקדם יותר כבר בגיל 35.

בעשור הרביעי לחיים רוב בני האדם חיים כבר בתוך תא משפחתי, זוגי וחווים הורות. הם בשיא הקריירה שלהם ניתן לומר, הוריהם מזדקנים והדור הצעיר תובעני ושונה מכפי שהם מכירים. כי בכל זאת עברו כמה שנים טובות. מרביתם יחוו את התובנה כי הנעורים חלפו, תחושה של פרידה מהשנים היפות, ומבט נוסטלגי לעבר. בהמשך- אובדן הורים ועזיבת הילדים את הקן, גיל המעבר אצל נשים שבא לידי ביטוי במלוא העוצמה הגופנית המנפאוזה, והופעת הקמטים הם עדות לכך שמה שהיה כבר לא יהיה ורק המחשבה הזו גורמת לעצב ולגעגוע.

פסיכולוגים מגדירים את המשבר הזה כאחד העמוקים המתרחשים בחיינו, המציף דילמות וקונפליקטים סמויים. כבר אי אפשר להסתיר את האמת המוטחת כעת בפנים עם קמטוטים ושינויים גופניים נראים לעין. יש תהיות לגבי הקשר הזוגי, הגשמה עצמית, קריירה ולעתים נעשים גם הרבה מאוד שינויים בהיבטים שונים של החיים דווקא בגיל הזה מתוך תחושה שאין יותר זמן, הוא רץ.

ז’אק אליוט על המשבר שתופס את כולם

בשנת 1965 פרסם פסיכואנליטיקאי ופסיכולוג בשם ז’אק אליוט מאמר בשם “מוות ומשבר אמצע החיים” וטבע את המושג “משבר אמצע החיים” על משבר גיל ה-40 כדי לתאר את המשבר שתופס את כולם. גברים ונשים בגילאים שונים.

חשוב לומר כי מאז תקופתו השתנה הלך הרוח בעולם. היום שנות הארבעים נחשבות כאמצע החיים עם תוחלת חיים עד גיל שמונים והמשבר הזה תופס את כולם, המהרהרים על איכות החיים שלהם ועל השינויים שהם רוצים לעשות, כי אין זמן זהו נגמר!.

המילה “תופס” יכולה להיות מדויקת בהקשר זה משום שאדם- כל אדם לא נוהג לספור את ימיו ושנותיו כל הזמן ובגילאים צעירים, אין לזה שום קשר או חשיבות לסוף או למוות, אך בגיל מסוים  מתקדם יש לומר, מחלחלת לתוך ההכרה איזה שהיא הבנה שמה שהיה כבר לא יהיה ואני כבר בן 40,50 פלוס וזה אומר שאומנם לא ספרתי כל שנה אבל היא חלפה לה, ואז גם מחלחלת המחשבה של “בעצם כמה עוד נשאר לי?” אומנם לא ספרתי אבל הזמן עשה את שלו. מבט בראי ומבינים מה הוא עשה. קמטים, קמטוטים, שיער מלבין. הילדים התבגרו הם כבר לא זקוקים לטיפול ההורי, ההורים הזדקנו הם זקוקים לנו. מחשבות לא רק על המוות שלי, אלא על המוות שלהם. לא שמח. עצוב.

משבר גיל ה-40  עלול להפוך לשינוי חיובי בחיים אולם אם אנשים אינם משלימים עמו ומוכנים לקראתו, הם מתקשים להתמודד עמו , ועלולים להביע מרירות ואכזבה.

כה אמר יונג!

קרל גוסטב יונג טען כי מטרתו של משבר אמצע חיים היא להכין את בני האדם למחצית השנייה של

חייהם. התיאוריה שלו מתארת תקופה זו כמעבר לתהליך אינדבידואלי של הגשמה ומודעות עצמית. הוא מתאר תקופה זו כתקופה בה מתרחשים תהליכים פנימיים שדווקא מאפשרים התפתחות וצמיחה אישיים ויצירת משמעותית חדשה לחיים. הוא טען כי דווקא בני גיל משבר גיל ה-40,  יכולים להביט על החיים בפרספקטיבה חדשה ולראות בגילם אתגר והזדמנות לשנות את חייהם. עד אז הם היו עסוקים בהשגת מטרות בעולם החיצוני ובתקופת אמצע החיים הם מכוונים את האנרגיה שלהם פנימה ויש בהם דחף לממש את ההוויה הפנימית שלהם ואת עצמם. בחשבון הנפש הזה עולים בהם צדדים שהם לא נתנו את דעתם עליהם. זוהי תקופה של ביטוי הייחודי ופיתוח האישיות.

נשים במשבר

נשים עוברות כאמור את משבר גיל ה-40 בין 3 ל-10 שנים ויש להן מאפיינים הייחודיים למשברים נשיים. בהכללה ניתן לומר כי לנשים יש נטייה להתבונן פנימה אל עצמן יותר מאשר גברים. בתקופה זו הן חוות מנופאוזה (הפסקת המחזור) הגורמת להן להתפרצות של תופעות גיל המעבר ושינויי מצב רוח. יש ירידה ברמת התפקוד המיני, שינוי תפקיד עקב עזיבת ילדים את הבית ודאגה להורים מזדקנים.

תקופה זו אצל נשים מאופיינת בהתבוננות ביחסים עם בן הזוג, היחסים החברתיים, הילדים וההורים ובאופן טבעי גם עולות שאלות ותהיות, משום שכל התבוננות מובילה גם לתובנות, רצונות חדשים והגשמת חלומות.

מי שישכיל להפוך את משבר אמצע החיים למנוף של צמיחה ושינוי בשגרה שהתארכה יתר על המידה, ירגיש צעיר ובעל אנרגיה מחודש. אם בכל זאת נשים א גברים חווים את המשבר בתחושות של מצוקה, מומלץ שיקבלו טיפול פסיכולוגי בשיטות  מתקדמות כמו  CBT או ACT המתמקדות בשינויים של גיל המעבר אצל נשים ובשינויים הנפשיים והפיזיים אצל גברים. הגישה הטיפולית הזו מתמקדת בקבלה ומחויבות אשר מאפשרת שינויי חשיבה ובעקבותיהם גם הסתגלות רכה יותר לשינויים המאפיינים את הגיל, וכל גיל השינויים שלו.

סימנים המעידים על משבר אמצע החיים?

  • יש כל מיני התנהגויות וסימנים המעידים על משבר אמצע החיים, משבר גיל ה-40.
  • תחושת החמצה וחרטה על יעדים שלא הושגו עד כה.
  • תחושת נחיתות וחוסר ביטחון בעבודה או בקריירה מול מצליחנים.
  • חיפוש אחר “אושר”, דרך חדשה, הגשמת חלום, מטרות חדשות אשר מעידות על חוסר סיפוק.
  • חוסר מיניות או לחלופין מיניות מוגברת.
  • רצון לחזור לנעורים, לתקופה היפה שלא תשוב עוד לעולם. תחושות של נוסטלגיה וגעגוע.
  • בחירה במפגשים רק עם חברים מסוימים או רצון להיות לבד.
  • הצפה של רגשות כמו קנאה, חרדות, דיכאון, כעס, טינה או בלבול.
  • ביקורת שלילית על היבטי חיים שונים: בריאות, מצב כלכלי, זוגיות, קריירה, סטטוס חברתי ועוד.
  • רצון לתקן טעויות שנעשו בעבר.
  • אובדן מוטיבציה ושמחת חיים בצל מוות של הורים פרידות ותחושת “נטישה” ע”י הילדים שעזבו את הבית.

מחקרים- משבר אמצע החיים

ממחקרים עולה כי כ-10% מבני גיל המעבר חוו את משבר אמצע החיים כאשר הגיל הממוצע הוא 46. הוא אורך בין 2-5 שנים אצל נשים וכ-3-10 שנים אצל גברים ומשפיע עליהם באופן שונה והוא נגרם לרוב בשל ענייני קריירה או עבודה.

המשבר עלול להיגרם מתהליכי הזדקנות או שינויים ובעיות שאדם חווה בגילאי המשבר.

במחקר שנעשה בקרב כ-17,000 בריטים עלה כי ל-34% מגילאי ה-40 פלוס חוו בעיות בריאות כרוניות כמו בעיות נפשיות בגיל 46-48 ולחץ דם גבוה.

הבעיות הנפוצות ביותר היו: אלכוהול 26%, בעיות גב -21%, בעיות נפשיות 19% ו-16% סבלו מלחץ דם גבוה. כן נצפו בעיות כמו סוכרת מסוג 2, אסטמה ודלקת פרקים.

המטפלים במכון חיבורים מחויבים מוסרית ומקצועית להתמסר לכל מטופל ולהטיב עם חייו.

מכון חיבורים מקבל מדי יום מטופלים חדשים המחפשים תשובה לקשיים או סבל שהם חווים. במכון 40 מטפלים בעלי תואר שני המעניקים טיפולים פסיכולוגיים בבעיות כמו:  חרדה, פחדים, דיכאון. הפרעות שינה, אכילה, בדידות, קשיים חברתיים ועוד לילדים, מתבגרים ומבוגרים.  ניתן מענה גם במצבי חירום.

אנו מטפלים בגישות מתקדמות כמו טיפול CBT ו-ACT וכן טיפול פסיכו- דינמי.

למכון חמישה סניפים: תל אביב, חולון, ראשל”צ, רעננה ופתח תקווה.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן