fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

סומניפוביה- פחד משינה

כותב:
תוכן עניינים

“במיטה שוכבת נורית
על ידה יושב דובון
וכדור וגם ארנבת
וכולם רוצים לישון

אך לפתע קמה נורית
אבא אבא היא קוראה
בוא מהר גרש החושך
הוא מפריע ילד רע”

מרים ילן שטקליס תיארה בשירה “הבובה זהבה” את אותה החוויה המוכרת שכמעט כולנו עוברים כהורים. שעת הערב מגיעה, אנו תשושים ועייפים, כולם רוצים לישון אך הילד לא נרדם. מדוע ילדינו לא נרדמים? מדוע ילדים מפחדים משינה? כיצד ניתן להפוך את הלילה לחבר במקום אויב? כל התשובות במאמר.

מה זה סומניפוביה?

סומניפוביה היא סוג של פוביה ספציפית, פחד משינה. גם המבוגרים מביננו עשויים להתמודד עם פחד זה. לרוב הפחד הוא מלהתמודד עם סיוטים או שיתוק שינה. פעמים רבות, מי מאיתנו שחווה את הפחד מלישון, נמצא במלחמה פנימית כל פעם מחדש לפני השינה וחרד ממה יקרה לו בזמן הזה.

התסמינים של סומניפוביה

כיצד נזהה שמדובר בסומניפוביה? נוכל להבחין בסימנים הבאים:

  • הימנעות משינה
  • צורך באור או טלוויזיה דלוקה בעת ההירדמות
  • תחושת מתח ו\או שינויים במצב הרוח
  • התקפי חרדה לקראת השינה

כשמדובר בילדינו, נוכל לשים לב למספר סימנים נוספים:

  • בריחה והמנעות משינה
  • קימה מספר פעמים בלילה
  • התקפי זעם ו\או בכי רב טרם טקס השינה
  • הצמדות להורים או למטפל\ת לקראת שעות הערב הכרוכות בשינה

למה הילדים מפחדים ללכת לישון?

בתור מבוגרים, רבים מאיתנו לא מצליחים להבין מדוע ילדים לא הולכים לישון. חלקנו, אפילו מקנאים בהם שיש להם כל כך הרבה זמן לנוח ולא מבינים מדוע הם לא מנצלים אותו. אז מדוע ילדים רבים פוחדים מהשינה?

פחד מסיוטים:

ישנם פחדים רבים אצל ילדים, אחד מהם, הוא הפחד מסיוטים. בעת השינה, אנו חולמים חלומות רבים ויש לכך משמעות גדולה. אך מה קורה כשהחלומות הללו מבעיתים? בתור מבוגרים, אנחנו יודעים להתעשת לאחר חלום רע: מזכירים לעצמנו שמדובר בחלום, בבדיה, אולי קמים לשתות מים או לנשום אוויר צח וחוזרים לישון. ילדינו עדיין לא מתמחים עד כדי כך בהפרדה בין מציאות לחלום. פעמים רבות הם עשויים להתקשות עם עיבוד הסיוט או ההבנה כי מדובר רק בחלום רע. התכנים המבהילים בשילוב חושך הלילה, המצאות לבד בחדר (ילדים רבים ישנים לבד) וחוסר היכולת להשאיר את החלום כחוויית לילה לא נעימה, עשויים לגרום לילדינו לפתח פחד משינה.

הפרעות שינה:

חלק מאיתנו מתמודד עם הפרעות שינה, ובינינו, גם ילדים. הפרעות שינה מתחלקות לסוגים רבים ונובעות מגורמים פיזיים, נפשיים ורפואיים (תופעות לוואי של תרופות). הסימפטומים השונים, ביניהם התעוררות מספר פעמים באמצע הלילה, קושי לחזור לישון ומחשבות דאגה סביב נושא השינה, מעוררים תחושות קשות של תסכול. התסכול מתחזק על ידי החסך בשינה ונוצר מעגל שעשוי לעורר פחד משינה.

פחד מהחושך:

חלק מאיתנו נהנה מהחשיכה וחלק מאיתנו יעדיף לישון עם אור דלוק גם בתור מבוגרים. חוויית החשיכה בשילוב עם הדמיון המדהים שיש לילדים, מהווה כר פורה לפחדים וסיוטים. בין אם ילדינו חוששים מגנב או מפלצת, הפחדים עשויים להתעצם בחשיכה. זכרו כי ההפרדה בין מציאות לדמיון עוד לא ברורה, ובגילאי הילדות הפחדים שאנו תופסים כ”לא ריאליים”, עבורם מציאותיים ביותר.

פחד מלהיות לבד:

ילדים וגם מבוגרים רבים מתקשים להישאר לבד למשך זמן מה. לעיתים, “הלבד” שכרוך בשינה הופך תהומי ומאיים עבורם. חלקם מוצאים את המעבר מלשהות לצד ההורים ברוב שעות היום ללישון לבדם במיטה, כקושי וחצץ בין הרצון לישון ליכולת להירדם לבד.

 כך נעזור לילדינו להתמודד עם פחד משינה

כעת כשהצלחנו לקבל תמונה ברורה יותר על הפחד של ילדינו מנקודת מבטם, נדון בכמה טיפים שיסייעו לנו לעזור לילדינו להתמודד עם הפחד משינה:

  • חפשו יחד איתם את מקור הפחד. מה מפחיד אותם בללכת לישון?
  • נסו לארגן את אזור השינה בצורה הנעימה ביותר עבורם: שוחחו עמם ונסו להבין מה יפיג את הפחד. אולי מנורת לילה? או עוד בובות(חפצי מעבר באופן כללי, כמו גיבור על עם כוחות שיסייע בעת צרה למשל)? אולי הורדת התריס או סגירת דלתות הארון באופן מוחלט? אפשר להאזין לנעימות טרם ההירדמות, דמיון מודרך או הקראת סיפור.
  • התייחסו לבעיות ולפחדים שלהם באופן הרציני ביותר. גם אם ילדתכם בת ה3 חוששת ממכשפות, העניקו לה מקום בטוח לבטא את הפחד ונסו להימנע מלעג. נציין, כי מעל גיל 6 לרוב, הילדים יוכלו להשתמש במחשבות רציונליות על מנת להפיג את הפחד. כלומר, שיחה שתכניס הגיון ומציאות להתמודדות יכולה לסייע בהתמודדות בריאה עם הפחדים ולהעניק לילדינו תחושה של שליטה בסיטואציה.
  • אל תוותרו! בתור הורים אנו מתעסקים בדברים רבים ולפעמים מגיעים לטקס השינה חסרי כוחות. הפתרון הקל הוא לתת לילד לישון איתנו או להירדם לצידו. אז נכון, יהיה לכם שקט הלילה. אך פעולה זו, מחזקת את התלות של הילד ומונעת ממנו להתעמת עם הפחד משינה לבדו. על אף הקושי הרב והעייפות, נסו לא לבחור בפתרון הקל.

טיפול בפחד משינה

למרות שלעיתים אנחנו רוצים להספיק הכל ומרגישים שעלינו לעשות הכל לבד, גם אנחנו ההורים זקוקים לסיוע. ברגעים בהם אתם חשים שאתם זקוקים לעזרה, ניתן לפנות למספר גורמים:

הדרכת הורים:

הדרכת הורים היא המקום הבטוח עבורכם ועבור ילדיכם לקבל כלים חדשים. בעזרת המטפל, נוכל לחקור לעומק את הפחד משינה, להבין כיצד אנחנו כהורים יכולים לסייע בהתמודדות של ילדינו ולהחל בתהליך החיזוק של הילדים דרך הגברת הבטחון והתגברות על הפחדים.

תרפיה באמנות ופסיכודרמה:

ניתן לנצל את הדמיון העשיר של ילדינו לטובתם. אותו דמיון שמייצר את הפחדים עשוי להיות גם זה שיגרום להם להיעלם. דרך טיפול באמנות או פסיכודרמה אנו משתמשים באמצעים אמנותיים, מעוררי דמיון ויצירה על מנת לעבד (באופן מילולי או מעשי) את הפחדים. האמנות יכולה להיות המרכז או כלי נלווה לשיח משותף.

טיפול CBT-

טיפול קוגניטיבי- התנהגותי שמטרתו הגמשת היכולת לשהות עם רגשות, ללמוד לזהות מצבים רגשיים ואת הקשר שלהם לדפוסי התנהגות וחשיבה ויצירת שינוי על ידי קבלה עצמית ונוכחות ותרגולים תודעתיים. הטיפול הקלאסי של CBT מבקש לבצע החלפה של דפוסים התנהגותיים באלו הישנים וללמד כלים להתמודדות מסתגלת יותר.

לסיכום

באופן אירוני, דווקא ילדינו שהכי זקוקים לשעות השינה המרובות- עלולים לפתח פחד שינה, סומניפוביה, חמור. חוסר בשינה לאורך זמן עלול לייצר מחסור שינה שהולך ומצטבר. מחסור שכזה עלול להזיק לילדינו הן נפשית הן פיזית ולכן מצריך התייחסות מצידנו. ניתן לנסות טיפים שונים, אך חשוב לזכור, שלא כל השיטות יעבדו עבור ילדינו. אנחנו לא גיבורי על, ולא אמורים לדעת איך להתמודד עם כל אתגר או קושי.  מי כמוכם ההורים יודעים שלפעמים שינה טובה תביא עוד שינה ומחסור שינה עלול לגרור מחסור נוסף בשינה, במידה ואתם חשים שאתה זקוקים לסיוע מקצועי, צוות המכון שלנו ישמח לסייע לכם, ולילדיכם, להפוך את הלילה לנעים ואת שינת הלילה של הילדים לאיכותית ורגועה.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

https://www.babycenter.com/child/sleep/nighttime-fears-why-they-happen-and-what-to-do-about-them_64080

Is Your Child Scared of Sleeping? 5 Things You Can Do to Help.

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/22645-somniphobia#:~:text=Somniphobia%20is%20the%20intense%20fear,for%20as%20long%20as%20possible.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן