מקור המילה דיסלקציה הינו מיוונית ומשמעו דיס= קשה לקסיה=מילה, למעשה מדובר בהפרעה נוירולוגית שפוגמת בתהליכים קוגניטיביים ובראשם קריאה ויכולת ארגון. חשוב לדעת כי דיסלקציה היא הפרעה נוירולוגית בלבד שלא כוללת פגיעה ביכולות חשיבה ואינטלקט. הבשורה הטובה היא שניתן לטפל במצב זה בדרכים שונות.
דיסלקציה היא סוג של לקות למידה, שם כללי למגוון הפרעות בקריאה, שיכולות להיות מולדות או נרכשות (בעקבות פגיעה כלשהי). דיסלקציה מתבטאת בקשיים בתהליכים קוגניטיביים שונים כמו: יכולות של ניתוח ארגון ועיבוד מידע. תהליכים אלו נחוצים על מנת להחזיק יכולת קריאה תקינה.
קריאה היא תהליך של אינטראקציה בין קורא וטקסט בסיטואציה נתונה, במטרה להגיע למשמעות. זהו תהליך קוגניטיבי נלמד, המתחיל בזיהוי של תבניות גרפיות (אותיות וניקוד) והפיכתן למידע אורתוגרפי (תבניות כתיב מדויקות).
15% מהאוכלוסייה מתמודדים עם דיסלקציה, שניים מכל עשרה. כיום ידוע כי הדיסלקציה היא לקות גנטית ובמידה ואחד מההורים סובל מקשיי למידה (גם אם אינם מאובחנים), ישנה סבירות גבוהה שילדיו יסבלו מקשיים דומים. הפרעת הדיסלקציה ידועה כשכיחה יותר בקרב בעלי לקויות הלמידה והיא באה לידי ביטוי ברמות חומרה שונות, היא מופיעה בשלבי התפתחות שונים וביטוייה ישתנו במופע שלהם לפי הגיל.
הדיסלקציה באה לידי ביטוי בקשיים ברכישת הפענוח בקריאה, כלומר שליטה בקוד האלפבתי – סימני הניקוד, צלילי האותיות והשילוב ביניהם. המקור לדיסלקציה הוא חסכים במודעות הפונולוגית וקצב שיום בלתי תקין.
המודעות הפונולוגית היא ההבנה שמילה בשפה מורכבת מצלילים. אדם בעל מודעות פונולוגית טובה ער לצלילי המילה, מסוגל לבודדם וכן לבצע באופן מודע מניפולציות ברמה ההברתית והפונמית.
המודעות הפונולוגית מתחילה להתפתח בגיל 3-4, וממשיכה להתפתח לאורך כל שנות בית הספר היסודי.
קצב השיום הוא מנגנון קוגניטיבי, הבא לידי ביטוי במהירות הגישה למידע פונולוגי המאוחסן בזיכרון לטווח ארוך, ומעיד על תהליכים אוטומטיים החיוניים לשטף קריאה.
ילדים עם דיסלקציה מגיעים לשלב רכישת הקריאה עם ייצוגים פונולוגיים דלים במיוחד, כיוון שהמוח שלהם מקדד את הייצוגים הללו באופן פחות יעיל מאשר ילדים ללא דיסלקציה.
טרם הובן הקשר בין לקות הלמידה דיסגרפיה הפוגעת ביכולת לתהליכי כתיבה לבין דיסלקציה אך יש הטוענים כי מדובר בשתי תופעות שמשויכות לאותה הפרעה.
ילדים הסובלים מדיסלקציה יתקשו כאמור, לרכוש את הקריאה והכתיבה באופן מלא. מבחינה אבחונית, אפשר להשלים את תהליך רכישת הקריאה עד אמצע כיתה ב’, אך כיום, הדרישות של בתי הספר הן שילד ירכוש את הקריאה לכל המאוחר עד סוף כיתה א’.
פעמים רבות, ילדים דיסלקטיים מצליחים לקרוא היטב טקסטים, בשל העובדה שהם נעזרים במנגנוני ההקשר והמשמעות. עם זאת, כאשר נבקש מהם לקרוא מילים ללא הקשר או מילות תפל החולשה בקריאה תהייה בולטת יותר. כמו כן, בבואם לענות על שאלות של הבנת הנקרא, הדורשות הפעלה של חשיבה מטה-לשונית הם יגלו קשיים.
תחום נוסף בו הדיסלקציה באה לידי ביטוי, הוא הפונקציות הניהוליות. פונקציות אלה מתייחסות ליכולת לתכנון ופתרון בעיות, זיכרון עבודה, יכולת התארגנות ויכולת וויסות תגובות. במחקרים שונים, נמצא כי אצל ילדים הסובלים מדיסלקציה, ישנם ליקויים משמעותיים בחלק מפונקציות אלה.
כאשר אנו רואים שילד מתחיל לצבור פערים לימודיים, מתקשה ברכישת הקריאה, או טוען שאינו אוהב ללמוד ולהכין שיעורי בית, רצוי לפנות לאבחון.
רק בתהליך של אבחון מקצועי, פסיכו-דידקטי, ניתן לקבוע לקויות למידה ואת הסוג שלהן. חשוב לדעת! לא כל ילד מתקשה סובל מדיסלקציה. יכולות להיות לכך סיבות שונות: קושי סביבתי, קושי רגשי, הפרעת קשב, או לקות למידה מסוג שונה.
בדרך כלל, באבחון, לא מקובל לתת אבחנה של דיסלקציה בגיל צעיר (עד כיתה ה’ לפחות), כיוון שהממד ההתפתחותי עדיין משמעותי מאוד, בעיקר אם מדובר בילד שעדיין לא קיבל הוראה מתקנת או סיוע אחר.
חשוב לדעת! דיסלקציה אינה “נעלמת” עם השנים. אצל אדם דיסלקטי, גם אם הצליח לרכוש מיומנויות של קריאה, בתהליך אבחון המודעות הפונולוגית וקצב השיום יהיו תמיד נמוכים. עם זאת, יש מה לעשות על מנת לשפר קריאה וכתיבה. להלן דרכי ההתמודדות שניתן להיעזר בהן:
על מנת להקל, לתמוך, ולחזק את הערך העצמי, נמליץ לפנות לטיפול רגשי או פסיכולוגי על פי צורך. ב”מכון חיבורים” אנו מעניקים טיפולי CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי שבו ניתן בלוויית מטפל/ת לגעת בכאב ובתסכול שנוצרו עקב הלקות, להתבונן על דרכי החשיבה שגורמות ללחץ סביב הנושא של ביצועים לימודיים וגם לחזק ולהדגיש את החוזקות והאיכויות הטובות של המטופל. למכון חיבורים צוות אנשי טיפול מגוון בעלי התמחויות שונות, בין היתר גם במקרים של קשיי למידה. נשמח לסייע לכם או לילדכם.
אם כן, במאמר זה דנו בסוגים שונים של דיסלקציה, בביטוייה השונים אצל מבוגרים ואצל ילדים. כמו כן, נדגיש שוב את חשיבותה של התמודדות עם הלקות כמה שיותר מוקדם על מנת למנוע או להקל על הסבל הרגשי – חברתי הנלווה ללקות בייחוד בקרב ילדים. כמו כן, הצענו דרכי התמודדות שונות כדי לתת מענה ברבדים שונים קוגניטיבי, התנהגותי, ורגשי.
בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.
שם כולל ללקות למידה, לרוב מולדת, עיקר הלקות היא סביב הקושי בתהליכי קריאה וארגון ידע תקינים.
קשיים ביכולת לרכוש מיומנויות כתיבה כמו איות. בגילאים צעירים קושי לרכוש שפה והתחלה מאוחרת בדיבור ועוד.
קשיים ביכולת לרכוש מיומנות קריאה, קושי לזהות מילים ולהגות אותם, בלבול בין מילים ואותיות בעת הקריאה, ועוד.
מתבטא באותו אופן, קשיים לנהל תהליכי קריאה וכתיבה תקינים, עם זאת במקרה שלהם מוטל עליהם לפרנס את עצמם ומשפחה לעיתים מה שמקשה על הנושא יותר. גם בקרב מבוגרים ההמלצה היא לא לזנוח כי עדיף מאוחר מאשר כלל לא וכן לטפל כמה שניתן כדי להקל
הוראה מתקנת ומותאמת, התאמות והקלות שונות באופן הלמידה וההבחנות, טיפול לפן הרגשי ואימונים מוחיים.
אחת הסיבות לעבור אבחון לגילוי דיסלקציה בתור מבוגר גם אם טרם עברתם בילדות, היא קבלת הקלות בבית הספר בלמידה מותאמת, בבחינות השונות כולל את בחינות הבגרות, במבחני המיון לגיוס לצה”ל (פסיכוטכני) ובהמשך במבחני הפסיכומטרי.
רוצים לדבר איתנו?
רח׳ ויסוצקי 4
•
רח׳ דיסנצ'יק 5
•
•
רח׳ אחוזה 142
•
רח' לישנסקי 27
•
•
דרך הפארק 57א
רח׳ סוקולוב 92
•
ורדינון אליעזר 3
ימי א-ה : 8:00-22:00
•
ימי ו : 8:00-16:00
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
© 2022 מכון חיבורים, כל הזכויות שמורות | ריגו-מרקטינג קידום אתרים אורגני
אנחנו כאן בשבילכם
אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים