fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

כסיסת ציפורניים (אוניצ’ופאגיה)

כותב:
תוכן עניינים

כסיסת ציפורניים, או בשמה המדעי אוניצ’ופאגיה (Onychophagia) היא הרגל שכיח הנפוץ בקרב 30% מהאוכלוסייה. תופעה זו מתחילה לרוב בילדות ועלולה להימשך לאורך שנים רבות, אולם לרוב היא נפוצה יותר בקרב ילדים ומתבגרים. על פניו לא מדובר בתופעה חמורה בעלת השלכות רפואיות קשות, אולם במקרים מסוימים כסיסה ממושכת עלולה לגרום לסיבוכים מסוימים ולשבש את איכות החיים.

מהי כסיסת ציפורניים כפייתית

על פניו, כסיסת ציפורניים נחשבת לפעולה שכיחה ולא מזיקה, אולם לעתים מדובר בהרגל ממכר ובלתי נשלט, למרות המודעות לנזק האסתטי הנלווה לכך. כסיסת ציפורניים מסווגת כהפרעה נפשית ונחשבת לתופעה פתולוגית במקרים בהם מדובר בפעולה המתבצעת באופן אוטומטי ולא מודע בתדירות ובעוצמה גבוהה במיוחד, ללא תלות בגירויים כלשהם (כמו ציפורן שבורה לדוגמא), עד כדי פגיעה ממשית בתפקוד היום יומי של האדם.

כסיסת ציפורניים כפייתית מסווגת כהפרעה טורדנית כפייתית ומהווה חלק ממשפחה של הפרעות הבאות לידי ביטוי בהתעסקות ממושכת בגוף כמו- טריכוטילומניה המתאפיינת בתלישה אובססיבית של שיער, או נשיכת עור (דרמטופאגיה). כמו כן, כסיסת ציפורניים כרונית עלולה לפגוע במרקם ובמראה הציפורן ולגרום לנזקים כמו בקטריה וזיהומים.

תופעה שכיחה בגיל ההתבגרות אבל לא רק

אמנם כסיסת ציפורניים נפוצה יותר בקרב מתבגרים, אך היא עשויה להופיע בכל בגיל. ואכן, 45% מהמתבגרים מתמודדים עם התופעה לעומת 20% לערך בקרב האוכלוסייה המבוגרת. השכיחות הגבוהה של התופעה בקרב מתבגרים קשורה פעמים רבות למצבי מצוקה או מתח נפשי האופייניים לגיל הנעורים. כמו כן, נראה כי מדובר בתופעה הנפוצה יותר בקרב גברים מאשר נשים. הסיבה לכך נעוצה לרוב בממד האסתטי, שכן בקרב נשים יש חשיבות גדולה יותר למראה ולאסתטיקה של הציפורניים. מה גם שנשים רבות נוהגות להשתמש בלק.

כסיסת ציפורניים מתחילה לרוב בילדות בסביבות גיל 3, בתקופה בה הילד מתחיל לפתח מודעות לגבי תהליכים סביבתיים אנושיים. מצב זה עלול לעורר בקרב ילדים מסוימים תופעות של מתח ולחץ העלולים לבוא לידי ביטוי באמצעות פעולות כפייתיות הקשורות בגוף כמו- כסיסת ציפורניים, נשיכת שפתיים, חיטוט בעור, תלישת שיער או מציצית אצבע. לעתים תופעה זו צפויה להתגבר ולהחמיר במהלך גיל ההתבגרות, אולם לרוב היא שוכחת בהדרגה לאחר מכן. עם זאת, במקרים אחרים מדובר בהפרעה כרונית המתבצעת באופן אוטומטי ללא אבחנה ונמשכת לאורך שנים.

הסיבות לכסיסת ציפורניים – גנטיקה משחקת תפקיד חשוב

כסיסת ציפורניים מתבססת פעמים רבות על נטייה גנטית ועל גורמים סביבתיים העשויים להשפיע על חומרת ההפרעה ועל מועד התפרצותה. כך לדוגמא, במחקרים שבוצעו על תאומים זהים ושאינם זהים, נמצא כי התורשה יכולה להסביר כ-50% מהגורמים לכסיסת ציפורניים. במקרים אחרים נמצא כי לכ-40% מכוססי הציפורניים יש קרוב משפחה עם אותה הפרעה. שכן, פעמים רבות מדובר בחיקוי של אדם קרוב או בן משפחה.

עם זאת, למרות המחקרים הרבים שנעשו בתחום, חוקרים רבים מתקשים להצביע על גורמים ספציפיים האחראים לתופעה. אך למרות חוסר הוודאות בנושא, ישנם מספר מצבים נוספים הקשורים לכסיסת ציפורניים. כך לדוגמא, מחקרים מסוימים מקשרים בין כסיסת ציפורניים למצבים נפשיים שונים כמו מתח, חרדה, לחץ או הפרעות טורדניות כפייתיות.

הנזקים של כסיסת ציפורניים

על פניו, כסיסת ציפורניים לא מהווה סיכון בריאותי ממשי. עם זאת, כסיסת ציפורניים כרונית עלולה לגרום למגוון סיבוכים, הן בציפורניים והן בחלל הפה, לרבות עיוות כרוני במראה הציפורן, זיהומים חיידקיים, בקטריות ופגיעה במבנה ובאמייל של השיניים. במקרים נדירים כסיסת ציפורניים אף עלולה לגרום להפרעות תפקודיות של מפרק הלסת ולכאבים בעת הלעיסה.

מעבר לנזק הפיזי והבריאותי, יש להתייחס גם להיבט הנפשי הכרוך בכך. שהרי פעמים רבות כסיסת ציפורנים מהווה אמצעי פיזי לצורך הפגת מתחים והתמודדות עם מצבי לחץ וחרדה. פעולה זו עלולה להוביל למצב של הפרעה טורדנית כפייתית המתבטאת  בפעילות פיזית כלשהי. כך שפעמים רבות יש צורך בטיפול פסיכולוגי מותאם בדגש על טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המאפשר להתמודד עם מקור הבעיה באמצעות יישום של דרכי חשיבה חיוביות יותר.

איך מטפלים בכסיסת ציפורניים?

אמנם עבור חלקנו מדובר בתופעה מינורית וחולפת, אולם גמילה מכסיסת ציפורניים יכולה להימשך זמן רב. להלן מספר דרכים אפקטיביות לטיפול בתופעה:

טיפול CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ממוקד המוגדר בזמן ומכיל מספר ידוע של מפגשים עשוי להיות יעיל במיוחד לצורך גמילה מכסיסת ציפורניים, זאת באמצעות התמקדות במקור הבעיה, רכישת כלים ספציפיים להתמודדות עמה ויישום דרכי חשיבה חיוביות יותר. תהליך זה עשוי להיות אפקטיבי במיוחד, כאשר מקור הבעיה הוא נפשי התנהגותי. לעתים קרובות, במסגרת הטיפול, ניתן לבצע ‘היפוך של ההרגל’ ולהמיר אותו בהרגל בולט פחות כמו כיווץ אגרוף.

כמו כן, טיפול זה נמצא יעיל גם בקרב ילדים, שכן ידוע כי ילדים ובני נוער רבים מתמודדים עם התופעה. עם זאת, לרוב מומלץ לבצע את הטיפול בשיתוף עם ההורים על מנת לסייע בהצלחת הטיפול ולגרום לילדים ליישם דרכי תגובה חיוביות יותר. הטיפול מתבצע על ידי מטפל או מטפלת מוסמכים, בעלי רישיון ממשרד הבריאות והשכלה גבוהה בתחום הנפש.

לק נגד כסיסת ציפורניים

אמנם דרך זו עשויה לסייע יותר לנשים המתמודדות עם התופעה, אך פעמים רבות שימוש בלק או בחומרי מריחה שונים, כמו גם בניית ציפורניים, עשויים לסייע בהליך הגמילה, בין אם בשל רתיעה מהטעם המר של החומרים הללו או מתוך רצון לטפח את מראה הציפורניים ולשמור על מראה אסתטי לאורך זמן.

טיפול תרופתי

לרוב אין צורך בטיפול תרופתי לצורך גמילה מכסיסת ציפורניים, אם כי במקרים מסוימים, כאשר מדובר בהפרעה כרונית הנובעת כתוצאה ממתחים ומלחץ נפשי, שימוש בתרופות נוגדות דיכאון ממשפחת ה-SSRI לצד טיפול פסיכולוגי מתאים, עשוי לסייע בטיפול בתופעה.

שימוש בהתקן ללסתות

מדובר בהתקן מיוחד המורכב על הלסת באופן זמני ומונע את פעולת הכסיסה. בזמן הזה מתרחש שיקום הדרגתי של הציפורן והאזור שמסביב לה. כתוצאה מכך, דפוס הכסיסה מתמתן בהדרגה.

לסיכום

כסיסת ציפורנים היא תופעה נפוצה בעיקר בקרב ילדים ומתבגרים אך עשויה להופיע בכל גיל. לעתים היא מופיעה בעוצמה ובתדירות מתונה אך פעמים רבות מדובר בתופעה כרונית חריפה המסווגת כהתנהגות טורדנית כפייתית. במצבים כאלו רצוי לפנות לטיפול קוגניטיבי התנהגותי שיסייע לכם להתמודד עם מקור הבעיה וליישם דרכי חשיבה חלופיות וחיוביות יותר.

במכון “חיבורים” מטפלים ומטפלות רבות ומקצועיות בעלי ניסיון בטיפול בכסיסת ציפורניים בשיטות פסיכולוגיות מקובלות ומוכחות מחקרית, ביניהן שיטת ה-CBT. נשמח לשמוע מכם דרך האתר או הטלפון, לייעץ ולטפל בתופעה. תוכלו להיפגש עם המטפלים של מכון חיבורים בסניפים השונים בתל-אביב, ראשון לציון, רעננה וחולון.

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן