fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

לחץ חברתי

כותב:
תוכן עניינים

כשרוני הייתה קטנה היא מאד רצתה שיאהבו אותה. לפעמים כשהיה לה ממתק מאד טעים או כריך ממש שווה, היא הייתה שמחה והולכת נרגשת לבית הספר כי היא ידעה שהאחרים יתנו לה להרגיש טוב עם עצמה סביב העניין שיצרו הדברים שהביאה. רוני גם ידעה שיגיע הרגע שמלכת הכיתה תבקש ממנה את אחד הדברים אבל היא לא תוכל לסרב, מה שעדיין לא יימנע ממנה להגיע לבית הספר עם דברים שאין לאף אחד כי חשבה שרק ככה אחרים יוכלו לאהוב אותה.

הסיפור מוכר לכם?

כולנו זקוקים לחברה, יש רגעים בחיים שאנחנו מרגישים שנעשה הכל כדי לזכות בהרגשת שייכות ושירצו להיות חברים שלנו, בעיקר בילדות אבל לא בהכרח. אצל מבוגרים לחץ חברתי מגיע ומתבטא באופנים יותר מתוחכמים אבל זה לא אומר שהוא לא קיים.

איך נעזור לילדים להיות נאמנים לעצמם בלי לוותר על החברים שלהם? מה לחץ חברתי מביא לחיינו ולמה לפעמים הוא כן חיובי? והשאלה הקשה ביותר, איך מתמודדים עם חרם?

מהו לחץ חברתי?

לחץ חברתי הוא כח המופעל על ידי ההשפעה של אנשים באותה קבוצה חברתית על אחרים בקבוצה. לחץ חברתי גם מתאר את ההשפעה על האדם להתאים את עצמו, בעיקר כדי להתקבל על ידי הקבוצה ולמלא אחרי קודים חברתיים.

התגובה שבה הילד (או המבוגר) נוקט תחת לחץ חברתי יכול ללמד עליהם הרבה. למשל מי שבורך בכישרון הנהגה טבעי נוטה להיות פחות מושפע ורגיש ללחץ חברתי למשל.

 

לחץ חברתי הוא לא תמיד רע: לחץ חיובי ושלילי

מקובל לראות את הלחץ החברתי באור שלילי, אבל למעשה, זה לא בהכרח דבר רע, לפעמים לחץ חברתי משמש להשפעה חיובית על אנשים. למעשה אם נשים בצד את עניין הטוב או רע, לחץ חברתי הוא אחת הדרכים ללמידה של נורמות חברתיות מקובלות, למשל קודים של התנהגות ומוסר, לבוש דיבור ועוד.

 

לחץ חברתי שלילי

כולל בתוכו הפעלת מניפולציות חברתיות על הפרט לעשות דברים שליליים שעלולים להיות מזיקים ואפילו מסוכנים. דוגמאות ללחץ חברתי שלילי יכולות להיות:

נידוי חברתי– בידוד והרחקה של אדם מהקבוצה אליה הוא משתייך. נידוי חברתי היא גזירת גורל קשה מאד עבור מי שנמצא בצד המנודה, בישראל בשנים האחרונות המודעות לתופעה עולה, וישנן התארגנויות מרגשות של ילדים שמבקשים לעזור למי שנמצא במצב הקשה הזה. (“סיירת החרם”). דוגמאות נוספות הן שכנוע ילד אחר לצרוך סמים/אלכוהול, להבריז מבית הספר או בריונות (פיזית או ברשת).

לחץ חברתי חיובי

לחץ חברתי חיובי הוא עידוד, אקטיבי או דרך דוגמא אישית של אדם או ילד אחר לעשות דברים חיוביים ובריאים. למשל:

לדחוף חבר אחר ללמידה והשקעה בלימודים, לסחוף חברים לעשות דברים טובים כמו התנדבויות, לעודד חברים לעבוד ולהרוויח כסף. או לחלופין להניע חברים מרכילות או פעילות שלילית ומזיקה.

 

לחץ חברתי לאורך הילדות

כנראה שכמעט כל ילד או מבוגר שמע בחייו לפחות פעם אחת את המשפט הידוע, “ואם כל החברים שלך היו קופצים מהגשר, אתה גם תקפוץ?” זה משפט שהפך אולי לקלישאה, אבל אולי יש סיבה שהוא כל כך שגור בשפה אצל מבוגרים בהקשר של ילדים, נושא הלחץ החברתי מעסיק את רוב האנשים ובעיקר איך להתמודד איתו בגילאים צעירים. ילדים צעירים עשויים במיוחד להתמודד עם השאלות הנוגעות לרצייה החברתית, עד כמה אני עושה מה שאומרים לי ומחקה התנהגות של אחרים כדי להרגיש מקובל ושייך?  כל גיל והביטוי שלו ללחץ חברתי אבל לרוב מדובר בטרנדים שונים חולפים.

בגלאי היסודי: משחקים או אוספים שכל האחרים עסוקים בהם אבל בעיקר משחקים וירטואליים במחשב/נייד, נידוי וחרמות ועוד.

בגילאי ההתבגרות: אופנות ולבוש, שפה וסלנג משותף, לחץ חברתי שקשור לשידול למיניות סמים או אלכוהול.

לחץ חברתי יכול להיות כוח רב עוצמה והמבוגרים יכולים למצוא עצמם חסרי אונים למולו. ישנה מודעות חינוכית גבוהה לנושא הלחץ החברתי ואנשי חינוך שמצליחים להנהיג יוכלו לעזור להשפיע על לחצים חברתיים שליליים בקבוצה ולאזן אותה.

התמודדות עם סיטואציות של לחץ חברתי

עולם הילדים לפעמים יכול להרגיש כמו מקום שאין אליו כניסה וקשה להשפיע. כדי לעזור לילדים להיות פחות נתונים לסערות החברתיות והשפעות שליליות אפשר לפעול בדרכים שונות.

חשוב לדעת לזהות סימנים של לחץ חברתי אצל ילדכם, זה מאפשר לבצע התערבות נכונה בזמן הנכון כאשר הילד נמצא בסיטואציה לא בריאה לו.

כמה אסטרטגיות שעשויות להיות שימושיות כדי לעזור למישהו להתמודד עם לחץ חברתי יוכלו להיות:

  • לעודד את הילדים להתכונן למצבים שיכולים להיות מלחיצים חברתית בשבילם ולעזור להם להכין לעצמם אסטרטגיה לפעולה. למשל, בטיול השנתי או מסיבות כיתה.
  • דברו איתם בפתיחות שתפו אותם בחוויות שאתם עברתם בתור ילדים ושכולם מרגישים דומה בתור ילדים ועוברים דברים דומים.
  • תדובבו אותם, מה הם עושים כיום במצבים שבהם הם לא רוצים בהכרח לעשות משהו אבל מופעל עליהם לחץ ואיך הם היו רוצים לפעול שיעשה להם טוב.
  • לעזור לילד למצוא מה חשוב לו, מה עושה לו טוב בלי קשר לאחרים יכול להגביר את הסיכוי שהם יהיו מבוגרים עם נאמנות לעצמם ולאותנטיות שלהם.
  • תזכירו לילדים שבכל מצב שהם חשים מעורערים חברתית הם יכולים להתקשר אליכם שתזכירו להם מי הם ומה חשוב להם.

 

לסיכום

אף על פי שלחץ חברתי יכול להיות מאתגר ומלחיץ, הוא לא תמיד בעל ערך שלילי. לחץ חברתי חיובי יכול להיות חלק חשוב בלמידה כיצד להיות יצור חברתי, והוא חיוני להמשך ההתפתחות כאדם.

יחד עם זאת, אם ישנו שהילדים מתמודדים עם לחץ חברתי שלילי וכל התופעות והביטויים שלו, למשל אם הם לוקחים חלק בחרם על ילד אחר, מוחרמים בעצמם, או בגילאים מאוחרים יותר עוסקים בפעילות מינית שנובעת מתוך שידול חברתי, המחישו להם עד כמה אתם אנשים שאפשר לסמוך ולשתף אותם. זה מסר חשוב שיגרום לילדים לראות אתכם משמעותיים בחייהם ובני ברית חשובים. אם הם מתקשים לשתף אתכם עודדו אותם לראות באנשי החינוך במוסד הלימודי כבני ברית או לחלופין אנשי טיפול שאולי אליהם הם יסכימו או אפילו ירצו ללכת.

במכון חיבורים ישנו צוות מיוחד וחזק המכיל מטפלים רגשיים ופסיכולוגיים שעובדים בגישות מתקדמות. אנו מציעים טיפולים רגשיים והדרכת הורים (יש גם באונליין) מקיפה ומעמיקה לכל צורך או קושי של הילדים.

מוזמנים לשאול שאלות ולהתייעץ.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

https://www.verywellfamily.com/negative-and-positive-peer-pressure-differences-2606643

 

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5018128,00.html

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן