fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

טיפול באומנות לילדים

כותב:
תוכן עניינים

שגיא היה ילד בן 4 שסבל מעצירות כרונית. ההורים הגיעו איתו לטיפול מיואשים לאחר שעברו כמה וכמה מטפלים ומטפלות, סוגי טיפול עצות והדרכות. המטפלת האחרונה המליצה למשפחה לפנות לטיפול באומנות לאחר שהילד לא התפנה מספר ימים והמצב הפך חמור מיום ליום. לאחר שיחה עם ההורים הובן כי האם היא הדומיננטית בבית והאב יותר פאסיבי ונייטרלי, האם מתקשה לאפשר לבנה להיות חופשי ותמיד ישנן מגבלות והערות שהיא נותנת לו כי היא חוששת שיתלכלך או יחלה. למעשה העצירות של שגיא הייתה תגובה ישירה לחרדה של האם, כך בהמשך התברר בשיחה מעמיקה עם ההורים.

בתחילת הטיפול היה לשגיא מאד קשה להתלכלך אבל כאשר המטפלת הציעה חומרים שאינם מלכלכים ונשלטים אך עם זאת צבעוניים רכים ומאפשרים חופש כמו למשל פלסטלינה, שגיא זרח מאושר. בהמשך שגיא הצליח להתקרב לחומרים פחות נשלטים כמו חימר, איתו עבד בצורה זהירה  ומחושבת שהלכה והפכה חופשית יותר עם הזמן. עם התקדמות הטיפול האם דיווחה שהיא מצליחה להתאפק מלהעיר לו ומאפשרת לו לבוא במגע עם חול או בוץ, משהו שלא חשבה שתוכל לעשות אי פעם. שגיא חזר להתפנות בשירותים באופן חופשי, העבודה בחומרים שאפשרה לו שחרור ומשחקיות היו כמו אוויר בשביל הנפש שלו, וכל אלה התאפשרו דרך המגע עם החיים, החומר החופש ותחושת השליטה שחזרה לידיים שלו בעזרת הטיפול.

טיפול באומנות לילדים? מתי? למי ואיך? התשובות במאמר.

תרפיה באומנות – מה זה?

טיפול באומנות הוא סוג של טיפול רגשי שעושה שימוש בכלים של יצירה והבעה על מנת לאפשר ריפוי, תהליכי הערכה, ומדיום שמהווה “גשר” בין המילים לרגשות. ישנן סוגים שונים של טיפול באמצעות הבעה ויצירה – אומנות חזותית, מוזיקה, פסיכודרמה תנועה ועוד, כעת נתמקד בטיפול באמצעות אומנות פלסטית/חזותית בטיפול בילדים. בטיפול באומנות המטפלת מגישה חומרים לילד והוא רשאי לבקש את החומרים שהוא אוהב ונמשך אליהם.

תרומת התרפיה באומנות לקטנטנים

הסיבה שסוג הטיפול הזה מתאים במיוחד לילדים, ועוד יותר לצעירים שביניהם היא היכולת שלו לאפשר כלי הבעתי שלא מצריך שפה מילולית, לילדים קל יותר לדבר דרך חוויה ודימויים והשפה הזאת מאפשרת להם לבטא, להרגיש ולעבור תהליכים עמוקים ומשמעותיים שלפעמים לא ניתן להשיג דרך טיפול מילולי.

למי הטיפול יכול לסייע

שיפור ביטחון:

ילדים בעל בטחון עצמי נמוך יכולים להיתרם מאד מטיפול באומנות, אחת הדרכים למשל, היא יצירת דימוי שילווה אותם וייתן להם כוחות כמו למשל, גיבור- על שהם בעצמם מציירים או יוצרים ומייחסים לו כוחות שומרים ומגנים- זהו למעשה ייצוג של החלק החזק בתוכם שמקבל במה ומקום, כאשר הדימוי הזה הופך מקבל שם וצורה חיצונית הוא בעצם מוטמע בהם והולך איתם לכל מקום.

קשיים רגשיים אצל ילדים:

לילדים עלולים להיות קשיים רגשיים שונים אבל בגלל הקושי לבטא במילים אנחנו לא תמיד נדע לזהות וגם הם בעצמם לא ידעו לתת שם לקושי. קשיים שלא מקבלים ביטוי ראוי עשויים להתבטא דרך התנהגות שהיא למעשה קריאה לעזרה. למשל, ילד שנולד לו אח קטן ומתחיל להיות אלים בבית הספר כי הוא לא יודע איך להתמודד עם הכעסים. טיפול באומנות עוזר לילדים לעבד רגשות דרך יצירה והמטפלת עוזרת לילד לתרגם ולתת שמות למה שהוא מרגיש באמצעות העבודה עם החומרים והחוויה.

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים:

במקרים של הפרעות קשב וריכוז העבודה בחומרי אומנות יכולה לעזור לילדים להפנות קשב מתמשך ומושקעות בדבר אחד וללמוד באופן חווייתי להשלים משימה מתחילה עד סופה תוך כדי שהם נהנים ממנה. כישורי ריכוז ויכולת של המתנה, ושהייה הם כישורים ומיומנויות נוספות שניתן לחזק דרך טיפול באומנות.

טיפול באומנות לפי קבוצות גילאים

טיפול באומנות לגיל הרך:

בגיל הזה יש אתגרים רבים, זהו גיל מלא במעברים ומשימות התפתחותיות- האתגר של הבעה שפתית בעיקר אצל ילדים צעירים מאד או ילדים אצלם יש עיכובים שפתיים, יש את נושא המעבר והגמילה ועשיית צרכים בשירותים, אתגרים הקשורים בסמכות ההורית ושליטה ועוד. דרך טיפול באומנות לקטנטנים אפשר ליצור מרחב משחקי ובטוח בו הילד מחזק מיומנויות מוטוריות קוגניטיביות ובעיקר רגשיות. ניתן להגיע דרך חומרי היצירה והמשחק לפתרון סוגיות שונות איתן הילד מתמודד שלא ניתן לפתור דרך מילים.

טיפול באומנות לילדים בבית הספר היסודי:

האנרגיה של הילדים בגיל הזה מושקעת בקוגניציה, למידה, רכישת מיומנויות חדשות שהולכות ומשתכללות ודורשות מהם המון. יש ילדים שבגיל הזה מתקשים מאד חברתית, ויכולים להתעורר קשיים שלא התעוררו קודם לכן ב”חממת” הגן. בית הספר דורש מהילדים דברים שבגן לא נדרשו מהם, והפוקוס עובר מהנאה ורווחת הילד להישגיות ואפילו תחרותיות. טיפול באומנות מאפשר לילדים לחזור למקום מוגן וחוויתי אותו עלולים להרגיש שאיבדו עם המעבר לבית הספר, במרחב הזה הילדים יכולים שוב לחזור לשחק ליצור, וגם לעבד את הרגשות שלהם – דבר שלא תמיד יש לו מקום בבית הספר.

טיפול באומנות למתבגרים:

גיל זה מביא איתו התמודדויות שהפוקוס שלהן הוא על גיבוש זהות עצמית. הנערים עוד לא מבוגרים אבל כבר אינם ילדים, גיל שמאופיין בהרבה שאלות, בלבול סביב נושאי מיניות, ומערך הורמונים שמשתנה וגורם לסערות רגשיות. גם בבית – הורים רבים מגיעים להדרכת הורים על מנת להבין איך להתמודד עם המתבגר שמשתנה להם מול העיניים. מתבגרים רבים נתרמים מהכלי הטיפולי של האומנות כי הוא לא דורש מהם דבר, הם יכולים לבטא כעס והתנגדות והחומר יספוג את הכל. בתיווך מתאים של המטפלת יוכלו המתבגרים להפיק תובנות על עצמם ועל ה”אני” ההולך ומתהווה שהם מגבשים.

*כיום במרבית בתי הספר קיימים תקנים למטפלים באומנות, שמטפלות בחדרים שייעודו לכך בתוך בתי הספר/גנים.

לסיכום

טיפול באומנות הוא תהליך מרתק שיכול לסייע במגוון התמודדויות שילדים וההורים שלהם פוגשים בכל שלבי ההתפתחות. טיפול באומנות הוא לרוב תהליכי ומתמשך אבל כמו בדוגמא מעלה ישנם מצבים בהם הוא עשוי לתרום באופן נקודתי בטיפול בתופעה מסוימת איפה שטיפולים אחרים פחות הצליחו.

במכון חיבורים ישנם מטפלים בעלי הכשרה אקדמית לטיפול באמצעות אומנות, הבעה ויצירה. במכון המטפלים משלבים את הטיפול באומנות עם כלים מעולם הCBT בגישות מתקדמות. אנחנו מזמינים אתכן ההורים להתייעץ ולהבין יחד באיזה כלים ניתן לסייע לילדים ולכם.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן