fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

משבר זהות: כל המידע על משבר זהות ואיך לצאת ממנו

כותב:
תוכן עניינים

“חשוב להכיר בכך שהזיכרונות ואירועי העבר שמהם מורכבת הזהות ההיסטורית של אדם הם רק מבחר ממה שהוא למעשה אינסוף של אירועים והתנסויות נבחרו – נצרפו – אחדים כבעלי חשיבות.”
(אלן ווטס)

ל’ אהבה לרקוד מאז שזוכרת את עצמה, כשהשתתפה בחוג המחול המודרני עם כל בנות גילה כשהייתה בגילאי יסודי אף אחד לא צפה מה הולך לקרות לה בהמשך הדרך. ל’ בחרה ללכת עם חלום הריקוד עד הסוף, היא טוטאלית ביסודה,  למדה בבית הספר הכי נחשב לאומנויות הבמה והתקבלה למסלול לימודים יוקרתי למחול בחו”ל.

“הכל תמיד היה על הקצה”, היא מתארת, “כשאת עוסקת בצורה מקצועית במחול הגוף תמיד מגיע לקצה היכולת והגבול דק שם”. וכך היה, הגבול נחצה, ל’ נפצעה באופן חמור ונאלצה להפסיק את לימודיה בבת אחת ויותר מכך, לא היה ברור אם בכלל תצליח לעמוד שוב. לאחר שיקום ארוך ל’ הצליחה לדרוך על הרגל אבל התבשרה כי לא תוכל לשוב לרקוד בצורה מקצועית יותר. ל’ התרסקה נפשית, כל החיים שהכירה התנפצו מול עיניה, והיא חוותה משבר בזהות כי הריקוד הגדיר את מי שהיא. לאחר שנה של אבל על האובדן המר, התאוששה ל’ והחליטה להמשיך לכיוונים אחרים, אופייה השתנה מאד והתרכך וכך גם היכולת שלה להקשיב לגוף ולא לקחת אותו לקצה

מי אני? מה אני רוצה? מה חשוב לי באמת בחיים? למי או למה אני נמשך? מה מגדיר אותי? (לקשר לנטייה מינית כשיעלה) שאלות אלו מעסיקות רבים מאיתנו בשלבים שונים של החיים, בייחוד כאשר אנחנו מרגישים ש”טרפו לנו את הקלפים” ובזמני משבר. (קישור למאמר אב משברים כשיעלה) לפעמים אין לנו ברירה אלא לעצור ולשאול את עצמנו שאלות קשות. מה הם משברי זהות ואיך נוכל לצאת מהם מחוזקים?


מה זה משבר זהות?

הזהות שלנו מכילה את הזיכרונות, החוויות, היחסים והערכים שיוצרים את תחושת העצמי. צירוף כל הנתונים האלה יחד יוצר אצלנו תחושה יציבה של מי אנחנו לאורך זמן, גם כאשר היבטים חדשים מתפתחים ומתמזגים בזהות שלנו. אבל מה קורה כאשר אירוע משברי סודק את מי שחשבנו שאנחנו?

אריק אריקסון הפסיכולוג ההתפתחותי, אמר שגיבוש הזהות הוא אחד הקונפליקטים החשובים ביותר איתם מתמודדים אנשים. אריקסון זיהה שיש משברים בחיים סביב הזהות וייחס אותם להתפתחות הטבעית שלנו. משבר זהות קורה כשאדם מטיל ספק בתחושת העצמי או המקום שלו בעולם.

איך הזהות העצמית שלנו מתפתחת?

ניצנים של התפתחות זהות עצמית מתחילים בגילאי הגן, אריקסון האמין שזהות נוצרה על ידי ניסויים בהתנהגויות ותפקידים שונים, כמו גם באמצעות אינטראקציות חברתיות. החוקר ג’יימס מרסיה הרחיב את התיאוריה של אריקסון בכך שהציע שהאיזון בין זהות ובלבול טמון בהתחייבות לזהות. [1]

אילו סימפטומים מעידים על משבר זהות?

אנשים שמגיעים לטיפול בעקבות משברי זהות מתארים חוויות שונות המשותף להן היא תחושה ש”הקרקע נשמטה מתחת לרגליים” מה שהכירו עוד, כבר לא רלוונטי ולא נותן להם ביטחון ויציבות.

  • יש אנשים שיכולים לחוות דיכאון   מתוך אבל עמוק על מה שהיה ואיננו.
  • חלקם יחוו חרדה, על אובדן תחושת השליטה שאבדה להם על חייהם.[2]

אדם שחווה משבר זהות עלול למצוא את עצמו עסוק בשאלות מסוימות שעוד לא שאל את עצמו:

  • מה מלהיב אותי?
  • מהן האמונות הרוחניות שלי?
  • מה הם הערכים שלי?
  • מה התפקיד שלי בחברה או הייעוד בחיים?
  • מי אני? (שאלה זו עשויה להיות באופן כללי או בקשר למערכות היחסים, הגיל או הקריירה.)
  • מה הנטייה המינית שלי?
  • מי האנשים שהייתי רוצה שיהיו לידי?

הגורמים למשבר זהות

לפעמים אנחנו נתקלים בתקופות או אירועי חיים שונים שיכולים להעלות הרבה כאב, עצב חרדה, ריקנות או תחושת בדידות ואנחנו לא יודעים איך להתמודד איתם.  אירועי חיים אלו יכולים לכלול:

במקרים אחרים, משברים מתרחשים כתוצאה משלב מעברי כלשהו בחיים כמו

משברים זהות לאורך החיים, למשל-

משבר זהות מינית

זהות מינית יכולה להתאפיין במשיכה מינית למין מסויים או רצון להשתייך למגדר מסויים. משברי זהות מינית יכולים לנבוע מתוך החרדה שהזהות המינית שלי לא תתקבל על ידי הקרובים אליי והחברה כולה. במשברי זהות מינית עלולים להתעורר רגשות בושה או אשמה על מי שאני ועל המשיכה המינית שלי, דחייה עצמית ובלבול. כאשר ישנה הדחקה של הזהות המינית האמיתית שלי עלולים להופיע תחושות ניכור מעצמי מתוך תחושת חוסר אותנטיות ולפעמים גם דיכאון או ריקנות.

הפרעות נלוות למשבר זהות

אירועים טראומתיים עלולים לייצר הפרעת דחק פוסט טראומתית. כאשר ישנם רגשות ותחושות קשים מדי, הנפש מפעילה מנגנוני הגנה שנועדו לשמור עלינו מפני החוויה הקשה שאנו חווים. הפרעה דיסוציאטיבית מתפתחת כתגובה לאירועים הטראומתיים, היא מתבטאת בתחושה של ניתוק מהגוף ברגעים מסוימים שאנו חווים כמאיימים שמחזירים אותנו לאירוע הטראומתי.

משברי זהות קשים יכולים להוות “טריגר” ולגרום להתפרצות של הפרעות פסיכוטיות או התקפי מאניה. מצבים אלו דורשים התערבות טיפולית דחופה בגלל הסיכון הטמון בהם ובגלל הסבל שהם עלולים לגרום לאדם.

דרכי ההתמודדות עם משבר זהות

משברי הזהות הם הגדרה מאד כללית לכל משבר יכולים להיות מקורות וסיבות שונים לגמרי כפי שציינו במאמר. לפי סוג המשבר אפשר לדייק את סוג הטיפול ואת ההתמודדות.

פסיכותרפיה או טיפול רגשי

משבר זהות הוא תהליך שלוקח זמן, אפשר לצאת ממנו מחוזקים עם התמיכה והכוונה נכונה. בטיפול רגשי אפשר למנף את הכאב ולהצליח לראות את המשבר כהזדמנות לשינוי חיובי וגדילה. טיפולים רגשיים יעילים לזמני משבר כאלה הם טיפולי CBT מתקדמים כמו ACT או טיפול באמצעות מיינדפולנס. בטיפולים אלו ישנו דגש גמישות, על הרחבת היכולת להיות סבלני עם הרגשות שלנו ואימוץ של גישה מקבלת יותר כלפי עצמנו, לומדים לעשות מקום לחוויה ולחזור שוב לחיות את החיים ממקום אותנטי, ומה שנקרא- להתחבר לעצמנו ולרגע מחדש.

טיפולים רגשיים אחרים שיתאימו לזמנים של מצוקה יכולים להיות טיפולים התנהגותיים אם מדובר במשבר שנובע או מלווה מדפוס התנהגותי שאנו רוצים לשנות כמו בחרדה או טיפולים אחרים בהם ניתנים כלים להרגעה עצמית ועיבוד של רגשות.

טיפול תרופתי

משברי זהות המלווים בתסמינים גופניים חזקים, רגשות שמשתקים אותנו ולא מאפשרים לנו לתפקד, מו מועקה, אבל, כאב גדול או זעם, ניתנים לריכוך על ידי טיפול תרופתי. חשוב לציין שהטיפול ניתן רק על ידי רופא ומחויב במעקב תדיר. חשוב עוד לומר שטיפולים תרופתיים אינם פתרון בפניי עצמו למצוקה שחשים וחשוב לעזור למצוא דרכים שעוזרות לנו לעשות עבודת עומק כדי להגיע לשורש הנפשי. ישנם תרופות צמחיות שיכולות גם הן להקל בצורה משמעותית עבור תסמינים שונים ולהקל מאד.

טיפול קבוצתי

אחד המאפיינים של משבר זהות הוא הרגשה של בדידות והמחשבה שאני היחיד בעולם שעובר את מה שאני עובר ולכן אף אחד לא מבין אותי בסביבתי. טיפול קבוצתי מראה לנו כמה אנשים אחרים עוברים יחד איתנו את מה שאנחנו עוברים ומפיח את הרגשת הבדידות. טיפולים קבוצתיים מונחים על ידי מטפל מוסמך שמוביל את הקבוצה דרך תהליך שמסייע לכולם להתבטא ולהתחזק. במהלך הטיפול שומעים סיפורים של אחרים שמהדהדים את הסיפור שלנו, מספרים לקבוצה על הסיפור שלנו וזוכים לתמיכה מרובה לא רק מהמנחה אלא מקבוצת אנשים שעוטפת ומעניקה אמפתיה.

משברי זהות אולי מרגישים לנו כמו “סוף העולם” ונראה שהכל כאוס אחד גדול, לפעמים כדי שנצליח להבין מי אנחנו צריך לפעמים לתת לדברים להתפרק ולהרכיב מחדש. בהזדמנות זאת נמליץ למיטיבי הלכת (והקריאה) על הספר של פמה צ’ודרון שנקרא “כשהדברים מתפרקים”.

בנוסף, נזמין אתכם לשוחח איתנו באופן חופשי על הבלבול שלכם, לשאול שאלות ולקבל תמיכה מצוות המתאמות טיפול המקצועי שלנו. “מכון חיבורים” מונה מטפלים בעלי השכלה גבוהה ונסיון קליני עשיר, מטפלי המכון סייעו לאלפי מטופלים בעיצומם של משברים מכל הסוגים וישמחו לעזור גם לכם.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן