fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

טיפולי פוריות: התמודדות נפשית ופיזית

כותב:
תוכן עניינים

טיפולי פוריות ידועים לכולן כהליך מורכב מהבחינה הטכנית, לא כולם מודעים לאתגרים המנטליים בהם האישה נתקלת, על הכוחות שעליה לגייס בשעות קשות, על השינויים הפיזיים, ועוד. איך ניתן להפוך את המסע הזה לאפשרי נפשית ופיזית? להתמודד עם הקשיים שעלולים להופיע וללמוד לעזור לעצמנו? המדריך המלא לפניכם.

ההתמודדות עם קשיי פריון והחלטה להתחיל טיפולי פוריות

ישנן סיבות רבות שבגללן ישנו אי פריון, נתונים מלמדים שב- 40% מהמקרים מדובר בבעיית פוריות אצל האישה ב-40% מהמקרים אצל גברים וב-20% ממקרי אי הפריון קורים בגלל שילוב של הגבר והאישה או גורמים שלא ניתן היה לזהות. כניסה להריון היא נושא רגיש ומורכב, לא תמיד ברור למה לא מצליחים אבל מחקרים מלמדים שאחוז הנשים שמתקשות להכנס להריון הוא ממש לא מבוטל ונע בין 10%-35%. ההשלכות הרגשיות של הקושי להרות באופן טבעי יכולות לגרום לתחושות לא פשוטות ואפילו לפגוע בדימוי העצמי, אצל גברים ונשים כאחד.

ההיבטים השונים של ההתמודדות לאורך המסע

גם לזוגות ויחידים/ות שכמהים לילד, ההחלטה להתחיל טיפולי פוריות היא מורכבת ודורשת הכנה נפשית ופיזית. אמנם נראה שההחלטה האמיצה לעשות טיפולי פוריות תשים סוף לניסיונות שלא צלחו להביא ילד באופן טבעי אבל למעשה זו רק אבן הדרך הראשונה של מסע לו יש הרבה היבטים שיש לקחת בחשבון כשיוצאים לדרך:

התערבות הורמונלית:

לא רק אי פוריות עצמה יכולה לגרום לקושי רגשי, להתערבות ההורמונלית שחלק מהנשים מקבלות כחלק מהתהליך עלולה להיות השפעה על בריאות הנפש. חלק מטיפולי הפוריות יכללו זריקות הורמונאליות לשם עיבוי הזקיקים וחלק מהנשים יקבלו כדורים שמטרתם היא עיכוב הביוץ. נשים שונות יחוו את רמת ההשפעה של ההתערבות ברמות משתנות. כדאי לדעת מראש את ההשפעות האפשריות של ההורמונים על הגוף על מנת לדעת לשייך את המצב הנפשי להתערבות החיצונית, ההשפעות עלולות לכלול שינויים קיצוניים בדחף המיני, גלי חום, חרדה או תחושת דכדוך עד דיכאון, תנודות חריפות במצב הרוח ועוד.[1]

תהליך אינטנסיבי:

המעקבים היו אינטנסיביים מדובר על בדיקה כל יומיים לאורך שבוע וחצי, אחרי תקופה מסוימת הייתי צריכה לעשות הפסקה ולקח זמן עד שהסכמתי שרופאת נשים תבדוק אותי שוב”, מעידה מיכל שעברה טיפולי פוריות למשך תקופה של כמספר חודשים לסירוגין. כאשר מתחילים טיפולי פוריות, נשים מתארות מצב בו הן מפנות את כל המשאבים שלהן למטרה הנכספת, ומקריבות את גופן ושגרתן לטובת הצלחתו.

התמודדות עם אובדן:

מחקרים הראו כי זוגות שמתמודדים עם אי פריון טבעי חווים חרדה משמעותית ומצוקה רגשית. כאשר סבב של טיפולי פוריות לא נקלט, נשים וזוגות יכולים לחוות רגשות עמוקים של אובדן ואבל. במקרים אחרים ומצערים כאשר מתרחשת הפלה טבעית עלולה לצוף מצוקה נפשית קשה ומורכבת שלוקח זמן להתאושש ממנה ולנסות שוב.

ההשלכות של טיפולי פוריות

“מבחינת התהליך היה לי דיי קשה כשאני חושבת על זה, כי צריך לעשות מעקבי זקיקים שזו בדיקה אינטימית ובשלב מסוים זה ממש גרם לי לתחושת ניתוק” מספרת מיכל והיא לא היחידה, טיפולי פוריות יכולים לגרום למצבים נפשיים מורכבים כמו דיכאון וחרדה , הם עלולים להיות מסע מפרך, פולשני ומטלטל נפשית. כמו כן עלולים להופיע קשיים ביחסים ומשבר בזוגיות בשל העומס הרגשי סביב התסכול הציפיה והמתח שבניסיונות להרות.

 

טיפים להתמודדות בתקופת הטיפולים

תמיכה רגשית בטיפולי פוריות:

ראשית חשוב לדעת שאינך היחידה שחווה את רכבת ההרים הרגשית, נשים אחרות רבות לפנייך חוו זאת ואנו אפילו ממליצים בחום לחבור אליהן ולקבל מהן תמיכה והדהוד דרך הקהילות וקבוצות תמיכה ייעודיות.. להמצא בחוגים וקהילות שמדברים את ההנושא באופן פתוח כבר מעניק תחושת הקלה שמורידה עומס רגשי ומפיגה את תחושת הבדידות שלך במסע.

מורידים את רמת הלחץ:

הסירו מעליכם את עול האשמה או תחושת חוסר ההצלחה, לטבע דרכים נסתרות משלו. ניתן לבחון דרכי התמודדות שונות שיעזרו בהפחתת רמת הלחץ. ניתן לאמץ השקפה הוליסטית שלוקחת בחשבון את הבריאות הכללית של הגוף למשל כמו שעשתה מיכל (שם בדוי).

כאשר מיכל ובן זוגה ניסו להקלט להריון היא הייתה במצב בריאותי לא מאוזן שהשפיע על מערך ההורמונים בגופה ולפי דעת המומחים הפריע לה להכנס להריון. לאחר ניסיונות רבים להפריה חוץ גופית החליטה מיכל לנסות דרכי התמודדות נוספות.  מיכל שיפרה את הבריאות שלה על ידי שינויים תזונתיים ועברה טיפול רגשי שעזר לה לצמצם את רמת החרדה שנבנתה אצלה סביב נושא הכניסה להריון. בסופו של דבר הגוף של מיכל התאזן והיא הצליחה להכניס להריון בצורה טבעית. כמו כן, ישנם סוגים שונים של פעילות גופנית שיכולים לעזור ולהקל כמו יוגה או פעילות גופנית שעוזרת להרגיע את המתח.

להיות צוות:

במידה ואתם שניים, אתם בטח חווים מתח כל אחד עם עצמו שמחלחל לתוך היחסים. אולי אלו תחושות הכשלון שאתם מרגישים שפוגעות בהרגשתכם, בדימוי העצמי וביחסים או האינטנסיביות והעיסוק הבלתי פוסק בניסיונות החוזרים להקלט להריון. אנחנו ממליצים בכל לשון לעבור את זה יחד – לא רק פיזית, גם רגשית, לחזק לתמוך ולראות אחד את השנייה. מי שעוברת את הטיפולים על גופה תצטרך מן הסתם סבלנות והכלה יתרה מאשר הגבר, אך חשוב שתהיה תקשורת ופתיחות לגביי הרגשות הקשים שעלולים לעלות.

אל תשארי שם לבד:

הרבה דברים עלולים להוות טריגר בתקופה הרגישה של טיפולי הפוריות, ישנם קשרים חברתיים שבגלל הרגישות הגבוה קשה לתחזק אותם או פחות מתאימים בשלב הזה. לפעמים נשים עלולות למצוא עצמן חוות בדידות ובידוד חברתי בגלל אותו צורך להתנתק ממקורות התמיכה הטבעיים שהיו שם בעבר. חשוב לעשות תהליך שבו את מבינה לעומק מה הצרכים שלך ולומדת לתמלל אותם החוצה והם יכולים לעזור לך להיות פחות לבד. זה קושי מאד גדול אצל נשים בטיפולי פוריות וחשוב לשים לזה לב.

טיפולי רגשי לתמיכה בטיפולי פריון

כאשר נעשים ניסיונות חוזרים להכנס להריון עלולים להתעורר תסכול ייאוש ומתח שלאורך זמן עלולים להביא לשחיקה נפשית ולהחליש את האישה. טיפולים רגשיים הם חיוניים מאד להמשך התפקוד וצליחת התהליך המורכב הזה. במקרים רבים מומלץ לשלב גם טיפול זוגי כאשר ישנם מתחים ומתעורר קושי בתוך הקשר בשל הסיטואציה, טיפול זוגי יחזק את היכולת שלכם לתמוך אחד בשנייה ברגעים קשים אלו ויכול להביא לרווחה גדולה יותר.

אל תשארי לבד, אפשר להקל ולעבור את זה אחרת. במכון חיבורים ניתנים טיפולים פסיכולוגיים בגישות מתקדמות למצבי משבר שונים. במכון חיבורים צוות מטפלות שמתמחות בתחומים הקשורים לבריאות האישה,  הן רגישות ומנוסות במתן מענה לנשים במצבי קיצון שונים בחייהן, ביניהן גם טיפולי פוריות והתמודדות עם החלק הנפשי והטראומתי שעלול להתלוות אליהן.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן