fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

הגשמה עצמית ומימוש עצמי

כותב:
תוכן עניינים

“תמיד רציתי להיות זמרת אבל בסוף הגשמתי חלקים אחרים שלי כמו הכישרון במטבח”

“יש לי מלא חלומות אבל מרגיש שאני מפחד להביא את עצמי לידי ביטוי ואני לא מבין מה עוצר אותי מבפנים”

“אני מפחדת שיראו מי אני באמת ולא יאהבו אותי”

“אני לא יודעת באיזה קריירה לבחור ואיך לממש את הכישרונות שלי”

בעידן המודרני, כל הרעיון של הגשמה עצמית מקבל משמעות חדשה והולך ונהיה לו הרבה יותר מקום וחשיבות תרבותית. איך “עושים” הגשמה עצמית והאם זה אפשרי גם לי?

מהי הגשמה עצמית? ומהו מימוש עצמי?

הגשמה עצמית או מימוש עצמי הם מונחים שמתארים צורך אנושי שעם השנים תאוריות שונות של פסיכולוגיה הבינו עד כמה הוא קריטי לבני האדם. לפי התאוריה של אברהם מאסלו, הגשמה עצמית היא השלב האחרון ב“פירמידת הצרכים” שתיאר שבבסיסה הצרכים הגשמיים ובמעלה שלה נמצאים הצרכים הרוחניים יותר.  צורך זה מתקיים כשאדם פנוי רגשית ויכול להביא את מלוא הפוטנציאל והכישרונות שלו לידי ביטוי.  מאסלו טען שכאשר אדם עסוק בהישרדות נפשית ופיזית הוא לא יכול לפנות משאבים להגשמה העצמית ועסוק רק במילוי הצרכים הבסיסיים יותר.

המונח מתייחס בנוסף לבשלות שמגיעה עם הגיל ונסיון החיים וקשורה במימוש של מטרות ויעדים, קבלה והערכה עצמית בריאה.  אחת הדרכים לגלות את עצמנו ואת הדרך שלנו לעבר חיים שיש בהם הגשמה עצמית היא דרך טיפול רגשי, גישה סקרנית ושאיפה להתפתחות תמידית.

דוגמאות למימוש עצמי

הגשמה עצמית היא מונח רחב ויכולה לבוא לידי ביטוי אצל כל אדם באופן אחר. מימוש עצמי קשור למאפיינים של האדם כמו השלב בו הוא נמצא בחייו, התרבות בה הוא חי והסביבה בה גדל והתחנך. אלו כמה אופנים בהם אנשים מוצאים הגשמה עצמית:

  • הנאות רגעיות, נוכחות מלאה בחוויית ההווה.
  • קשר עם הגוף והרגשות.
  • חיבור לאדם אחר, קירבה ואינטימיות
  • הומור והשתטות, היכולת “לצחוק מהלב”
  • עיסוק ביצירה ואומנות.
  • חשיפה של אמת פנימית ללא בושה מתוך תחושת בטחון עצמי (למשל יציאה מהארון או העלאת מופע אומנותי)
  • תהליך של היכרות טובה יותר עם עצמנו, טיפוח קבלה עצמית וריפוי של פצעי העבר.
  • עיסוק יום יומי בפעילות שמפתחת אותנו ואת הכישורים שלנו, שיש בה התפתחות ולמידה, עניין ומשמעות.
  • תרומה לאחר (תרומה חומרית או רוחנית) ואכפתיות כלפיי אחרים.

אלו הן כמה דוגמאות נקודתיות וכמובן שקיימות עוד דוגמאות רבות.

החשיבות של הגשמה עצמית

הגשמה עצמית מוגדרת בתור הרגשה ממושכת שמתוארת כשלמות פנימית. מימוש עצמי מגיע לאחר שזיהינו את הערכים שלנו ואנו חיים לפיהם או שיש לנו יכולת להשפיע על אחרים לטובה וההשפעה מגיעה ממקום בוגר ובשל.

מתוך מחקר שבוצע על ידי פרופסור וויליבלד ודוריס באומן, (צמד פסיכולוגים) עולה  שהגשמה עצמית היא לא פריווילגיה, זהו צורך קיומי הנחוץ לחיים מלאים מאוזנים ושמירה על הבריאות הנפשית.

לדבריהם, המסוגלות למימוש עצמי עולה יחד עם הגיל וצבירת נסיון החיים. כאשר אנחנו לומדים יותר ומתמחים בתחומים שונים אנו יכולים לחלוק אותם עם אחרים וזה מסב תחושת סיפוק ומימוש עצמי.

הגשמה עצמית ואושר

ישנו קשר הדוק בין רמת האושר שלנו לבין ההגשמה העצמית. ויקטור פרנקל (נוירולוג ופסיכיאטר מייסד תורת הלוגותרפיה) אמר: “מה שאדם צריך בעצם הוא אינו מצב של חוסר מתח, אלא חתירה ומאבק למען מטרה כלשהי הראויה לו. מה שהוא צריך זה לא שחרור המתח בכל מחיר, אלא הקריאה של משמעות פוטנציאלית שמחכה להתגשם על ידו”. ויקטור פרנקל פיתח תאוריה וכתב ספרים רבים על הקשר ההדוק שיש בין חיים שיש בהם משמעות והגשמה עצמית לבין הבריאות הנפשית והרצון לחיות.

אושר הוא אחד הרגשות שיותר קשה להגדיר ויכול להיות חמקמק להשגה, הגשמה עצמית היא אחד ממרכיבי החיים ששואפים אליהם על מנת להיות מאושרים ועוזרת לתרגם את המונח הרחב של אושר למונחים מעשיים.

 

מימוש עצמי בהיבטי החיים

מימוש עצמי בקריירה

המקצוע שלנו הוא מה שאנחנו עסוקים בו ברוב שעות הערות שלנו, חלק מהאנשים עובדים במשהו שמסב להם סיפוק והגשמה וחלקם ממש לא. מחקרים על עבודה בעלת משמעות תופסים תאוצה עם השנים, לצד ההבנה שהולכת וגוברת בנוגע לערך המשמעותי של מוטיבציה תחושת מחויבות ורווחה בעבודה והקשר שלהם ליעילות בעבודה ומימוש עצמי. מצב שבו עובד חש שיש לו ערך, מרגיש שיש לו מקום לבטא את עצמו, ומרגיש שהוא תורם למישהו או משהו יהיה מצב של ניצחון הדדי למקום העבודה ולעובד עצמו.

מימוש עצמי בחיי המשפחה

יצר ההתרבות של האדם הוא ראשוני ואחראי על התנהגויות רבות שלנו כמו משיכה ורצון לחיות בצורה רומנטית עם אדם אחר ולהביא איתו ילדים. יש אנשים שממש מרגישים שחלק מהייעוד שלהם הוא הקמת משפחה ואצל חלקם הצורך הזה חלש יותר או מתעכב ומתעורר עם ההתבגרות.

מימוש עצמי בהשכלה

 רכישת השכלה קשורה באופן ישיר להגשמה עצמית. על ידי צבירה של ידע האדם מסוגל להעשיר את הידיעה שלו על העולם ועל מה שמעניין אותו וחשוב מכך, הוא מסוגל להתמקצע בתחום שלמד ולהעביר את הידע הזה הלאה על מנת שיתרום לאדם אחר. פעולת העברת ידע והתמחות עשויה לגרום לאדם להרגיש שהוא מגשים את עצמו ולתרום לתחושת המשמעות שלו בעולם.

הדרך לסיפוק ומימוש עצמי

מונחים כמו ייעוד או הגשמה עצמית מהדהדים במרחב הציבורי בשנים האחרונות יותר ויותר. ייעוד והגשמה עצמית אינם בהכרח דבר אחד קבוע, כמו למשל, אם אדם רוצה להפוך לזמר אין הדבר אומר בהכרח שזה יהיה הייעוד הבלעדי שלו. הנפש נמצאת במסע של השתנות מתמדת, ייעוד והגשמה עצמית יכולים להתבטא בהמון דרכים, הבחירה להיות נוכח, קשוב, להנות לצחוק, לדעת להרפות ממחשבות לקבל את עצמנו ולדעת להודות על הטוב, כל אלה הם דרכים להגשמה עצמית שניתן לעבוד עליהן כל יום בחיינו.

עם הזמן בני אדם גדלים ומשתנים, והרצונות שלהם משתנים יחד איתם. אדם יכול להיות מהנדס או מתכנת אבל בליבו הוא בכלל סקרן לגביי הנפש ואוהב לעזור ולהקשיב לאנשים. לפי הסתכלות על מקרים רבים של בני אדם שונים, נראה שמה שעושה אותם מאושרים הוא הגשמה עצמית שמגיעה במנות קטנות והמימוש העצמי מתגלה בתוך הדברים הקטנים שאדם עושה.

 

לסיכום

אם גם אתם מרגישים תקיעות או שקשה לכם לחקור לבד את הדרך למימוש עצמי. אם אתם מרגישים שיש כאב או קושי נפשי גדול שעוצר אתכם מלחיות חיים מלאים שיש בהם הגשמה עצמית אנחנו מציעים לכם לפנות לטיפול רגשי עם מטפל שאיתו אתם מרגישים חיבור. בטיפול רגשי אפשר להגיע לגילוי עצמי דרך הכוונה, תרגול וכלים שונים. טיפולי ACT בקבלה ומחוייבות עוזרים לאנשים לברר מה הערכים שלהם, מה הדרך שהם רוצים לחיות בה ולקבל את עצמם בצורה שלמה יותר למען חיים שיש בהם בריאות נפשית טובה יותר ואיזון.

מטפלי מכון חיבורים עובדים בגישות טיפול מתקדמות שיש להן פוטנציאל גדול ויעילות מוכחת מחקרית. תוכלו למצוא אצלנו מטפלים שיוכלו ללוות אתכם במקרים שונים כמו למשל במקרים של תקיעות, חרדה, חקירה והגשמה עצמית.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

https://www.goodtherapy.org/learn-about-therapy/issues/self-actualizationhttps://www.pursuit-of-happiness.org/history-of-happiness/viktor-frankl/https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.00363/fullhttps://www.psychologytoday.com/intl/blog/finding-your-voice/201608/finding-fulfillment

 

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן