fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

מונופוביה- הפחד מלהיות לבד

כותב:
תוכן עניינים

דוד בן שלושים ואחת, עובד באחת מחברות התוכנה הגדולות בארץ, מרוויח מספיק כדי להרשות לעצמו לקנות בית משלו ובכל זאת עדיין גר עם ההורים. ” מה לעשות ? נוח לי יותר להיות בבית.” הפחד הזה מלהיות לבד מלווה אותו מאז שהוא ילד. “ניסיתי להכחיש ולהוכיח שהכל בראש.. אבל שנה שעברה הבנתי שזה חזק ממני כשניסיתי לעזוב את הבית ולא יכולתי להעביר אפילו לילה אחד בדירה החדשה שלי.” דוד מגיע לקליניקה עם משאלה להצליח להתמודד עם המונופוביה אשר מונעת ממנו להשיג מטרות שונות הכרוכות בחוויות של לבדות, מהן הוא כל-כך נמנע. יחד לאט לאט, בדרך הדורשת מוטיבציה ואומץ, דוד מאפשר לעצמו להיחשף ברמות שונות לחוויית עצמאיות, לומד לקבל את דפוסי החשיבה והרגשות שעולים שלו סביב חוויה זו ובעיקר לומד למקם את הפחד מלהיות לבד כחלק מאתגרי חייו, ולא כמוביל העיקרי שלהם. דוד מתחיל תהליך אמיתי של שינוי.

מה זה מונופוביה?

מונופוביה מתארת חוויה של פחד מלהיות לבד או בודד. כולנו אוהבים להרגיש בטוחים ומוקפים בחברה טובה ומוגנת והחשש מלהיות לבד עשוי לתפוס אותנו במצבים כאלו או אחרים, אך כאשר פחד זה מופיע גם באופן מנותק מהמציאות הוא עשוי להעיד על פוביה. פוביה במהותה היא פחד קיצוני שנמשך לאורך זמן ומשפיעה בצורה ניכרת על איכות החיים. הפחד מלהיות לבד גדול מאוד ולא תואם למצב הספציפי שעורר את תחושת הבדידות, מעורר מצוקה קיצונית ומשפיע על יכולתו של האדם לנהל שגרת חיים תקינה.

הסימפטומים של מונופוביה

פוביה מתבטאת בצורה של פחד או חרדה קיצוניים המפריעים לתפקוד התקין והשגרתי שלך. הסימפטומים יכולים לכלול גם תסמינים פיזיים כמו- הזעה, תחושה של רעד, דופק מואץ וקשיי נשימה, תחושת מחנק, צמרמורות, לחץ בחזה, הפרעות בעיכול כמו בחילות, הקאות וכאבי בטן, יובש של ריריות הפה, סחרחורת, עילפון ותחושה של בלבול או חוסר התמצאות.

גורמים למונופוביה

מונופוביה מתעוררת בתגובה לחוויה של בדידות, או הישארות לבד ומעוררת את מערכת “הילחם או ברח” של הגוף. במצב זה, הגוף נכנס לדריכות ומתפקד כמו שהוא אמור לתפקד אל מול סכנה ממשית.  מונופוביה יכולה להתפתח ממגוון סיבות.

גורמים ביולוגיים

פעילות מוחית שמובילה לתגובה לא צפויה בהתאם לקלט מסוים אשר גורמת למוחך להאמין כי אתה נמצא בסכנה ממשית.

גורמים גנטיים / משפחתיים

נטייה לחרדה ומתח גבוהים יכולים לעבור באופן תורשתי מהורים לילדים. בנוסף, פחד עשוי להיות תגובה נלמדת , כך למשל כשילד עד לפחד קיצוני של בן משפחה מסיטואציה דומה (כמו להיות לבד) הוא עשוי ללמוד לפתח בעצמו פחד מאותו המצב.

גורמים סביבתיים

חוויה קיצונית או טראומטית הקשורה להישארות לבד עשויה לגרום להתפתחות מונופוביה. לפעמים, ניתן לייחס התפתחות של מונופוביה לחוויות ילדות מוקדמות או לשילוב בין הגורמים השונים המובילים להתפתחות הפוביה.

דרכי התמודדות וטיפול

הטיפול העיקרי בפוביות הוא טיפול פסיכותרפיה דרכו המטפל מסייע לך להתמודד עם הפחד להיות לבד.

טיפול בחשיפה

בטיפול זה המטפל מלווה אותך ויחד אתם לומדים באופן הדרגתי להיחשף ולהתמודד עם המצב המפחיד (כמו הפחד להיות או להרגיש לבד) . זמן החשיפה מתארך ככל שמצליחים לווסת את רמות החרדה והפחד המתעוררים בעקבותיה. טיפול זה מוכח מדעית וקלינית כמסייע להתגבר על סוגי פוביות מסוימים (1).

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

טיפול זה משלב אלמנטים התנהגותיים וקוגניטיביים. בטיפול זה יחד עם המטפל תלמד/י לזהות דפוסי חשיבה אשר מעכבים אותך ומשפיעים על התגובות וההתנהגות שלך. דרך חקירה פנימית זו והתחקות אחר המחשבות והידע שלך לגבי המצב מזהים את התגובה הרגשית והיכולת להשפיע עליה על ידי אימוץ דפוסי חשיבה מיטיבים יותר. בהתמודדות עם פוביות מרבים לשלב בקליניקה טיפול CBT יחד עם טיפול בחשיפה.

טיפול תרופתי

תרופות שונות עשויות לסייע בהרגעת רמות החרדה הקיצונית שמתעוררות. תרופות הרגעה, נוגדות דיכאון ונגד חרדה יכולות לסייע בסבל ובהתמודדות עם מונופוביה בהקשרים שונים.

 לסיכום

מונופוביה זו תגובה של פחד או חרדה קיצוניים אל מול החוויה של להיות לבד. היא יכולה להתבטא מול מגוון סיטואציות אשר מעוררות תחושה של בדידות ומובילה את המערכת הגופנית לדריכות גדולה ובכך משפיעה על התפקוד השגרתי. קיימות דרכים יעילות לטיפול במונופוביה אשר דורשות מאמץ ולמידה של הסתגלות גופך ומחשבותיך לחוויה המעוררת פחד של להיות לבד.

את מכון חיבורים מוביל צוות מטפלים מוסמכים בעלי הכשרות אקדמאיות מתקדמות. למכון 5 סניפים ברחבי המרכז שישמחו להעניק לך ליווי מקצועי ורגיש. דרך טיפול ממוקד ניתן להגיע להקלה ושיפור באיכות החיים שלך באופן משמעותי.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן