fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

מהי פסיכולוגיה: החקר להתנהגות אנושית

כותב:
תוכן עניינים

איך נוצרים הרגלים והתנהגויות? מה הוא רגש? מה מניע אותנו לפעול? ומה גורם לנו לסבול? שאלות אלו, שמעסיקות רבים מאיתנו, הם שאלות שבני אדם מנסים לפצח משחר ההיסטוריה. מה המדע מאחורי הפסיכולוגיה? מה פסיכולוגים עושים על מנת להקל על אנשים ומה צריך כדי להיות פסיכולוג?

מהי פסיכולוגיה?

פסיכולוגיה היא שם כולל לתחום המחקר של תורת הנפש, תחום החוקר את התהליכים הנפשיים שמתרחשים אצל הפרט. פסיכולוגיה מכילה את המילה פסיכה, ביוונית, נפש ולוגיה, מדע או ידע. נפש האדם היא מורכבת ויש לה הרבה היבטים, על כן תחומי המחקר והעיסוק בפסיכולוגיה נחלקים לתחומי התמחות והיבטים שונים, עליהם נרחיב בהמשך.

המדע לחקר ההתנהגות

כאשר אנו רוצים ללמוד אודות אדם אינדיבידואלי לצורך מחקר או בשביל לסייע לו בטיפול פסיכולוגי, מבצעים אבחונים והערכות שונות של אישיותו. אישיות האדם מורכבת ממכלול שלם של תפקודים שעובדים בסנכרון ואינם נפרדים זה מזה, הדרך לאבחן ולהעריך את אישיותו של האדם עוברת דרך המכלול השלם הכולל את כל ההיבטים הפסיכולוגיים:

קוגניציה

הלכי החשיבה, יכולות קוגניטיביות כמו זיכרון ולמידה וריכוז. קוגניציה זה למעשה הפן השכלי הכולל גם רמה של אינטליגנציות שונות. יכולות קוגניטיביות הן מולדות אך גם ניתנות לרכישה ופיתוח עם הזמן.

רגש

עולם הרגשות, עוצמתן ודרך השפעתן על האדם. מהי רמת היציבות הרגשית שלו ועד כמה הוא מודע ונמצא בקשר עם הרגשות שלו, רמת חוסן רגשי ועוד.

חוויות עבר

מה הביוגרפיה של האדם, משקעיו, טראומות ואירועים מעצבי אישיות שעבר. למעשה אישיות מורכבת באופן חלקי ממרכיבים נולדים שפוגשים את נסיבות החיים ויחד יוצרים את התפיסה ומעצבים את תודעתו של האדם, את הדרך שלו להיות בקשר בין אישי וכדומה.

דחפים

דחף הוא הכח הראשוני שמניע אותנו לחיות. כאשר אנו מתפתחים הדחף פחות ופחות מנהל אותנו. על ידי הבנה עד כמה האדם מסוגל לווסת את מימוש דחפיו ויצריו נוכל ללמוד עליו דברים חשובים.

התנהגות

דפוסי התנהגות יוצרים הרגלים, חלקם מתקבעים וחלקם משתנים עם השנים. על ידי התבוננות בהתנהגותו של אדם ניתן ללמוד רבות על כל מיני היבטים פסיכולוגיים בחייו, וגם לסייע לו להתבונן בה ולאפשר תהליכי שינוי במידת הצורך.

תחומים בפסיכולוגיה

העיסוק והחקר בתחום הפסיכולוגיה הוא נרחב ומחולק לתחומים שונים, לא תמיד ברור למי שלא עוסק בתחום מה הם ההבדלים בין התחומים ומה מטרתם, אלו הם התחומים והמהות שלהם:

פסיכולוגיה קלינית

“אני עוזר לאנשים כדרך לעבוד על עצמי, ואני עובד על עצמי כדי לעזור לאנשים.” ראם דאס (ד”ר לפסיכולוגיה,  אמריקאי בודהיסט) פסיכולוגיה קלינית היא תחום פסיכולוגי העוסק בפן הטיפול הנפשי, בפרקטיקה ובמחקר שלו. ישנם פסיכולוגים קליניים שעוסקים רק במתן טיפולים, כאלה העוסקים במחקר אקדמי של התחום או כאלה שמשלבים בין השניים. ישנן גישות ושיטות מגוונות לטיפול פסיכולוגי, חלקן קלאסיות וותיקות וחלקן חדשניות יותר, הבולטות ביניהן: פסיכואנליזה או טיפולים פסיכו-דינאמיים, CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) EMDR שזו שיטה יחסית חדשה בעולם הטיפול, ועוד. עולם הטיפול הנפשי הוא ותיק ונחקר מאד ועל מנת לעסוק בו צריך לעבור הכשרה ארוכה ולעמוד בדרישות ותקנים, כל מדינה והתקנים שלה. ישנם כלים מרכזיים איתם עובד הפסיכולוג התלויים בגישה איתה הוא עובד ויכולים לכלול שיקוף (לשקף לאדם את עצמו כמו בתמונת מראה על מנת להעלות את המודעות העצמית שלו), ניתוח חלומות ואסוציאציות חופשיות, אומנות או זיהוי ועבודה על דפוסי התנהגות ומחשבה ועוד. מטרתה המרכזית של פסיכולוגיה קלינית היא לסייע בתהליכי החלמה נפשיים ולאפשר הקלה על סבל נפשי. כפי שציין ראם דאס, לפסיכולוג יש חובות ואמנה שעליו לעמוד בה, הכוללת את השמירה על כללים של אתיקה ומוסר ולשים את טובת המטופל תמיד בראש סדר העדיפויות במהלך התהליך הטיפולי. מעבר לשמירה על כללי האתיקה הבסיסיים, ישנה מחויבות לפסיכולוג להיות בעצמו בתהליכי למידה ועבודה עצמיים, ללמוד ולהשתלם על מנת לשמור תמיד על כשירות בעת הטיפול באנשים, ממש כפי שציין ראם דאס.

פסיכולוגיה חינוכית

ענף זה מתמקד בפסיכולוגיה של הקוגניציה הקשורה בלמידה והקניית חינוך. ענף זה מבקש להבין את הקשיים והאתגרים הפסיכו – חינוכיים, את תהליך ההתפתחות הקוגניטיבית של בני האדם הקשורים בלמידה. גם כאן, קיימת אפשרות לעסוק במחקר או בפרקטיקה, כאשר מי שעוסק בעבודת חקר משתלב לרוב במוסדות אקדמיים בתפקיד של ייעול תהליכי למידה ועוסק בקשר בינם לבין הפן הנפשי המשפיעים על תהליכי למידה. מי שבוחר לעסוק בפן היישום של פסיכולוגיה חינוכית, עוסק בייעוץ, הכוונה והכשרה של מורים. פסיכולוגים חינוכיים העוסקים בעבודת שטח תורמים מהידע שלהם בהתמודדות עם סוגיות חינוכיות מורכבות בקרב אוכלוסיות שונות ומגוונות.

פסיכולוגיה תעסוקתית

תחום זה מכוון לחקר ולחיבור בין האדם למסלול תעסוקתי המתאים לו. אם ההורים שלנו, דור ה-X נשארו במקום עבודה אחד מעל 20 שנה ויותר, המצב שונה מאד היום, ממוצע הזמן שעובד נשאר במקום עבודה כיום עומד על כ-3.5 שנים [1]. תפקידו של הפסיכולוג הקליני הוא לעשות התאמה וחיבורים בין עולם העבודה הדינאמי והמשתנה בקצב מסחרר לבין העובד ואישיותו הייחודית. פסיכולוג קליני בהכשרתו מקבל כלים של אבחנה והערכה של אדם, על חוזקותיו וחולשותיו ומכלול האישיות שלו על מנת לבצע אבחנה מדויקת לשם התאמה אופטימלית שלו עם מסלול ההעסקה הנכון לו וגיוס עובדים המתאימים לצרכים של הארגון או המוסד למענו הוא עובד.

פסיכולוגיה רפואית

ענף מחקרי ותאורטי העוסק בקשר בין הפן הפיזיולוגי רפואי להיבטים הפסיכולוגיים. פסיכולוגים רפואיים חוקרים ומנסים לעמוד על היכולת של ההתנהגויות הרגשות וההרגלים להשפיע על התפרצות מחלות פיזיות, על אופן ההתמודדות והיכולת של האדם להחלים מהן.  פסיכולוגים רפואיים שעושים עבודת שטח ממוקמים במוסדות רפואיים ומשתלבים בצוותי הרפואיים על מנת להביא הקלה לחולה גם בפן הפסיכולוגי. מי שבוחר לעסוק במחקר במסגרות אקדמיות וחוקרים את התחום על מנת לפתח את הידע בנושא של הקשר בין פתולוגיות רפואיות ופסיכולוגיות, גוף ונפש, שאיננו מספק כיום.

פסיכולוגיה שיקומית

תחום זה עוסק בחקר וביישומיה של הפסיכולוגיה העומדת מאחורי תהליכי השיקום והבראה של בני אדם. תהליך שיקומי אותו מלווה הפסיכולוג השיקומי מתבצע עבור בעלי מוגבלויות שכליות ופיזיות, למשל אוטיזם, או סרטן, אנשים המתמודדים עם אובדן או פוסט טראומה ועוד. פסיכולוג שיקומי מעניק ליווי מערכתי שלוקח בחשבון את כלל המשפחה והגורמים ותמיכותיו הנוספות של האדם תוך מחשבה להיטיב, לשלב חזרה בשיגרה תקינה ולשפר דימוי עצמי ותחושת מסוגלות.

פסיכולוגיה התפתחותית

ענף פסיכולוגיה העוסק במחקר ויישום בפסיכולוגיה ההתפתחותית ויישומיה. פסיכולוגיה התפתחותית מבקשת עוסקת בחקר של  שלושה משתנים – חיי האדם, סביבתו ומרקם היחסים בין השניים [2]. כל אדם מגיע לעולם עם “חבילה” ייחודית לו, האופן בו יתפתח תלויה במה הוא קיבל לאור מה הוא פוגש במהלך חייו בסביבתו, נסיבות חיים ואירועים מכוננים הם אלו שיעצבו אותו.

פסיכולוגיה התפתחותית מתייחסת לכל שלבי החיים ולוקחת בחשבון את סך התהליכים ההתפתחותיים שהאדם עובר במהלך חייו, החל מזמני טרום הלידה ועד לגילאי זקנה מתקדמת. לרוב נראה פסיכולוגים התפתחותיים עוסקים בתחומים הקשורים לילדים ולהתפתחותם, מטעם מוסדות המדינה כמו משרד הבריאות והחינוך, במקרים של עיכובי התפתחות, באיתור ואבחנה של מקרים של מצוקה התפתחותית, הסברה להורים על מנת למנוע כשלים התפתחותיים, בטיפול והדרכת ההורים והמשפחה ועוד, טובת הפרט והמטרה להביא אותו למסלול התפתחותי תקין הם מעל לכל [3].

פסיכולוגיה חברתית

תחום פסיכולוגי החוקר ומתייחס להשפעתה של החברה על הפרט. בני אדם הם יצורים הזקוקים לחברה וככאלה הם מושפעים באופן משמעותי האחד מהשני, פסיכולוגיה חברתית חוקרת ושמה דגש בעבודה היישומית על המחשבות הרגשות וההתנהגויות של האדם המושפעות מסביבתו ומהחברה בה הוא חי. [4] פסיכולוגיה חברתית יוצאת מנקודת הנחה כי על מנת ללמוד ולהפיק תובנות לגביי נפש האדם יש להתבונן ולהבין את ההקשרים החברתיים בהם הוא נמצא ולא מספיק להבין רק את הגורמים והמניעים הפנימיים שלו. להבדיל מסוציולוגיה או מקצועות העבודה הסוציאלית, כאן המיקוד הוא על עולמו הפנימי של האדם, ההתנהגויות, הגשות וחשיבה המושפעות מאחרים ולא פריזמה כללית חברתית.

פסיכולוגיה קוגניטיבית

תחום מחקר פסיכולוגי המתמקד בהבנתם של כלל התהליכים הפסיכולוגיים של האדם כאשר המיקוד הוא קוגניטיבי, למשל איך אדם קולט ומעבד מידע? איך הוא עושה שימוש במידע ומה הופך מידע לפחות שימושי מאחר עבור אותו אדם? כמו כן, תחום המחקר של פסיכולוגיה קוגניטיבית חוקר את מערכת היחסים בין רגש מחשבה והתנהגות ואיך כל אלו מעצבים את אופיו של האדם.

לימודי פסיכולוגיה בישראל

על מנת להיחשב פסיכולוג מן המניין, בין אם העיסוק העיקרי הוא מחקר או עבודה קלינית,  יש לעבור הכשרה מקיפה והתנסות מעשית ארוכה, ולאחר מכן גם מבחן סופי להסמכה. על מנת לזכות לקבלת התואר הנכסף פסיכולוג יש לעבור תואר ראשון של שלוש שנים הכולל לימודי פסיכולוגיה כלליים ומקיפים הנוגעים לכלל הסוגיות, ההיבטים ותחומי המחקר של פסיכולוגיה, הפן הפיזי, הקוגניטיבי ההתפתחותי ועוד. לאחר התואר הראשון, מי שמעוניין להיקרא פסיכולוג קליני יגיש מועמדות לקבלה לתואר השני (הדרישות גבוהות) מתקיים מבחן התאמה וראיון אישי ובחינת דינמיקה קבוצתית נתונים מראים כי רק מחצית מהמגישים יתקבלו לתואר השני. בתואר השני ניתן לבחור באילו מענפי הפסיכולוגיה מעדיפים להתמחות, התפתחותית קלינית או שיקומית ולבחור את המסלול הייעודי. ידע הנלמד בתואר השני לפסיכולוגיה קלינית כולל סוגיות מורכבות בפסיכולוגיה, תאוריות מתקדמות ופרקטיקות של גישות טיפול שונות כמו למשל טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול בפתולוגיות שונות. כמו כן, במהלך התואר השני הסטודנט מתחיל את עבודת הפרקטיקום שלו במרפאה ומקבל הדרכה ממדריך פסיכולוג מומחה. בסוף התואר הסטודנטים נדרשים להגיש עבודת תיזה על נושא אותו בחרו לחקור הקשור לתחום ההתמחות, לאחר סיום כלל חובות התואר מקבל הפסיכולוג תעודת פסיכולוג מוסמך, אך עדיין ישנה דרך לפניו עד קבלת התואר פסיכולוג מומחה.  לאחר סיום התואר השני מתחילה תקופת ההתמחות האורכת כ-4 שנים, לאחר שנתיים של התמחות מותר לפסיכולוג המתמחה לפתוח קליניקה עצמאית. בסיום המסלול של התמחות הפסיכולוג יעבור מבחן בדיקת מומחיות שבוחן את הידע אותו רכש לאורך כל 11 שנות תהליך ההסמכה. קיימת מחויבות אישית במהלך כל שלבי ההסמכה וההתמחות לכל פסיכולוג לעבור טיפול פסיכולוגי בעצמו, על מנת להיות כשיר ומסוגל לטפל באחרים.

יישומי הפסיכולוגיה

ארווין יאלום: “הידיעה שיש מישהו שמקשיב למטופל ובוחן איתו את העולם תמיד עוזרת לו לשפר את איכות החיים שלו.”

פסיכולוגיים קליניים עוברים מסלול בעל דרישות סף נוקשות וקפדניות, הכל על מנת להביא את כשירותם ויכולתם המקצועית למקסימום הפוטנציאל על מנת לטפל ולאבחן את המטופלים באופן המדויק, האתי והאיכותי ביותר. טיפול פסיכולוגי הוא טיפול שניתן רק על ידי אדם שעבר את מסלול הלימודים המתואר מעלה וקיבל את התעודות הרלוונטיות. מטופלים מגיעים לטיפולים פסיכולוגיים ממגוון סיבות, בין אם מדובר במשברים, מכאובים, פתירת קונפליקטים או סיבות שאינן ממוקדות ונקודתיות כמו תמיכה שוטפת עבו אנשים בעלי רגישות גבוה או קשיים מתמשכים. פסיכולוגים מומחים או מתמחים בתחום הילדים והתפחות יוכלו לסייע בהתמודדויות משפחתיות מורכבות או קושי של הילד בשלבי התפתחות שונים. טיפול פסיכולוגי טוב ובריא, יסיע לנו להכיר את עצמנו טוב, יותר, להתייחס לעצמנו בצורה אוהבת ויקדם אותנו לעבר התפתחות, התפכחות ושחרור. מטפל מיטיב מסייע למטופל בטיפוח הערך העצמי שלו, בפיתוח כלים להתמודדות עם מצבו וחיזוק החוסן הנפשי, כל זאת על ידי שיחה (בטיפול מסורתי) או בכלים של דמיון מודרך, ניתוח ופירוש חלומות, מדיטציה, משימות שונות או שיחה– כתלות בגישה הטיפולית.

פסיכולוגיה היא מונח רחב המכיל בתוכו אספקטים רבים, מדע שלם של התנהגות, תפיסה והלכי רוח אנושיים. אם יש לכם עניין בתחום מהזווית הטיפולית, בין אם תמיד התעניינתם בעצמכם לטפל ובין אם אתם זקוקים לליווי טיפולי ומקצועי, בשני המקרים אתם מוזמנים להתייעץ איתנו.

אנחנו במכון חיבורים תמיד זמינים לשאלות והכוונה בנושאי פסיכולוגיה, מכון חיבורים מובל על ידי צוות איכותי המונה פסיכולוגים בעלי תארים מתקדמים, אנשי טיפול אקדמאיים ופסיכותרפיסטים מומחים. מטפלי מכון חיבורים מחויבים לשלומם של המטופלים, ונמצאים בלמידה והתפתחות מתמדת בעצמם, הכל על מנת להציע טיפולים ברמה הגבוהה ביותר ושפע כלים למטופל.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן