fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

הקשר בין גוף לנפש

כותב:
תוכן עניינים

“עשה את הטוב עם גופך, כדי שנפשך תשתוקק להישאר בו.” (פתגם הודי)

האם קרה לך פעם שחשת סטרס מוגבר והופיעו מיחושים או התכווצויות שרירים בחזה? האם אי פעם הרגשת שאת כל כך מתרגשת לקראת פגישה ואין סיכוי שתשני הלילה?

הרגשות והמחשבות שלנו הם בעלי השפעה מאד חזקה על הגוף וביניהם יש מערכת יחסים צמודה, למעשה, לא ניתן באמת להפריד בין גוף ונפש.

אולי כיום זה נשמע לחלקנו מובן מאליו אבל עד לא מזמן המדע לא הכיר בקשר החזק בין גוף ונפש וכמה השפעה יש לו על הרווחה שלנו.

 

גוף – נפש – תודעה

המחלוקת לגביי הקשר בין נפש וגוף קיימת כבר אלפי שנים. החל מאנשי רוח או דת ועד למדע וגישות מודרניות של פסיכולוגיה, המדע לא תמיד הכיר בקשר בין גוף ונפש והרפואה לא לקחה בחשבון את התמונה הכוללת שבה הגוף והנפש פועלים יחד.

כיום ישנה הבנה שישנו קשר בין הגוף והנפש, עם זאת ההתייחסות אליהם לרוב היא כשני מערכות נפרדות.  מחקרים מודרניים נוטים לתמוך בהבנה שיש כאן מערכת של יחסי גומלין. המשמעות של זה אומרת שבני האדם יכולים לנתב את הקשר של גוף ונפש למקומות מועילים כמו טיפול והתייחסות הוליסטית לקידום של בריאות ורווחה. [1]

בריאות הגוף ובריאות הנפש

מה זה בעצם אומר להיות בריא בגוף ובריא בנפש?

בריאות נפשית

תחת ההגדרה של בריאות הנפש נכללת הרווחה הרגשית, החברתית והפסיכולוגית של האדם. מצב נפשי משפיע על הלכי החשיבה, רגשות ועל ההתנהגות. פרמטרים אחרים שמעידים על מצב הבריאות נפשית הוא התגובות של האדם תחת מצבי לחץ והחוסן נפשי שלו, האופן שבו הוא מתייחס לאחר והדרך שבה הוא מקבל החלטות ובחירות.

הגורמים העיקריים שמשפיעים על בריאות הנפש הם:

  • ביולוגיה, תורשה והיסטוריה במשפחה של בעיות נפשיות
  • כימיה במח
  • נסיון וחוויות חיים משמעותיות

בריאות הנפש עשויה להשפיע משמעותית על השגרה ביום יום, יצירת קשרים, קיום מערכות היחסים וכמובן על הבריאות הפיזית. [4] משמעותה של בריאות נפשית היא לאו דווקא מצב שבו אין הפרעות נפשיות, בריאות נפשית מאופיינת בתחושה של רווחה, יציבות, תחושת מסוגלות ושביעות רצון יחסית.

איך שומרים על בריאות הנפש?  משתדלים לחיות בצורה מאוזנת, גם במובן הגופני, משתדלים לקחת הפסקות ומנוחות, מוצאים הנאה ומשמעות, חוברים לאנשים איתם יש קשר בריא ומפרה ועוד.

בריאות פיזית

יש הרבה אלמנטים גופניים שיכולים להעיד על בריאות פיזית, החל מחילוף חומרים תקין, מדדים ובדיקות דם תקינות. זהו מצב בו הגוף לא מתמודד עם חולי, כאב דלקת או פציעה.

מדד נפוץ לבחינת בריאות ציבורית היא הסתכלות עם ממוצע הגובה המקובל שעלול לתת אומדן על תזונה וטיפול רפואי נאות.

חיים שיש בהם הרמוניה בין הגוף לנפש מעידים ואף תורמים לבריאות כללית טובה וחיים שיש בהם יציבות ורווחה.

הקשר שבין בריאות נפשית לפיזית

בעידן המודרני נערכים מחקרים שמבקשים לברר לעומק מה ההשפעה הבריאותית שיש לנפש על הגוף ולהפך. מחקר שנערך ב2017 מצביע ישנו קשר חזק בין בריאות נפשית לבריאות גופנית, עם זאת מעט ידוע על הדרכים המדויקות בהן ישנה השפעה. במחקר עלה שפעילות גופנית למשל בעלת תרומה גדולה לנפש שנגרמת על ידי הגוף. [2]

דיכאון: לאורך השנים נראה שמבחינה רפואית אנשים המתמודדים עם דיכאון נוטים לסבול יותר בעיות בריאות ומצב גופני רעוע מאשר מי שלא סובל מדיכאון. מחקר אחר מ2009 חשף ש22% מתוך המטופלים בעלי מחלת ריאות חסימתית כרונית חמורה סבלו מדיכאון קל לכל הפחות. [3]

סטרס וחרדה: כיום הוכח מעבר לכל ספק שמתח וחרדה משפיעים על כל מערכות הגוף, כולל מערכת העצבים, הנשימה, הלב וכלי הדם, המערכת האנדוקרינית, העיכול, השלד והשרירים ומערכות הרבייה. כשהסטרס הוא כרוני מתרחשת שחיקה של מערכות שונות, חומרים כמו קורטיזול ואדרנלין מופרשים בצורה לא מבוקרת ובגלל שהגוף מפנה את מיטב המשאבים שול להתמודד על הסטרס המערכות לא מתפקדות כראוי. סטרס לאורך זמן קשורה להתפתחות בעתיד של מצבים בריאותיים ונפשיים רבים, ביניהם עייפות כרונית, הפרעות מטבוליות  כמו סוכרת והשמנה, דיכאון והפרעות במערכת החיסון. [4] סטרס וחרדה יכולים להופיע סביב אירועי חיים שיוצרים דחק, שגרה שוחקת נטייה גנטית ואישיותית ועוד.

 

אז איך ניתן לחזק את הנפש ואת הגוף?

  • הקפדה על שעות שינה מספיקות ושינה בשעות שאינן מאוחרות מדי.
  • לאמץ ליום יום תרגול שמשלב את הגוף והנפש כמו יוגה מדיטציה או צ’י קונג. תרגול כזה יוכל לעזור לנו בחיזוק התודעה, והרגעה שלה למשל כשאנחנו מוצפים ברגשות קשים כמו עצב או פחד.
  • זמני מנוחה במהלך היום: גם בתוך סדר יום עמוס וצפוף אפשר למצוא 20 דקות של עצירה. מנוחה למח לא כוללת זמן שבו בוהים במסך הטלפון, ההמלצה היא עצימת עיניים, נשימות וויסות.
  • פעילות גופנית. פעילות גופנית נותנת ערך בריאותי הן לגוף והן לנפש. רבים מתקשים להתמיד, הטיפ הוא מציאת הנאה בפעילות אחת לפחות שאוהבים ולהשקיע בה.
  • תזונה שלוקחת בחשבון את ההשפעות שלה על בריאות המוח. לתזונה יש קשר לתפקוד של המוח ומכאן גם למצבי הרוח ובריאות נפשית. יש להתחשב בנתון הזה בהרכבת התפריט שלנו אם אנו רוצים לשפר את הבריאות הנפשית והפיזית.

טיפול המשלב בין  גוף ונפש

ישנם טיפולים רבים שמשלבים בין הגוף והנפש ועוזרים לעורר מודעות לקשר ביניהם. טיפולים אלה מבקשים ליצור את החיבור בין גוף לנפש, בכוחם לעזור לאדם לחיות באיזון טוב יותר והרמוניה.

למשל הטיפול הנחקר הידוע בעיקר כמסייע במקרי חרדה ונקרא ביופידבק טיפול זה מטפח מודעות למדדים הפיזיים ברגיעה ומה קורה לאותם מדדים בזמן חרדה ומלמד את המטופל לווסת את הגוף על ידי כלים שונים כמו נשימה.

גם טיפולים אחרים כמו טיפול בתנועה שמסייע במגוון מקרים בהם יש דימוי גוף נמוך או תחושות של ניתוק וסלידה מהגוף. טיפולים אלה יעילים גם במקרים בהם לאדם יש מוגבלות שפתית וערוץ התנועה מסייע לו בביטוי העצמי כך שהגוף מבטא את מה שלנפש קשה לבטא דרך מילים.

טיפולים שנכללים תחת הגל החדש של CBT כמו  טיפול בקבלה ומחויבות(ACT) או גישת מיינדפולנס מסייעים לאדם במקרים שונים בהם הגוף “מדבר” אבל קשה להבין אותו ויש כאב פיזי או ניתוק ממנו. תופעות אלו יכולות להופיע במצבים נפשיים מורכבים כמו פוסט טראומה, מחלות פסיכוסומטיות, חרדה ועוד. בטיפולים של הגל החדש אחת המטרות היא לחבר את האדם לעצמו, לגוף ולנפש כאחד, ללמוד אותו ולהבין טוב יותר על מנת לדעת איך להתמודד טוב יותר עם מצוקות שעולות ממנו. ההתבוננות פנימה בגוף עשויה לעזור לחלק מהאנשים להתחבר לעצמם יותר. הטיפולים האלה עוזרים לאדם לאמץ גישה סקרנית לגביי הגוף. במקרים בהם יש נטייה להיפוכונדריה ייתכן והטיפולים האלה לא יתאימו או יתאימו באופן אחר.

לסיכום

מסתוריות דרכיה של היחידה המופלאה הזאת שלנו שנקראת גוף- נפש, אנחנו אוהבים להישאר צנועים, כי גם המדע עוד לא הצליח לגמרי להבין את הקשר המופלא הזה עד הסוף.

מה שכן נוכל לומר הוא שבמכון חיבורים אנחנו עושים את המיטב עבור המטופלים שלנו על מנת לעזור להם לחזור לחיות חיים מלאים בתוך הגוף שלהם בבריאות, איזון והגשמה. אנחנו עוזרים לאנשים שנמצאים במצבי משבר בהם לפעמים גם הגוף וגם הנפש זועקים לעזרה.

מכון חיבורים מונה צוות מטפלים מסור ומוכשר, בעלי תארים מתקדמים והכשרות מעמיקות, סקרנים עם לב גדול.

ההמלצה שלנו היא להקשיב לגוף, תמיד, לפני שהוא “יצעק” לעזרה, כך נדע מה הנפש צריכה ולהפך.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן