fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

קולרופוביה- פוביה מליצנים

כותב:
תוכן עניינים

בסדרה “משפחה מודרנית” קאמרון, אחד מהדמויות, עוסק בליצנות. באחד הפרקים הוא נתקל בבעיה ומבקש מפיל שיחליף אותו בליצן במסיבת יום הולדת. פיל נעתר לבקשה בשמחה האופיינית לו, אך בטעות נכנס למבוך מראות מחופש כליצן ונתקף חרדה פתאומית נוראית. אמנם מדובר ברגע קומי מתוך סיטקום פופולרי, אך זוהי גם חשיפה לקהל הרחב של מהי פוביה לליצנים. אנשים רבים מתמודדים עם פוביה מליצנים, קולרופוביה (קולרו ביוונית= מהלכים על קביים) אשר מייצרת רגעי בעתה נוראיים, ועשויה לגרום להימנעות מאירועים מסוימים. מהי בדיוק פוביה מליצנים? מדוע אנשים מפתחים קולרופוביה? האם היא ניתנת לטיפול? כל הפרטים במאמר.

מהי פוביה מליצנים?

רבים מאיתנו, מתהלכים בעולם בעודם מחזיקים בפוביה מסוימת. פוביה היא סוג של הפרעת חרדה, ובעצם מדובר בשם כולל לאוסף תחושות הפחד והבעתה שעוטפות אותנו בעת מפגש עם גורם מסוים. לדוגמה, קלסטרופוביה, היא פחד משהות במקומות סגורים וסומינופוביה היא פוביה שיכולה להתעורר לפני השינה אצל אנשים מסוימים, פחד מללכת לישון. פוביה מליצנים, נקראת גם קולרופוביה, היא השם שמתאר את הפחד הנוראי ממפגש עם ליצן או אפילו חשיפה לתמונות או סרטונים של ליצנים.

מה השכיחות של קולרופוביה?

בשנים האחרונות אנו נחשפים לסרטים המציגים את דמות הליצן כמאיימת ולא בכדי. על אף שעבור חלק מאיתנו ליצנים הם סמל לשמחה וימי הולדת, על פי מחקר, עבור 27.6% מהנבדקים מדובר בדמות מפחידה ולא נעימה, כשמתוכם כ-5.1% מתארים את הפחד כתהומי. אז מדוע כל כך הרבה אנשים מתמודדים עם פחד מליצנים?

הגורמים לקולרופוביה

קשה לקבוע מהן הסיבות המדויקות להיווצרות פוביה, אך ישנם מספר גורמים אפשריים לכך:

חוויה טראומתית:

במקרים מסוימים, חשיפה לחוויה שלילית, מפחידה או מאיימת, כגון התמודדות עם טראומה עשויה לייצר פוביה מהגורם המעורב באירוע. לדוגמה, חשיפה לסרט אימה על ליצנים בגיל צעיר, עלול לייצר קולרופוביה.

גנטיקה ומשפחתיות:

מדהים כמה שהגנים שלנו מעורבים בכל כך הרבה אספקטים בחיינו, וכן, גם בפוביה. על פי סקירה בתחום, פוביות מסוימות עשויות לעבור באופן גנטי בין הורה לילד. לעיתים, הפוביה יכולה להתפתח כתוצאה מחשיפה לפחד של הורה מאותו גורם, ובעצם למידה של ההתנהגות הזו.

איפור הליצן:

ליצנים מתהדרים באיפור פנים ססגוני. האיפור הזה עשוי לשנות את תווי הפנים ולייצר תחושה של חוסר אמון או חוסר יכולת לקרוא את הבעת הפנים. מצד אחד מדובר באדם, מצד שני, האיפור שלו לא תואם את הרגשות שלו, המוח מקבל סימנים סותרים ולא מצליח לייצר תמונה ברורה. הקושי בקריאת דפוס הרגשות והבעות הפנים, עשוי להציף תחושות עזות של אי נוחות.

איך מזהים שמדובר בפוביה מליצנים?

איך נדע אם אנו או קרוב שלנו מתמודד עם פוביה מליצנים? נבחין אם בעת חשיפה לדמות של ליצן (בין אם מדובר במפגש, בתמונה או בסרטון), צצים הסימנים הבאים:

  • התקפי חרדה
  • עלייה בקצב הלב ובקצב הנשימה
  • בחילה
  • רעד והזעה
  • בעתה פתאומית

אחד סימני הזיהוי הוא הימנעות ממפגש עם ליצנים. בין אם מדובר בחשיפה לסרטים או לתוכן ויזואלי אחר, ובין אם מפגש. הפחד עשוי להעיק ולייצר מניעה מאירועים הקשורים בהתמודדות עם הפחד, כמו היעדרות ואי הגעה מימי הולדת ומפגשים חברתיים. כרוך בכך תסכול רב, המקשה על השתלבות בחברה בצורה קלה ופספוס של יצירת קשרים חברתיים.

אם נזהה כי הסימנים הללו מתרחשים בעת המפגש או טרם מפגש עם ליצן, ולא מעוררים בשל גורמים אחרים, יכול להיות שמדובר בפוביה מליצנים.

איך מטפלים בקולרופוביה?

אין טיפול ספציפי לקולרופוביה, אך ישנם מגוון טיפולי פסיכותרפיה שעשויים לסייע בהתמודדות עם פוביה באופן כללי.

טיפול בחשיפה ממושכת:

טיפול מסוג זה מתאים להתמודדות עם פוביה, עם PTSD וכדומה. פעמים רבות, כאשר אנו מתמודדים עם אירוע טראומתי או פחד נוראי מגורם מסוים, אנחנו עשויים להתמודד עם תחושות חרדה, סטרס ולחץ ונפשי  רק מעצם מחשבה עליו, ונעשה הכל כדי להימנע ממנו. בעצם ההימנעות, אנו משקיעים אנרגיה רבה וכוחות נפשיים שעשויים להתיש אותנו ולשבש את איכות חיינו. כאן נכנס (טיפול בחשיפה ממושכת PE): הרעיון הוא לבצע חשיפה מבוקרת לגורם הפחד (במקרה זה לדמות ליצן), לצד מטפל מוסמך, תוך כדי תרגול טכניקות שונות להרגעה וויסות החרדה. לאחר חשיפה ממושכת לגורם, תחושות החרדה עשויות לפחות באופן משמעותי, והכלים שניתן לקבל במהלך הטיפול ישמשו אותנו להתמודדות בריאה ונעימה יותר, במקרה ונפגוש את הגורם המאיים.

טיפול CBT:

לעיתים, ניתן לשלב טיפול מסוג CBT לצד חשיפה ממושכת. מדובר בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי, המאפשר זיהוי דפוסים רגשיים וטריגרים המעוררים את תחושות החרדה (האם מספיקה מחשבה על ליצן? תמונה של ליצן? אולי רק מפגש במציאות?), הבנה של הרגשות השונים ודפוסי ההתנהגות לאחר חשיפה לטריגר, וקבלת כלים רגשיים ופרקטיים, המסייעים בהחלפת דפוסי ההתנהגות הישנים בדפוסים חדשים, בריאים ומיטיבים יותר.

קבוצות תמיכה:

“צרת רבים חצי נחמה” לעיתים, כאשר אנו מתמודדים עם פחד מסוים ותחושות שמציפות אותנו, אנו עשויים להרגיש בודדים. קבוצות תמיכה נוצרו בדיוק בשביל התחושות הללו. מפגש עם אנשים המתמודדים עם פחדים דומים לשלנו, מייצרת תחושה של “ביחד” שמפיגה את הבדידות ומסייעת בהתמודדות. במקרים מסוימים, חלקם כבר התגברו על הפוביה, ויכולים לתת טיפים וכלים ממקור ראשון.

לסיכום

רבים מאיתנו מתמודדים עם פחדים מסוימים שמציפים אותנו ברגעים שונים בחיינו. פוביה מליצנים היא סוג של פחד כזה, שעשוי להתעורר בקרב ילדים ובקרב מבוגרים בשלבים שונים בחייהם. אנשים רבים עשויים להתייחס לפוביה מליצנים כמשעשעת או להתייחס לאדם המתמודד עם הפוביה בחוסר רצינות ובזלזול, אך מדובר בפוביה אמיתית, מתסכלת ומאתגרת. במידה ואתם מרגישים שאתם מתקשים בלהתמודד עם תחושות הפחד והחרדה לבדכם, או שהפוביה מנהלת אתכם ופוגעת בחייכם, אנו מזמינים אתכם לפנות לצוות המטפלים שלנו.

צוות המטפלים במכון ישמח לעמוד לצידכם בעת ההתמודדות עם הפוביה, להתאים לכם את הטיפול הנכון ביותר עבורכם וללכת איתכם, יד ביד, עד לשחרור והפחתת החרדה.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

https://www.webmd.com/anxiety-panic/what-is-coulrophobia#:~:text=Coulrophobia%20Causes,-Due%20to%20the&text=Phobias%2C%20in%20general%2C%20are%20often,might%20later%20develop%20into%20coulrophobia.

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/21835-coulrophobia-fear-of-clowns#:~:text=What%20is%20coulrophobia%3F,fear%20of%20clowns%20is%20coulrophobic.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן