fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

ציקלותימיה

כותב:
תוכן עניינים

“לפעמים אני עצוב ולפעמים – שמח”, כך מתחיל שירה המקסים של דתיה בן דור “אני תמיד נשאר אני”. שינויים במצבי רוח הם חלק מחיי היום-יום, אך מה קורה כאשר השינויים הם תכופים ומשמעותיים? ציקלותימיה, חלק ממשפחת הפרעות המצב רוח, מאופיינת בשינויים דרסטיים כאלו. בניגוד לשיר, בו לדובר יש תחושת עצמי מתמשכת שאינה תלויה בתחושתו באותו הרגע, שינויי המצב רוח בציקלותימיה, עלולים להיות מבלבלים ומפחידים, עד כדי תחושה ש”אני כבר לא אני”. חשוב לדעת כי ישנם טיפולים שעשויים לסייע לשיפור בהרגשה.

מה זה ציקלותימיה?

ציקלותימיה, היא הפרעת מצב רוח, וככזו היא מאופיינת בשינויים משמעותיים וכרוניים במצב הרוח. בעצם, מדובר בתנודות מחזוריות בין דיכאון להיפו-מאניה (אפיזודה מאנית מתונה מבחינת הזמן והעוצמה) ולכן דומה להפרעה דו-קוטבית (מאניה-דפרסיה) אך בעוצמה מתונה יותר. בתקופת הדיכאון, המצב רוח ירוד, עשוי להתעורר קושי לקום מהמיטה, וניתן יהיה לצפות בהסתגרות וחוסר עניין. לעומת זאת, בתקופת ההיפו-מאניה, מצב הרוח יהיה מרומם, לעיתים קרובות יופיעו פתיחות חברתית וחיפוש  אחר ריגושים. השינויים בין התקופות יכולים להיות תכופים, כלומר מצבי הרוח יגיעו ברצף אחד אחרי השני, כך שהמעבר בניהם עשוי להיות תוך שעות או ימים ספורים. לחילופין, השינויים יכולים להגיע בתקופות נפרדות של דיכאון והיפו-מאניה, בניהן ישנן תקופות בהן המצב רוח מאוזן. השינויים יכולים להשפיע על איכות החיים, על הקשרים החברתיים ועל היבטים נוספים כמו עבודה, לימודים ופנאי.

השכיחות של הפרעת ציקלותימיה

מוערך כי 1% מהאוכלוסייה סובלים מציקלותימיה, אך לא מן הנמנע כי בפועל השכיחות גבוהה יותר, משום שהתסמינים מתונים, לא כולם פונים לטיפול או אבחון. השכיחות בקרב נשים זהה לזו בקרב גברים, כאשר  מקרי התפרצות רבים קורים במהלך גיל ההתבגרות.

ממה נובעת ציקלותימיה?

חוקרים עדיין לא יודעים מהם הגורמים לציקלותימיה, אולם יש השערות לגבי סיבות אפשריות.

  • גורמים פסיכולוגיים כמו חוויות או אירועים טראומתיים עשויים להוות טריגר להתפתחות ציקלותימיה אצל אנשים מסוימים.
  • מחקרים מצאו כי ניתן להעריך כי קיים מרכיב תורשתי, לאור שכיחות גבוהה יותר של הפרעות מצב רוח, בקרב בני משפחה של אנשים הסובלים מציקלותימיה. בנוסף במחקרי תאומים זהים, נמצאה סבירות גבוהה, של 97% כי שני התאומים יסבלו מהפרעת מצב רוח כלשהי [1]. בחלק מהמקרים, טריגרים סביבתיים מובילים להתפרצות ההפרעה, כמו שימוש בסמים.

התסמינים של ציקלותימיה

כאמור, ציקלותימיה כוללת שינויים בין שני סוגי מצב רוח – דיכאון והיפו-מאניה. הדיכאון מתאפיין במצב רוח ירוד, רמת אנרגיה נמוכה וחוסר עניין בפעילויות שגרתיות ושעות פנאי. בנוסף יכולים להופיע:

  • מחשבות שליליות
  • בעיות שינה
  • ירידה קוגניטיבית
  • בידוד חברתי.

ההיפו-מאניה באה לידי ביטוי בהתרוממות רוח שלרוב אינה תואמת את הסיטואציה. בנוסף, עשויים להופיע:

  • מיעוט שעות שינה
  • פעלתנות יתר
  • ביטחון עצמי מופרז והערכת יתר של היכולות, אשר יכולים להיות מלווים בלקיחת סיכונים, שימוש בסמים ואלכוהול ודיבור מהיר ואסוציאטיבי.

ציקלותימיה – “האחות הקטנה” של מאניה דפרסיה

כאמור, ציקלותימיה מאופיינת בשינויים משמעותיים במצב רוח ולכן ניתן להתייחס אליה כ”אחות הקטנה” של מאניה-דפרסיה. כל התסמינים המופיעים מעלה, עשויים לאפיין את שתיהן, אולם יש גם נקודות מבדילות (ועלינו לזכור אותן). תקופת הדיכאון עשויה להיות דומה בין שתיהן, והמבדילה העיקרית היא התקופה ה”היפו-מאנית”. תקופה זו מאופיינת בביטוי מתון יותר ולמשך פרק זמן קצר בהרבה של התסמינים, בהשוואה למאניה. הביטוי הקצר והפחות עוצמתי ובנוסף, המשך בוחן מציאות תקין הקיים בהיפו-מאניה, מאפשר לרוב המשך שגרת יום-יום [2].

ציקלותימיה זה לא סוף העולם: דרכי הטיפול

שינויים קיצוניים במצב רוח עלולים להיות מתישים ומבהילים, לכן חשוב שתדעו שיש לכך פתרונות שיסייעו לכם בהתמודדות.

טיפול פסיכותרפי מאפשר קודם כל, הכרה בשינויים במצב הרוח וכן התמודדות עימם בתוך קשר טיפולי בטוח. בנוסף, הטיפול יתמקד בעימות, חשיבה וניסיונות תיקון של השלכות מצבי הרוח על היבטים שונים בחיי המטופל, כמו היחסים עם המשפחה והחברים,

טיפול CBT מתמקד בזיהוי ושינוי דפוסי החשיבה וההתנהגות המשמרים את הדיכאון. מבחינת התנהגות, מצב רוח ירוד מוביל לירידה בפעילויות מהנות, מה שמוביל להתדרדרות במצב רוח וכך הלאה. לכן, הטיפול במישור הזה יתמקד במטרות התנהגותיות כמו תחזוקה של פעילות וקשרים חברתיים וכן פעילות ספורטיבית. מבחינת דפוסי חשיבה, בדיכאון קיימות אמונות שליליות וחסרות תקווה, של האדם כלפי עצמו, כלפי העולם וכלפי העתיד. בחלק הזה, הטיפול יעסוק בזיהוי אמונות ומחשבות שכאלו תוך אימוץ ותרגול חשיבה חיובית ומסתגלת יותר. כמו כן, בטיפולי CBT מתקדמים נוכל להכיר בכאב העמוק ששוכן בפנים, מתי הוא מופיע ואילו אופי של מחשבות הוא מעורר, או לחלופין איזה הלך רוח של  מחשבות גורמות לכאב הזה להתעצם. טיפול ACT הוא טיפול שעשוי לעזור מאד ולהקל במצבי דיכאון ומשתייך לגל השלישי של טיפולי CBT.

טיפול תרופתי עשוי גם הוא לעזור במקרה זה, ולכן ניתן להיעזר בתרופות הניתנות בייעוץ פסיכיאטרי ומבוססות על ליתיום, הנחשב כמייצב מצב רוח.

לסיכום

ציקלותמיה, היא הפרעת מצב רוח, מכונה “האחות הקטנה” והמתונה של מאניה-דפרסיה. השינויים במצב רוח עשויים להרגיש מטלטלים ומכאיבים, זה עלול להיות מורכב ומפחיד. לא ידוע באופן מוחלט מה הגורמים לתסמינים אבל ניתן לשער מה עשוי להוות טריגר ולשמר את המצב. טיפול תרופתי וטיפול פסיכותרפי עשויים להיות יעילים ולסייע בהתמודדות. במכון חיבורים, מציעים מענה טיפולי מידי מטפלים בעלי הכשרה מתקדמת וניסיון עשיר בעולמות ה-CBT מתקדמים.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

[1] Van Meter, A. R., Youngstrom, E. A., & Findling, R. L. (2012). Cyclothymic disorder: a critical review. Clinical Psychology Review, 32(4), 229-243.‏

[2] Faurholt-Jepsen, M., Christensen, E. M., Frost, M., Bardram, J. E., Vinberg, M., & Kessing, L. V. (2020). Hypomania/Mania by DSM-5 definition based on daily smartphone-based patient-reported assessments. Journal of affective disorders264, 272-278.‏

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן