תסמונת המתחזה: כשפקפוק עצמי עולה שלב

תוכן עניינים

כיום יש יותר ויותר צעירים שמרגישים לא בנוח עם ההצלחה שלהם או שהם אינם ראויים להיות במקום שאליו הגיעו. תסמונת המתחזה גורמת לרבים מאיתנו להרגיש חסרי ביטחון כלפי היכולות שלנו ולחשוב ש”הינה, עוד מעט יעלו על הבלוף שלי ויראו שאני לא מוצלח כל כך כמו שנדמה להם ויפטרו אותי”. אם אתם מרגישים שיש חוסר פרופורציה בין ההצלחות שלכם בחיים, לבין תחושת הבטחון העצמי שלכם, כנראה שאתם חווים את התסמינים של תסמונת המתחזה. הכנו עבורכם מאמר כדי שתוכלו ללמוד איך להתמודד עם התופעה הזו.

מהי תסמונת המתחזה?

אז כמו שהתחלנו להסביר מקודם, תסמונת המחזה היא תופעה שבה אדם מצליח מרגיש שהוא הגיע לאן שהגיע רק בזכות צירוף מקרים ומזל וכי אין לו באמת את היכולות הדרושות כדי להצליח בתפקידים שאותם הוא ממלא. איש או אישה שיש להם את תסמונת המתחזה ירגישו כי המזל שלהם עומד לפוג בכל רגע נתון ושהם הולכים להיכשל בגדול במבחן הבא בו יעמדו. לא משנה כמה פעמים הם יצליחו או כמה נשים מסביבם ינסו להרים אותם, הם עדיין ימשיכו להאמין שההצלחה שלהם נובעת רק ממזל. לאנשים בעלי תסמונת המתחזה ברוב המקרים יש ביטחון עצמי נמוך שגורם להם לא להאמין בעצמם. הם לא מצליחים להזדהות עם האדם המוצלח שהם ויש להם דימוי עצמי נמוך.

שכיחות התופעה

בניגוד למה שנוהגים לחשוב, תסמונת המתחזה נפוצה יותר דווקא אצל גברים מאשר נשים. התסמונת מזוהה יותר עם נשים בגלל דעות קודמות על הקשר שבין נשים וחוסר בטחון עצמי. תסמונות המתחזה נפוצה יותר אצל צעירים בגילאי ה- 20, בערך כעשרים אחוז מאנשים בגילאי ה- 20 סובלים מתסמונת זו.

התסמינים של תסמונת המתחזה

לאדם שחווה את תסמונת המתחזה יש סימנים די ברורים שחוזרים על עצמם אצל כל אחד ואחת. הם יינטו “לרדת” על עצמם, להרגיש לא בנוח עם מחמאות ולהצטנע בצורה מוגזמת. אנשים בעלי תסמונת המתחזה נוטים גם לחרדות לפני רגעים גדולים וחשובים שעתידים להגיע בזמן העבודה, או להרגיש לחץ באופן תמידי בקשר למשימות הקטנות שיש להם בחי היומיום. באופן כללי, הם ירגישו תחושת אי נוחות כללית וחדרה שתתבטא בהתנגדות לתחושת הצלחה ובדימוי עצמי נמוך.

תסמונת המתחזה אצל סטודנטים

התסמונת באמת נפוצה יותר אצל סטודנטים (בעיקר בגלל שהם נבחנים באופן מתמשך בציונים שהם מקבלים ובהישגים השנתיים שלהם). סטודנטים שרוצים להצליח, צריכים להשיג ממוצע טוב ולכן כל מבחן וכל מטלה חשובה להם ולכן זה מייצר לחץ תמידי שגורם להם לפתח מתח במהלך הלימודים. סטודנטים שהצליחו להשיג ציונים טובים עלולים לחשוב ש- “הינה בפעם הבאה זה לא יצליח, הקורס הזה קשה יותר ואין לי סיכוי” ולהרגיש שהם ייכשלו. התופעה מתגברת אצל אנשים שהצליחו להתקבל לאוניברסיטה נחשקת או שמגיעים ממשפחה שאין בה בני משפחה אחרים שלמדו באוניברסיטה. התחושה של התחרות בתלמידים בעלי גב ותמיכה משפחתית תגביר אצלם את התחושה שהם שונים ולכן מתפקדים כמתחזים בכיתה של מוצלחים מהם.

תסמונת המתחזה בזוגיות

זוגיות יכולה להיפגע מאוד או לסבול מקשיים כשאחד מבן או בת הזוג סובלים מתסמונת המתחזה. ברוב המקרים לבן הזוג שאינו סובל מהתסמונת יהיה קשה להבין לגמרי את התחושות של בן\בת זוגו והוא ימשיך לנסות ולהוציא אותו מהמצב הזה או להסביר לו למה הוא\היא לא צריכים להרגיש שהם מתחזים. הבעיה היא שהאמירות האלו לא עוזרות ורק מייצרות תחושה של חוסר הבנה הדדית ושל תסכול. בן זוג בעל התסמונת לרוב יחזור כל פעם על אותם האמירות והתחושות, מה שעלול לגרום לבן הזוג השני לפתח אדישות למצב וחוסר רצון לעזור ולתמוך. במקרים כאלה חשוב לזכור להיות שם באמת אחד בשביל השנייה ולתמוך. אין הרבה מה להגיד כדי לשנות את התחושות של בן הזוג, נכון יותר לקבל אותו ולהכיל אותו. זה ייתן לו בטחון במערכת היחסים ושקט שיאפשר לו להתגבר על התסמונת בסופו של דבר.

האם אני מתחזה

אם ברצונך לדעת אם יש לך את תסמונת המתחזה, חשוב שקודם כל תהיה קשוב לסביבה שלך ולתגובות שאתה מקבל. אנו ממליצים לשים לב האם יש פער בין כמות המחמאות והפירגון שאתה מקבל במהלך העבודה או הלימודים לבין התחושה העצמית שיש לך. רבים מהאנשים שסובלים מתסמונת המתחזה לא שמים לב כמה אנשים מסביבם מעריכים אותם ורואים בהם אנשים מוצלחים. דרך אחרת לבחון את התופעה היא לראות איך אתם ניגשים למבחן או לקושי בזמן העבודה? האם אתם ישר מרגישים שלא תצליחו? האם אתם מתחילים להיכנס לחרדה? חשוב לשים לב ממה נובעות תחושות אלו והאם יש להם בסיס אמיתי, והאם אין התאמה בין רמת הקושי של המשימה או המבחן לבין היכולות שלכם. חשוב לדעת שלרוב יהיה לכם קשה להבין בעצמכם אם אתם סובלים מתסמונת המתחזה או לא, לכן חשוב מאוד לשאול את האנשים הקרובים אליכם. הסבירו להם על התופעה ושאלו אותם אם הם מרגישים שהיא קשורה אליכם. בנוסף, אם אתם רוצים ייעוץ או מרגישים שאתם עדיין לא בטוחים אתם מוזמנים לפנות אלינו ואנחנו נעזור לכם להבין מה הקושי שלכם.

כיצד ניתן להתמודד עם התסמונת?

קודם כל יש לנו בשורות טובות- ברוב המקרים תסמונת המתחזה היא תסמונת קלה יחסית ולאורך השנים היא תעבור. חשוב לזכור באופן כללי לסמוך על עצמכם ועל הדרך שעברתם. זכרו שיש לכל אחד הרבה קשיים ומכשולים, אך אתם הגעתם לאן שהגעתם בזכות ולא בחסד.
מעבר לכך יש דרכים פרקטיות רבות להתמודד עם התסמונת הזו, העקרון החשוב ביותר שאתם צריכים הוא חיזוק תחושת הדימוי העצמי והבטחון העצמי שלכם. כדי להגדיל את תחושות אלו הינה מספר דברים שאתם יכולים לעשות

שימוש בקרובים

בקשו מהאנשים הקרובים אליכם שיכתבו לכם מה הם חושבים עליכם והאם הם חושבים שאתם יכולים להצליח או לא. הם ירימו לכם ויכתבו לכם דברים טובים (כמובן שצריך לבקש מאנשים שאתם ידועים שיתנו לכם פירגונים). כשאתם מתחילים להרגיש תחושת לחץ ופחד בזמן מבחן או ביומיום, קראו את הדברים שכתבו לכם, זה ייתן לכם כוח וביטחון.

הזכירו לעצמכם מה המטרות שלכם

רשמו לכם רשימה של סיבות למה אתם רוצים להצליח ושימו אותה במקום נגיש. היזכרות מתמד במטרות שלכם תעזור לכם להמשיך לנסות ולא לפחד מנפילות בדרך. המטרה שלכם חשובה יותר מכשלון כזה או אחר והוא לא יעצור אתכם.

היכשלו בכוונה

בחרו מטלה או משימה שלא כל כך חשובה לכם ותגרמו לעצמכן לא להצליח. התמודדות עם כשלון תעזור לכם להרגיש שלמרות שלא הצלחתם השמיים לא נפלו והכל בסדר. אתם תראו שאנשים מסביבכם יקבלו את חוסר ההצלחה הזו ולא יהיו קשים אתכם.

אלו הן מגוון דוגמאות שיעזרו לכם להתחיל להתמודד, אבל הכי חשוב זה לזכור שאתם לא לבד בתהליך הזה. מומלץ להתחיל לשתף את הסביבה שלכם ואת הקרובים. ככל שתשתפו יותר תרגישו יותר בנח אם התחושות ועם המצב שלכם. אם אתם רוצים אוזן קשבת נוספת או תמיכה אחרת ולהתגבר בצורה מוחלטת על התסמונת, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ואנחנו נלווה אתכם לאורך כל התהליך. יש לנו עוד טיפים נוספים ודרכים אחרות שיעזרו לכם.

 

שאלות ותשובות

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

דילוג לתוכן