fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

חמש התכונות הגדולות

כותב:
תוכן עניינים

לפניכם 5 אותיות: ת, א, ל, י, ב.

אילו מילים ניתן להרכיב? בלי, את, תא, לב, אלי והרשימה עוד ארוכה.

שימו לב איך יצרנו מילים רבות עם משמעויות כל כך שונות רק משימוש ב5 אותיות! בדיוק על בסיס זה, עובד המודל של חמש התכונות הגדולות (the big five). הוגי המודל, הפסיכולוגים פול קוסטה ורוברט מקריי, טוענים שכל מאפייני האישיות מתנקזים ל5 תכונות עיקריות גדולות, ועל פי הציון שלנו בכל אחת מתכונות האופי ניתן לנבא במה נעבוד, במי נתאהב, איך נתנהג במצבים מסוימים וכדומה. נשמע מופרך? הציצו במאמר וגלו כיצד המודל עובד.

מהן חמש התכונות הגדולות?

רבים מכם עשויים לשאול את עצמכם, איך ניתן לסווג תכונות אישיות ל5 סוגים בלבד?

כל אחד מאיתנו הוא עולם ומלואו, עם אישיות שונה ומגוונת, ובכל זאת ניתן! ובכן, המודל של הפסיכולוגים פול קוסטה ורוברט מקריי מציע רעיון לפיו מינונים שונים של חמשת התכונות האלו אחראיים לשוני הגדול בינינו. דרך אחרת לחשוב על המודל, היא כמו מתכון לעוגה פשוטה: מורכב מ5 מרכיבים, אך מינון שונה של כל אחד מהם ייצור עוגה אחרת לחלוטין מקודמתה.

ובכן, “המתכון” של האישיות, על פי המודל, מורכב מ5 התכונות הבאות:

פתיחות מחשבתית

כמה אנחנו פתוחים לחוויות? כמה אנו רחבי אופקים? האם אנו ממקדים את העניין שלו והמאמץ שלנו בתחום אחד עיקרי, או מעוניינים לחקור ולהעמיק בתחומים רבים? קשור בתכונות של יצירתיות, אינטלקטואליות, סקרנות ודמיון עשיר.

נעימות

האם אנחנו אנשים חמים? האם אנו חומלים וסימפתיים? מהי רמת האדיבות שלנו? כמה אנחנו מתחשבים באחר? קשור באופי הנוטה לשיתוף פעולה, אמון באחרים וכבוד הדדי.

מצפוניות

כמה אנו מוכנים להתאמץ למען מטרה? האם אנו נוטים לעצלנות או לשקדנות? עד כמה אנחנו אחראיים? האם אנו נוטים לתכנן קדימה או להתמקד בהווה? קשור בתכונות של תפוקתיות, ארגון ומעשיות.

נוירוטיות

האם אנו יציבים רגשית או נוטים לנוירוטיות? האם אנו נוטים להתמודד עם חרדה, דיכאון? עד כמה אנו נשארים רגועים ושקולים אל מול אתגר? עד כמה אנו מלאי ביטחון? קשור בתכונות של חרדתיות, נטייה לדיכאון והיסטריה.

מוחצנות מול מופנמות

האם אנו מעורבים בחברה או מעדיפים להיות יותר בבית? האם אנו מחפשים הרפתקאות או נהנים מהיציבות והשקט? עד כמה אנו ביישנים? לאן ננתב את האנרגיה שלנו, החוצה או פנימה? קשור בתכונות של אסרטיביות ומוחצנות אל מול ביישנות וזהירות.

מדוע מודל חמש התכונות הגדולות חשוב?

מעבר לעובדה שנוח לבני אדם לקטרג ולהכניס לתבניות, יש סיבה ממשית לחשיבותן של חמש התכונות הגדולות. דירוג של התכונות האלו מסייע לנו להבין טוב יותר מבנה אישיות מסוים. ההבנה הזו, יכולה לעזור בתחומים רבים:

  • לנבא התנהגויות ותחושות
  • להתאים אפיק תעסוקתי מדויק יותר
  • השוואה בין סוגי אישיות
  • חקר אישיות מותאם יותר, שפה משותפת לחוקרי אישיות

לדוגמה, ברמה הפרקטית: אם פסיכולוג למשל, מזהה ומבין כיצד מתבטאת כל תכונה במטופל שלו, הוא ידע להתאים לו טיפול פסיכולוגי\ טיפול רגשי מדויק יותר. האם המטופל יפיק את המירב מטיפול CBT, טיפול DBT או טיפול מסוג EFT? האם יעדיף טיפול ארוך ופסיכודינמי או טיפול ממוקד וקצר טווח? (כל טיפול עובד על תכונה אחרת, פונה בצורה שונה לרגש ומאפשר עיבוד שונה של רגשות ומחשבות).  פסיכולוגים אישיותיים מצאו קשר בין הרמות השונות של התכונות לטיפוסי אישיות, להתנהגויות ותחושות מאפיינות. לדוגמה, מחקר שנעשה באוניברסיטה הפתוחה פה בארץ, מדד את הקשר בין חמש התכונות הגדולות לערכים אישיותיים שונים.

הביקורת על המודל

לאחר שהמודל פורסם, היו שטענו כי הוא לא מדויק ולא ניתן לחלק את כל סוגי האישיויות ל5 תכונות. התעוררה השאלה, אם כן מרכזים את כל תכונות האישיות תחת 5 קטגוריות, האם זה מספיק כדי להעריך אישיות שלמה? הרי האישיות שלנו משתנה לאורך השנים ולא די ב5 תכונות כדי להסביר הבדלים אישיותיים רבים או להעניק טיפול לאדם. על אף הביקורת, המודל עדיין פופולרי ומיושם בקרב פסיכולוגים וחוקרי אישיות שונים.

ביקורת נוספת שעלתה, נוגעת לשיטת ההערכה של התכונות.

מדידת התכונות נעשית על ידי שאלונים עצמיים, המכילים הגדרות רבות ומשתנות עליהן צריך לענות הנבדק בהסכמה או אי הסכמה. למשל,  “אני אוהב לצאת עם חברים”- מסכים\לא מסכים, “אני נוטה להתמודד עם חרדה כאשר אני נתקל בבעיה- “מסכים\לא מסכים” וכדומה.

*לרוב השאלונים יאפשרו מענה מדורג על ההגדרה. למשל: מסכים מאוד, מסכים, ניטרלי, לא מסכים, לא מסכים בכלל.

מצד אחד, הטענה היא כי יש קורלציה בין התשובות בשאלון דיווח עצמי לבין דיווח של אדם קרוב אחר, ומצד שני, הביקורת אומרת שדיווח עצמי אינו אמין מספיק, אינו מהימן ותקף על מנת ליצור תמונה רחבה ומדויקת על אישיות האדם.

האישיות וחמש התכונות

מטרת המודל היא לאפשר שילובים שונים של התכונות ברמותיהן השונות לכדי טיפוסי אישיות. מה זה אומר?

כל תכונה מתקיימת בכל אחד, ברמות שונות. השילוב של 5 מרכיבי האישיות הללו מייצרים את מבנה האישיות. כך, על פי שילובים שונים, ניתן לנבא התנהגויות, תחושות, אופי רגשי, טיפוס זוגי, תחום עיסוק וכדומה.

מחקרים בתחום מצאו קשר בין סגנונות למידה לתכונות שבמודל, חיפשו אחר קורלציה בין התנהלות כלכלית למודל, התאמה של התכונות השונות לעמדות פוליטיות וכדומה.

אחד המחקרים המעניינים בתחום מצא כי ישנה השפעה של חמש התכונות הגדולות על בריאות, אורח חיים ואריכות ימים! מבין המסקנות שעלו במחקר, מצאו כי אנשים שדורגו נמוך יחסית במצפוניות חיו כ6 שנים פחות מחבריהם שדורגו גבוה יותר.

לסיכום

מודל חמש התכונות הגדולות מאפשר צמצום ומיקוד\ של האישיות ל5 רכיבים עיקריים. הכימות הזה, על אף שתחילה עלול לייצר ביקורת ותהיות, הוא נדבך מרכזי בעולם הפסיכולוגי. המודל מאפשר שפה משותפת, ניבוי התנהגויות, התאמה טובה יותר בין פרטנרים זוגיים וגם תחומי עיסוק.

עם זאת, עדיין מדובר במודל שהציעו בני אדם – יצור שמטבעו אינו אובייקטיבי. מדויק ככל שיהיה, אין זה אומר שהוא ודאי ובטוח. גם אם דורגתם גבוה או נמוך בתכונה מסוימת, לא מדובר בגזירת גורל וחשוב לזכור, שגם אם המדדים דומים- אנחנו אנשים שונים, וזה היופי!

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/fulfillment-any-age/201910/the-right-personality-may-add-years-your-life

https://scholar.google.co.il/scholar?q=big+five+personality+characteristics&hl=en&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart

What Are The Big 5 Personality Traits? | Thomas.co

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן