fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

הפרעה בתשוקה המינית

כותב:
תוכן עניינים

כואב לה הראש? הוא עוצר באמצע כי הוא אומר שהוא חייב לקום מוקדם מחר? כולנו חווים ירידה בחשק המיני, לרוב כאשר מדובר בקשר זוגי מתמשך וארוך שנים וזה טבעי. אבל מה קורה כשהליבידו פשוט נעלם ולא חוזר? איך התופעה הזאת מוגדרת ברמה הקלינית?

הגוף שלנו מדבר איתנו בשפה משלו, מה הוא מספר לנו?

מהי הפרעה בתשוקה המינית?

הפרעת תשוקה מינית מתבטאת בהעדר מתמשך של תשוקה מינית וחוסר של פעילות מינית.  יש מקרים בהם אף מופיעות מחשבות מיניות שמעוררות סלידה או מצוקה. על מנת שהמצב יקרא הפרעה על התסמינים להמשך לתקופה של לפחות חצי שנה. יש מצבים בהם נוצרת הפרעה בתשוקה המינית כלפי בן הזוג המתבטאת בסלידה ממגע מיני איתו התופעה מכונה SAD.

באופן שגוי עלולה האישה או הגבר לייחס משמעות נמוכה להעדר זה ולהמשיך כרגיל בטוענה שמדובר בלחץ או חיים עמוסים ובכך לוותר על החלק המיני שבה או להדחיק אותו, ומעבר לכך לפספס מסר שאולי הגוף מבקש למסור לו. לעיתים האדם נכנס ללחץ בגלל התפקוד המיני הלקוי וחוסר החשק והדבר עלול לדכא עוד יותר את היצר.

איך לזהות הפרעה בתשוקה המינית?

אלו הן השאלות שיכולות לאבחן האם קיימת הפרעה בתשוקה המינית:

  • האם חוסר החשק המיני יוצר אצלך קושי או מצוקה רגשית?
  • האם הדחף מופחת בהשוואה למה שהיה בעבר?
  • האם חוסר החשק המיני פוגע בחיי האהבה שלך?

כחלק מתהליך האבחון תיבדק גם האפשרות שמדובר בתופעת לוואי של שימוש בחומרים שונים גורמים רפואיים או קשיים נפשיים אחרים שגורמים למצב הזה.

חלק מהתסמינים העלולים להופיע הם:

  • נסיון להימנע ממגעים מיניים עם בן הזוג או בכלל
  • הימנעות ממגע באיברי המין
  • העדר מחשבות עם אופי מיני או פנטזיות
  • רתיעה מרעיון של קיום מגע מיני ומהמחשבה על כך

*חשוב לציין שאם מדובר בחוסר חשק מיני שאינו מעורר מצוקה לאדם ואינו פוגע באיכות חייו אין מדובר בהפרעת תשוקה מינית.

למה זה קורה? הגורמים

כמה גורמים שעלולים לגרום להתפתחות הפרעה בתשוקה המינית עשויים לכלול:

  • משברים וקשיים בזוגיות (חסמי תקשורת או יחס מתעלל)
  • חוסר התאמה מינית או תפקוד מיני ירוד של בן הזוג
  • עמדות שליליות לגבי מיניות- אמונות תפיסות לגביי המין השני (למשל).
  • חוויות ילדות ועבר
  • הפרעות אנדוקריניות
  • אין אונות
  • פוסט טראומה סביב התעללות פיזית או מנטלית
  • סטרס ולחץ סביב אירוע מסויים או שגרת החיים
  • תופעות לוואי של כדורים
  • התמכרות או שימוש מופרז באלכוהול וסמים
  • אבחנות נפשיות אחרות כמו חרדה או דיכאון
  • מצבי רפואיים כמו סכרת או לחץ דם.

למי זה קורה? שכיחות ונתונים

הפרעה בתשוקה המינית עלולה לקרות לשני המינים וכל גיל (כן גם בגילאים צעירים ולא רק מבוגרים) אבל נראה שאצל נשים התופעה היא שכיחה יותר. [1] אצל גברים נושא הבושה עלול להופיע סביב התופעה ולגרום להם ללחץ גדול יותר בגלל הציפיה החברתית מהם לתפקד ולהיות מיניים באופן מסויים ייתכן שזו הסיבה שיש פחות מקרים מדווחים אצל גברים.

לפי הערכות דווח שאחת מכל 10 נשים מפתחת HSDD, ואצל עד 32% נשים ו-15% אצל התופעה מופיעה עד לאובדן חשק מיני לאורך כמספר חודשים.

דרכי טיפול

לפני שנפנה לחלק בנו שרוצה לפעול, חיוני יהיה לשאול את עצמנו ואת הגוף שלנו כמה שאלות כמו למשל, מה עומד מאחורי המחסום המיני שלי? מתי זה התחיל בערך והאם אירוע מסויים גרם לזה? איזה תחושות מתעוררות בגוף שלי כאשר אני חושבת על מין באופן כללי או על מין עם בן או בת הזוג שלי? (גם תחושת ניתוק או אדישות נחשבת לתחושה).

דרך שאלת השאלות האלה כבר נוכל לשנות משהו ביחס שלנו כלפי עצמנו ואולי לשנות את דרך ההסתכלות שלנו על המצב, מ”בעיה” ל”סיטואציה” או “תופעה” וכבר חלק מהלחץ שלנו והתחושה ש”משהו לא בסדר איתי” יכולה להרגע קצת.

על מנת לברר את הגורמים ולהצליח לרפא לעומק את הסיבה שבגללה אבד החשק המיני, מומלץ להיעזר בטיפול רגשי/פסיכולוגי/מיני או זוגי.

בטיפול פסיכותרפיה ניתן לעבד את החוויה הרגשית שנמצאת בבסיס החסם המיני, בין אם זה טראומה או סטרס כרוני למשל.

בטיפול מסוג קוגניטיבי  התנהגותי (CBT) ניתן לזהות את האמונות והמחשבות שצברנו בנוגע למיניות ויחסים אינטימיים ולעבוד איתן גם דרך שינוי התנהגותי או תפיסתי. אולי נגלה שמדובר בקושי שנובע מדימוי גוף פגוע ונעזר בכלים של קבלה ומחויבות (ACT).

טיפול בהפרעת חשק מיני עשוי לערב גם תרופות אם מדובר בגורמים כימיים שמשפיעים על המצב. ארגון ה-FDA אישר בשנת 2015, תרופה שמיועדת לטיפול בהפרעת תשוקה מינית אצל נשים בגיל המעבר. קיימת מחלוקת מחקרית לגביה ולגבי יעילותה.

בטיפול זוגי ניתן להיעזר כאשר יש העדר תשוקה מינית שקשורה ביחסים עצמם בטיפול ניתן ללמוד כלים שיכולים לעזור לשניים לעבור תהליך מול עצמן ומול המיניות שלהם עד למצב של התבהרות ועוררות מחודשת של אינטימיות. לעיתים מה שקורה בזוגיות הוא שאחד מבני הזוג חווה דיכוי של היצר המיני וירידה של המשיכה כלפי האחר ואז זה משפיע גם על היצר המיני בצד השני וכן על דימוי הגוף שלו, זה יוצר מצב שהשניים אינם מסופקים והתקשורת סביב הנושא כאובה ורגישה.

לסיכום

הפרעה בתשוקה המינית היא ממש לא גזירת גורל. אנחנו מזמינים אתכם להסתכל על המצב הזה מזווית אחרת ולראות אותו בתור סימן או מסר של המערכת שלנו לרפא משהו בין אם הוא רגשי או פיזי. מאד קל להישאב ליום יום העמוס ולשים את החשק המיני בסוף סדר העדיפויות, אבל זכרו שהעדר החשק המיני עלול להיות קשור להעדר של איכויות אחרות הקשורות במיניות ככח של חיות, תחושת משמעות ויצירה. פנו עוד היום לגורם טיפולי מוסמך שמעורר בכם אמון, יחד תוכלו לאתר את הגורם הפרעה בתשוקה המינית לשנות את מה שניתן ולטפח רווחה וחיים מלאים יותר.

מכון חיבורים מציע תהליכי טיפול ממוקדים על ידי אנשי טיפול בעלי תארים מתקדמים המגיעים מעולמות הטיפול של CBT גל שלישי. מזמינים אתכם לעבור תהליך משמעותי ולגלות את הכוחות והטעם לחיים מחדש

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

 

https://www.psychologytoday.com/us/conditions/sexual-desire-disorder#causes

https://www.healthline.com/health/treating-hsdd/what-your-body-is-telling-you#Takeaway-

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן