fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

טיפול רגשי לילדים- מי זקוק לו?

כותב:
תוכן עניינים

“כשניגשתי לילד, הוא עורר בי רגש כפול- רוך למה שהוא וכבוד למה שהוא עשוי להיות”. לואי פסטר, כימאי ומיקרוביולוג צרפתי.

טיפול רגשי לילדים ניתן במצבים של התמודדות קשים רגשיים שונים, זה יכול להיות על רקע חברתי לימודי או משפחתי.

ילדים במגוון גילאים מגיעים עם הוריהם למכון חיבורים לטיפול רגשי עבור התמודדויות רגשיות שונות, אותם פוגש צוות מטפלים מנוסה רגיש ומסור לטיפול רגשי בילדים. כאשר אתם מזהים סימני מצוקה חשוב לפנות לצורך אבחון והמשך טיפול על מנת להקל ולתת מענה ממוקד ויעיל למצוקה של הילד.

במאמר נפרט על סימני הזיהוי, סוגי הקשיים הרגשיים הנפוצים שיש לילדים ודרכי ההתמודדות. .

.

מהם קשיים רגשיים?

קשיים רגשיים הנו מושג כולל המתייחס לסוגים שונים של בעיות רגשיות הדורשות טיפול רגשי לילדים. הן יכולות לבוא לידי ביטוי דרך מצוקה חברתית, התנהגותית תסמינים פיזיים או קשיים תפקודיים.  לפעמים המצוקה שמתחת לפני השטח היא עמוקה מכפי שהיא נראית כלפי חוץ בגלל שלילדים, הצעירים בעיקר קשה לבטא אותה במילים.  .

חשוב לדעת לקרוא את הסימנים המעידים על המצוקה וקריאתם לעזרה. כאן מכון חיבורים יוכל להציע מענה של טיפול רגשי הניתן על ידי מטפלים ופסיכולוגים בעלי תואר שני ומעלה בלבד, המתמחים בטיפול בילדים. בעיות רגשיות אצל ילדים שונות מאשר אצל מבוגרים ודורשות ניסיון טיפולי בגילאים הללו. לעתים יהיה צורך לערב גורמים נוספים בסביבת חייו של הילד, כדי שידעו על התהליך הטיפולי אותו עובר הילד, וינקטו ברגישות, התחשבות וסבלנות הנדרשות עקב המצב..

כך תזהו אם ילדכם סובל ממצוקה רגשית

לפעמים הילדים יתקשו למצוא את המילים לספר על התחושות והרגשות הקשים אך זה מצוקה רגשית היא משהו שלא ניתן להסתיר לאורך זמן אם נהיה ערים לסימנים. לפניכם כמה סממנים והתנהגויות העלולות לשקף קשיים רגשיים שחשוב לתת עליהם את הדעת אם הם נמשכים לאורך זמן ולשקול פנייה לטיפול רגשי לילדים:  .

  • הילד חווה נסיגה בתחומי תפקוד שונים.
  • אדישות, אפטיה. התפרצויות בכי. חוסר אנרגיה, דכדוך, דיכאון. התפרצויות זעם, תסכול, מצבי רוח קיצוניים משתנים..
  • . . נדודי שינה קשיים להירדם או להתעורר. שינה לא רציפה. פחד לישון לבד, סיוטי לילה.
  • רגישות מאד גבוה באופן שאינו שגרתי ומאפיין את הילד, תגובות רגשיות עוצמתיות ולא מידתיות למצב. .
  • אי שקט, חוסר מנוחה, חוסר ריכוז. טקסים קבועים.
  • קשיים חברתיים בבית הספר, וקשיים עם בני המשפחה כולל הורים.
  • בעיות משמעת והתנהגות במסגרת החינוכית
  • חוסר תיאבון, לחלופין אכילה מוגזמת. התמקדות במזון מסוים, דיאטה קיצונית. דימוי גוף נמוך.
  • קושי בקבלת מרות, הבעת עוינות והתנגדות.
  • בגיל הרך- נסיגה לשלב התפתחותי קודם. הרטבה אחרי גמילה מחיתולים, דרישה למוצץ, בכי ללא סיבה ברורה
  • התנגדות לגמילה מחיתולים.

בגיל הרך

  • חוסר יכולת להיפרד מההורה ולהיכנס לגן. סירוב ללכת לגן.
  • סירוב ללכת לבית הספר- עשוי להתברר כבעיה הדורשת טיפול רגשי בילדים ומתבגרים.
  • תלונות על כאבים החולפים ובאים כלעומת שבאו.
  • דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון.
  • תוקפנות והתפרצויות זעם מול ילדים או מבוגרים ותוקפנות עצמית.
  • טראומה שעבר הילד עלולה לגרום לקשים רגשיים.
  • דיבורים על מוות.
  • פחד מזרים, שיפוט לא הגיוני של המציאות.

איזה קשיים רגשיים יש בגיל הרך?

בגיל הרך, יבואו לידי ביטוי הקשיים הרגשיים באופנים שונים מאשר גילאים בוגרים, וחשוב להכיר את ההתנהגויות הנורמטיביות על מנת לזהות את הקריאות לעזרה שלהם דרך התנהגויות שאינן מתאימות לגיל. חשוב לשים לב לכל שינוי בהתנהגות הילד.

בגילאים 3-4 עלולים ילדים לסבול מהתקפי זעם בלתי נשלטים, המלווים בבכי, צרחות, שכיבה על הרצפה, רקיעות רגליים והתנגדות להירגע. התקף הזעם עלול להימשך חצי שעה ואף יותר.

אם לילד יש התקפי זעם רבים, עליכם ההורים לפנות למכון פסיכולוגיה מוכר המעסיק פסיכולוגים מומחים במתן טיפול רגשי בילדים.

בגילאי שמונה חודשים עד שנתיים וחצי עלולים ילדים בגיל הזה לסבול מחרדת נטישה. זה עלול לקרות בבית כאשר ההורה משאיר אותם לרגע לבדם בחדר, אז הוא יגיב בבכי ופחד. בשלב הזה הילד יודע לעשות אבחנה בין מבוגר המוכר לו ובין זרים, ומכיוון שהוא חש בטוח במחיצת הדמויות המטפלות או המוכרות לו, יגיב בבהלה כאשר יעזבו אותו.

חרדת נטישה מכונה גם חרדת פרידה והיא מוגדרת כתגובה טבעית משום שהילד חש בסכנה. אולם יש לעשות אבחנה בין פחד נטישה מותאם לבין חרדת נטישה שהפכה לדפוס או הפרעת חרדה. תגובות קיצוניות כמו התפרצויות בכי רבות, פחד להישאר לבד, סיוטי לילה, עצבות, אי הסכמה ללכת לגן או מיחושים שונים בסמוך לפרידת הבוקר. עשויים להיות סימנים שדורשים התייעצות עם גורמי מקצוע.

מתי פחד אצל ילדים הופך להפרעת חרדה?

פחד אצל ילדים הוא מנגנון אבולוציוני טבעי ובריא אשר מבשיל בהתאם לשלבי התפתחות הקוגניטיבית כאשר הילדים יודעים להבחין בין מציאות לדמיון, מבינים את הקשר בין סיבה ותוצאה ומודעים לקיומם של רגשות חיוביים ושליליים. , חשוב לדעת כיצד לעזור לילדים להתמודד ואיך להתייחס לפחדים שלהם בחמלה וקבלה אבל בלי שהם יעצרו אותם מלממש את רצונותיהם ושאיפותיהם. אם יש צורך חשוב לקבל ייעוץ והנחייה של פסיכולוג ילדים.

חוסר הבשלות הקוגניטיבית אצל ילדים בגיל הרך עשוי לגרום להם לפחד באופן טבעי מדברים שמבוגרים לא נוטים לפחד מהם מהם כמו רעש חריג או חושך, וזה חלק בתהליך ההבשלה וההתפתחות שלהם. אולם אם ילדכם מפגין חרדה בעוצמה רבה הפוגעת בשגרת חייו, מסרב להירגע למרות ניסיונותיכם ואף מפגין כעס רב, עצבות או רגרסיה, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית והתייעצות.

התקפי חרדה אצל או תסמיני חרדה אחרים יכולים להיות נפוצים אצל הרגישים מבניהם או בתקופות מעבר וקושי. סימני חרדה פיזיים אצל ילדים יכולים להיות: דופק מואץ, קוצר נשימה, תחושת מחנק, כאבי בטן, כאבי ראש, נדודי שינה, בחילות. ברמה הקוגניטיבית הם יסבלו מקשיי זיכרון או ריכוז, מחשבות שליליות ומטרידות ברמה הרגשית הם עלולים לחוש דאגנות יתר, פחד, חוסר אונים, תחושת מצוקה, מתח ולחץ.

ילדים הנוטים לחרדה עלולים לסבול ממחשבות ותסריטים אימים לגביי ההורים או העתיד למשל תאונה איתם הם לא תמיד יודעים איך להתמודד. ילדים עלולים להרגיש שהעולם הוא מקום מאיים וגדול ובגלל העדר כלים להתמודדות הם עלולים לחוש חוסר שליטה הם עלולים לפתח דפוסי הימנעות למשל מפעילויות שונות של בית הספר או מפגשים חברתיים. דפוסי הימנעות ככל שהם נמשכים עלולים לגרום להפחתה של הבטחון העצמי ולגרום להפרעת החרדה להתעצם.

מידע נוסף על חרדות אצל ילדים תוכלו לקרוא כאן

טיפול רגשי לילדים במכון חיבורים

אם ילדכם סובל מקשיים, מצוקה, פחד, חרדה או כל בעיה אחרת אתם מוזמנים להתייעץ עם צוות מכון חיבורים שמעניק טיפולים ממוקדים בגישות CBT מתקדמות המותאמות (גם) לילדים. תוכלו ללמוד כיצד ליצור עבור הילד מערכת תמיכה מחוזקת בעזרת הדרכת הורים ולהבין מהם מקורות החרדה  שלו לצד העצמה וחיזוק. יחד נגבש עבור הילד תכנית טיפולית התנהגותית וכן הנחייה עבורכם.

“אתה אמיץ יותר, ממה שאתה מאמין

חזק יותר מאיך שאתה נראה

וחכם יותר מכפי שאתה חושב”

פו הדב.

מכון חיבורים מציע טיפולים פסיכולוגיים בשיטות המתקדמות ביותר בעולם הפסיכולוגיה של היום. אנו מטפלים בילדים ומבוגרים במגוון רחב של בעיות ומצוקה. בסניפי המכון מועסקים  40 פסיכולוגים ועובדים סוציאליים בעלי תואר שני ומעלה, האמונים על מתן טיפול מקצועי וקשוב לכל מטופל, תוך התחשבות, תחושת אחריות כבדה, רגישות וכבוד.

למכון חמישה סניפים: תל אביב, חולון, ראשל”צ, רעננה ופתח תקווה.

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן