fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

טיפול ממוקד טראומה

כותב:
תוכן עניינים

בתחום הריפוי הנפשי, טיפול ממוקד טראומה יכול להוות מגדלור עבור אלה המנווטים את דרכם במים הסוערים של פוסט טראומה.
כמו שתיאר זאת המשורר הידוע רומי, “הפצע הוא המקום שדרכו נכנס האור”.  ציטוט זה מרמז על כך שדווקא במקום הכי כואב ורגיש, שגורם לנו לקושי עצום בחיים, טמונים גם כוחות של ריפוי ועוצמה.
במאמר זה נדון בכוחו של טיפול ממוקד טראומה לייצר טרנספורמציה, ונבין כיצד גישה זו מאפשרת לאדם שעבר טראומה להחזיר לעצמו את השליטה על חייו, לבנות חוסן נפשי ויכולת גדולה יותר לפגוש את הכאב והמצוקה. כלים נוספים לטיפול בטראומה ופוסט טראומה מסוגלים להקהות את עוצמתם של התסמינים והחוויה איתה מתמודדים באופן יומיומי אנשים רבים.

מהו טיפול ממוקד טראומה?

טיפול ממוקד טראומה היא גישה טיפולית, ששמה לה למטרה לסייע לאנשים להתמודד עם ההשלכות והחוויה של חוויה טראומטית שעברו. צורת טיפול זו מיושמת לעיתים קרובות במצב שבו נדרשת התייחסות להשפעות של פוסט טראומה. הטיפול מתמקד בזיהוי ובהבנה של השלכות הטראומה על המחשבות, הרגשות וההתנהגויות של האדם, מתוך כוונה לאפשר לו להחזיר לעצמו את תחושת השליטה בחייו ואת הרווחה הנפשית שלו.

מהו פוסט טראומה?

פוסט טראומה, או הפרעת דחק פוסט־טראומטית (PTSD), היא מצב נפשי שיכול להתפתח לאחר שהאדם חווה אירוע טראומטי. (PTSD) סימפטומים אפשריים במצב זה כוללים: פלאשבקים, סיוטי לילה, חרדה מוגברת ודריכות יתר. זהו מצב שיכול להיות מתיש ביותר, ולפגוע בהתנהלות היומיומית ובמערכות יחסים, טיפול ממוקד טראומה יכול לשמש במקרים כאלה כאחת מהדרכים היעילות לספק לאדם תמיכה והקלה.

איזה טיפולים יעילים ל-PTSD?

טיפול EMDR:

שיטת טיפול מקובלת ל- PTSD, שפותחה בשנות ה- 80 של המאה ה- 20. לפי גישת EMDR
המערכת הנפשית שלנו מסוגלת להתמודד באופן טבעי עם הפרעות שונות, אך כאשר מדובר בטראומה, המערכת מתקשה להתגבר על תבניות הזיכרון שנוצרו בעקבות האירוע, ולכן מטרת הטיפול היא לעבד את הזיכרונות הכואבים, ולייצר התערבות שמאפשרת לאדם להתנהל בצורה מיטיבה בחייו, ולהיות פחות מושפע מהטריגרים הנפשיים שנוצרו אצלו בעקבות הטראומה. השיטה עושה שימוש בטכניקות ריפוי שונות, וביניהן גירוי של שתי אונות המוח במקביל, כדרך לעיבוד זיכרונות טעונים והקהיה חושית.

טיפול PE:

טיפול בחשיפה ממושכת- שיטה טיפולית המתאפיינת בהתמודדות חוזרת הדרגתית עם חשיפה של הזיכרונות הטראומטיים, בתוך סביבה מוגנת ובטוחה. באמצעות התמודדות עם הזיכרונות, טיפול PE מאפשר לאדם להפחית את התדירות והעוצמה של התגובות הרגשיות שמפריעות לו להתנהלות היומיומית, וכן לקחת יותר שליטה על מחשבותיו ורגשותיו.

טיפול CBT:

זוהי שיטת טיפול מגוונת, שניתן להתאים אותה גם לטיפול ממוקד טראומה. הגישה מתמקדת בזיהוי של תבניות החשיבה וההתנהגות השליליות הקשורות לטראומה, התבוננות מודעת על דפוסים אלה ויצירת שינוי חיובי במקומות הנדרשים. על ידי עיצוב מחדש של תבניות קוגניטיביות, האדם יכול לפתח מנגנוני התמודדות בריאים יותר ולשפר את ההתנהלות שלו בחיים. השיטה מכוונת להשגת יעדים מוגדרים ומעשיים, בעזרת כלים ואסטרטגיות ברורים וישימים, ובכך היא מקנה לאדם הזדמנות לייצר שינוי משמעותי בזמן יחסית קצר, ולא פחות חשוב מכך- בזכות הכלים שרכש, האדם יכול להרוויח יותר תחושת שליטה ואחריות על חייו, ובכך תוצאות הטיפול נשמרות גם לטווח הארוך.

היתרונות של טיפול ממוקד טראומה

טיפול ממוקד טראומה מאפשר מספר יתרונות עיקריים:

  • ויסות רגשי- הטיפול עוזר לאדם לנהל את רגשותיו, ובכך להפחית את העוצמה והתדירות של רגשות קשים.
  • שיפור במערכות יחסים- בעזרת טיפול בטראומת העבר, האדם יכול לפתח את כישוריו ליצור קשרים עם אחרים, ולהבריא דפוסים התנהגות שמחבלים במערכות היחסים שלו.
  • שיפור בכישורי התמודדות- טיפול ממוקד טראומה מצייד את האדם באסטרטגיות התמודדות יעילות יותר במצבים של מתח וטריגרים רגשיים.
  • צמיחה אישית- התהליך הטיפולי לוקח את האדם לחקירה עצמית, אשר יכולה להוביל לגדילה במודעות העצמית שלו ולשיפור החוסן הפנימי.

טיפול ממוקד טראומה כתחליף לטיפול תרופתי

בעוד שתרופות יכולות לסייע בניהול הסימפטומים של PTSD הרי שטיפול ממוקד טראומה מציע יתרון מובהק, בכך שהוא מתמקד בסיבות השורשיות של הטראומה. התהליך הטיפולי מתרכז בהיבטים הפסיכולוגיים והרגשיים של הטראומה, ובכך נפתחת הזדמנות ליצירת הקלה מתמשכת ומיומנויות התמודדות שיוכלו לשרת את האדם גם מול אתגרים עתידיים במהלך הטיפול הממוקד טראומה

ישנם מספר שלבים עיקריים בתהליך הטיפולי:

  • הערכת מצב- המטפל מבצע הערכה של ההיסטוריה של הטראומה, הסימפטומים שלה ומצבו הכללי של האדם, על מנת להתאים לו תוכנית טיפולית.
  • ביסוס הביטחון- יצירת אווירה טיפולית בטוחה- מרכיב חיוני לבניית אמון וליצירת תנאים מיטביים לריפוי.
  • עיבוד זיכרונות טראומטיים- המטפל משתמש בטכניקות טיפוליות מגוונות כדי לעזור לאדם לעבד את הזיכרונות שנצברו בעקבות הטראומה בדרך בריאה יותר.
  • פיתוח אסטרטגיות התמודדות- האדם לומד אסטרטגיות התמודדות שמאפשרות לו לנהל טריגרים וגורמי מתח בצורה יעילה יותר.
  • בניית חוסן- ככל שהטיפול מתקדם, האדם מפתח חוסן פנימי, שמאפשר לו להגיע בטוח ועוצמתי יותר למפגש עם אתגרים בחייו.

לסיכום

טיפול ממוקד טראומה מציע תקווה לאנשים המתמודדים עם ההשלכות של חוויה טראומטית. בעזרת העמקה אל מוקד הקושי, במסגרת טיפולית תומכת ובטוחה, מתאפשר לאדם לצאת למסע של ריפוי, גילוי עצמי וגדילה. באמצעות שיטות טיפול יעילות ומגוונות, הפך טיפול ממוקד טראומה לכלי יקר ערך, המאפשר לאדם להחזיר לעצמו את תחושת השליטה על חייו ולסלול לעצמו נתיב התקדמות חדש ובריא יותר. ב”מכון חיבורים” תוכלו לבחור את הטיפול שמתאים לכם אצל מטפלים שהתמקצעו בגישות המתקדמות לעבודה ממוקדת עם טראומה שפורטו למעלה (EMDR, CBT, PE) ויוכלו ללוות אתכם ברגישות, הבנה ומקצועיות בדרך לאיכות חיים משופרת והקלה בחייכם.

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן