fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

חרדות אצל מבוגרים

כותב:
תוכן עניינים

החיים שלנו נעים על מנעד רחב של תנודות רגשיות והכל נמצא בשינוי כל הזמן, רגעים של אושר ורגעי קושי.

כשאלון חווה חרדה, הוא זוכר שהוא יכול לתת לה מקום והיא לא מגדירה את מי שהוא ואת ה”אני” שלו. הוא הטמיע והפנים את התפיסה הזאת לאחר שנים של תרגול תודעתי.

נטייה לחרדה היא לפעמים אישיותית וקשורה במסרים שהוטמעו בנו לאורך ההתפתחות שלנו, היא יכולה להעיק ולהגביל אותנו אבל אין זה אומר שהיא “הילד הרע” שעושה לנו “דווקא”.

למעשה, הסוד טמון ביחס שלנו כלפי החרדה. איך אפשר להתייחס לחרדה באופן מיטיב ומשחרר? באיזה טיפול כדאי לבחור? ולמה היא מופיעה בכלל?

מהן חרדות?

רבים האנשים שמספרים שחוו בחייהם תחושה של חרדה לפחות פעם אחת: דופק מואץ, עוררות, צורך להקיא, הזעה, רעידות, נשימות מהירות ותחושה כללית של פחד. חלק יחוו חרדה לפני מבחן חשוב או עם בואו של ילד חדש למשפחה, וחלק, עלולים להתמודד עם חרדות באופן מתמשך ויום יומי.

מהם הסימנים לחרדות אצל מבוגרים?

לחיות לצד חרדה עשוי להיות חווית מאתגרת רגשית ופיזית. מתמודדים עם חרדות באופן מתמשך עלולים לחוות אחד או יותר מהסימנים הבאים:

  • קושי להירדם, שינה לא נינוחה או רציפה
  • קושי לנשום
  • תחושת דריכות, עוררות, היעדר יכולת “לשחרר שליטה”
  • רגישות גבוהה ועוררות יתר חושית ורגשית. עשוי להרגיש כמו “אני עומד להתפרץ בכל רגע”
  • כאבים פיזיים כמו כאבי ראש, כאבים בחזה, בחילות ותחושות על סף עילפון
  • דופק מואץ ונשימה לא סדורה
  • עייפות
  • הזעה
  • חוסר תאבון

למה אנחנו חשים חרדה?

פחד הוא מנגנון חיוני להישרדות שלנו. כשאנחנו מפחדים, הגוף שלנו בעוררות ומתריע כי אנו עומדים לפני סכנה- הגוף מפריש הורמונים שגורמים לתופעות פיזיולוגית ונפשיות  שונות, המכינות  אותו לכל תרחיש. אך כאשר אנו מתמודדים עם חרדות לאורך זמן, המנגנון ששומר עלינו עלול להכנס לעוררות מוגברת ולהקשות על ההתנהלות שלנו ולגרום לתחושות קשות במהלך היום יום.

ישנן מספר סיבות לחוות חרדה באופן מתמשך, ביניהן:

התמודדות עם טראומה:

טראומה או חשיפה לאירוע מצלק, עלולים ייצר פוסט טראומה שבעקבותיה אנו עלולים לחוש חרדה מתמשכת. החרדה יכולה להופיע כתגובה לטריגר מסויים.

הפרעות חרדה:

ישנן תופעות המוגדרות כהפרעות חרדה, ביניהן הפרעת חרדה כללית GAD, הפרעת פאניקה והתקפי חרדה, חרדה חברתית וכדומה. בתופעות אלו, חרדה תופשת מקום משמעותי וסימניה עלולים ללוות את שגרת היום יום באופן תמידי בהיעדר טיפול.

פוביות:

פוביות שונות, כגון פוביה מליצנים, פוביה מעכבישים, קלסטרופוביה (פוביה ממקומות סגורים), אינסומניה (פחד מללכת לישון) ועוד, עלולות לייצר סימני חרדה בעת חשיפה למושא הפוביה.

כלים וטיפים להתמודדות עם חרדה

כשתחושת הבעתה מציפה אותנו, אנו עשויים להרגיש חסרי אונים, מבוהלים ואבודים. לשם כך, אספנו עבורכם מספר טיפים המסייעים כעזרה ראשונה בעת התמודדות עם  התקף חרדה. הכלים הללו, עשויים להוות כמעין גלגל הצלה ברגע של הצפה רגשית וכטיפול מיידי בעת התקף חרדה.

  • נהלו מעקב: התקף חרדה וחרדה בכללי עלולה ללבוש תחפושות שונות וצורות שונות. נסו לנהל יומן ולרשום בו את התחושות הפיזיות והנפשיות שאתם חווים בעת החרדה. בנוסף, רשמו גם טריגרים אפשריים- מה קרה לפני שחוויתי את החרדה? מה עורר בי את החרדה? הרישום והמעקב יכולים לסייע בזיהוי דפוס, כך, שבפעם הבאה שתיתקלו בטריגר מסוים או בתחושה מסוימת, יעלם גורם ההפתעה ותהיו מוכנים יותר להתמודד.
  • נשימות: תרגול של נשימות הוא נלמד ויכול לחולל פלאים. כמות החמצן בגוף משפיע עמוקות על חוויות מחשבות ורגשות. כשאנו חווים הצפה רגשית, מיקוד בנשימה עשוי לסייע. נסו לעצום עיניים ולהתמקד רק בנשימות- פנימה והחוצה. נסו לנקות את הראש ולהתמקד אך ורק בזה.
  • דברו אל עצמכם מדובר בתהליך מורכב, אבל עם אימון חוזר הוא עשוי להפוך פשוט יותר מפעם לפעם. זהו שמדובר בחרדה ואמרו לעצמכם את המילים שמרגיעות אתכם. למשל “אני יודעת שזה לא אמיתי, זו רק החרדה” “אין סיכוי שזה באמת יקרה” “זה רק הגוף שלי מגיב כמו שהוא התרגל להגיב למצב הזה, זה לא סכנת אמת”
  • תנועה נסו לשנות את המצב בו אתם שוהים. לכו בחלל, צאו החוצה, בצעו מטלה מסוימת כמו כלים או כביסה. כשאנו מצויים במחשבות וחרדות, אנו יכולים לנסות “להתל” במוחנו על ידי מיקודו בפעולה אחרת ובכך להסיט את אור הזרקורים מהמחשבות המבהילות.
  • חבר טלפוני אם אתם חשים מועקה, חרדה ולחץ, נסו להרים את הטלפון ולהתקשר לחבר או בן משפחה שמודע לתחושות הללו. לפעמים, שיחה, מילות עידוד, או אפילו הקול המרגיע של בן\בת הזוג הם מספיק כדי להפחית את עוצמת הלהבות ולשכך את הבהלה.
  • תחושת סיפוק ומלאות בחיי היום יום פה מדובר בכלי כולל ולא בכלי מיידי להתקף חרדה, אך זהו טיפ חשוב מאוד. מלאו את שגרת חייכם בספורט, חיי חברה, תזונה טובה, שינה מוקפדת, תחביבים וכל דבר שממלא אתכם בהנאה.

טיפול בחרדות אצל מבוגרים

הטיפים שכאן הם כלים להרגעה נקודתית וחשובים בעת התמודדות עם חרדה. חרדה היא סוג של “קריאה” או “שליח” שמבקש לעורר אותנו למשהו שמאד חשוב לנו, או משהו שאין לנו גישה מודעת אליו. חרדה יכולה להיות “פעמון ההשכמה” שלנו לעצמנו, או הזדמנות להתקרב לעצמנו ולטפל במקור של הקושי או הכאב שעומד בבסיסה.

טיפול בחרדות עשוי להקל רבות על ניהול שגרת יום יום, ולהתקדם עוד צעד בדרך לחיים משוחררים יותר. קיימים מגוון טיפולים אפשריים לחרדות, כאלה אשר יפחיתו עד יעלימו את עוצמת התסמינים, יאפשרו לקחת נשימה עמוקה ולשוב ולהרגיש מאוזנים.

אז אילו טיפולים קיימים?

טכניקות הרגעה

בעת התמודדות עם חרדה חשוב שנדע כיצד להרגיע את הגוף באופן מיידי ועכשווי. טכניקות שונות של הרגעה עשויות להועיל בטיפול מקומי בעת חוויה של חרדה: נשימות עמוקות, מיינדפולנס, דמיון מודרך, מדיטציה, הרפיה של שרירי הגוף, שינוי מצב פיזי על מנת להסיט את המחשבות למקום אחר, יצירת קשר עם אדם קרוב ועוד. כל אדם יודע מה עשוי להקל על החרדה שלו וחשוב לגלות את הדרך המתאימה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול CBT למשל, ובאופן ספציפי טיפולי ACT הדוגלים בקבלה ומחויבות (טיפולי CBT מ”הגל השלישי”) עשויים לסייע מחשבה עם חרדות. הטיפול מסייע בהרחבת היכולת להכיל בחמלה את רגשי החרדה, פיתוח גמישות פסיכולוגית טובה יותר שעוזרת לנו להתמודד טוב יותר עם מצבי חרדה ורגשות קשים ככלל וזיהוי הערכים ודרך החיים הרצויה שתטיב עמנו.  תרגול נשימות ונוכחות ולעיתים גם חשיפה מבוקרת לגורם החרדה.

טיפול דינמי

אחד הטיפולים שיכולים לסייע להפחתת החרדות הוא טיפול דינמי. הטיפול מסייע בפתירת קונפליקטים פנימיים, תוך שימת דגש על אירועי עבר וזיכרונות. המטפל מסייע בעיבוד התחושות והרגשות, מאפשר למטופל לפרוק את שעל ליבו לצד התבוננות פנימה ופרימת הקשרים המייצרים את החרדה.

טיפול EMDR

טיפול מסוג EMDR מאמין כי החלמה מאירוע טראומתי או מהתמודדות עם חרדה, דומה להחלמה וריפוי מפציעה. ההנחה היא שהנפש שואפת להחלמה אך לעיתים, כמו בפצע פיזי, זקוקה לסיוע. השיטה עובדת בכמה שלבים, כאשר בלב השיטה השלבים המסייעים בהתרת הקשר הסבוך בין הרגשות והאמונות לחרדה עצמה. הטיפול מסייע בהתמודדות עם חרדות באמצעות טיפול ממוקד וקצר מועד.  הטיפול עובד בעזרת גירוי בילטרלי מוחי ו”אחסון מחדש” של זיכרונות טראומתיים בדרך להקלה והקהיה של עוצמתם הרגשית.

לסיכום

בעולם של היום, חרדות הפכו להיות נחלת הכלל. אנשים רבים מתמודדים עם חרדות מסוגים שונים כמו חרדה מוכללת, חרדה חברתית חרדה ספציפית כדומה. אך חשוב לדעת כי העובדה שאנשים רבים מתמודדים עם חרדה, לא אומרת שלא ניתן להתמודד איתה, לכל אדם יש חרדות מסוג שונה וכך גם תשתנה הדרך התמודדות שתתאים לו.

חיים עם חרדה עלולים להיות מורכבים, ובמידה ואתם מתמודדים עם חרדה זיכרו שאתם לא לבד ויש אפשרות להחלמה. צוות המכון שלנו ישמח לסייע לכם להתמודד עם התחושות, לעזור במציאת כלים ומעל הכל להיות החברים של עצמכם כמקור לריפוי ושחרור. תוכלו- להפחית את עוצמות החרדה ואת רמת הנוכחות שלה בחייכם, ולהגביר את השלווה. כל שנותר לכם, הוא להתייעץ איתנו להתאמת הטיפול הנכון לכם.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן