fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

טיפול אקזיסטנציאלי (קיומי)

כותב:
תוכן עניינים

“ככל שהחיים שלך נעדרי חיים, כך חרדת המוות שלך גדלה. ככל שלא תצליח לחוות את חייך במלואם, כך תפחד מהמוות יותר”. (ארווין יאלום)

“בעבר אנה הייתה משתמשת בחומרים ממכרים כמו סמים ואלכוהול כאמצעי להתמודדות עם הכאב שצברה והאשמה שחנקה אותה לאחר שאחיה מת. אנה מנהלת מאבק פנימי בעצמה, שהמטרה שלו היא לחיות חיים יותר מלאים, בריאים ואותנטיים, כאלה שיש בהם חופש כפי שהיא תופסת אותו.

אנה מצליחה ליצור קשרים חזקים עם נשים אחרות סביב בנה הפעוט ובתחום הזה היא מרגישה יחסית יציבה. אנה נשארת עם בנה בבית וייתכן ומערכות היחסים עם האימהות האחרות תלויות בעובדה הזאת. הקונפליקט הקיומי הבסיסי איתו אנה מתמודדת ועלה בתוך הטיפול הוא אמון באחרים, עד כמה הם יהיו שם ללא תנאי, לבין הצורך שלה והנוחות שמצאה בלבדות שם אין כאב וקושי, כביכול.”

טיפול אקזיסטנציאלי שם בקדמת הבמה את רצונו החופשי, הגדרותיו העצמיות ואת משמעות חייו של האדם. הטיפול מתאים למי שחווה פחדים, חוסר בטחון קיומי או שאלות לגביי זהותם והחיים בכללותם. סוג הטיפול הקיומי בעל מכנים משותפים רבים עם הכלי הטיפולי שנקרא ACT טיפול בקבלה ומחוייבות, על כך נרחיב בהמשך.

מהו טיפול אקזיסטנציאלי?

 פסיכותרפיה קיומית היא זרם בעולם הטיפול שמאגד בתוכו גישות שונות (לוגותרפיה או הגישה ההומניסטית) ששם דגש על שאלות קיומית ועל החוויה שלנו כבני אנוש בכללותה. רוח הגישה מעודדת הסתכלות חיובית שמבקשת לתמוך בכוחות היכולות והשאיפה למשמעות כבסיס לרווחה אנושית, לצד הכרה בגבלות הקיימות של האדם. יש קווי דמיון בין הגישה הקיומית ולזו ההומניסטית וההתייחסותית. לרוב במרכזו של הפרט ולא בסימפטומים שלו.

פסיכותרפיות קיומיות עושה שימוש במספר גישות אמנם אבל כולן עוסקות בנושאים אחריות אישית וחופש.

המטפל מסייע במציאת משמעות כתגובה לאותה חרדה קיומית, באמצעות חיזוק התחושה שיש לאדם אפשרות לפעול ולא הכל נתון בידי הגורל או גורם חיצוני אחר. המטפלים מסייעים להתמודד עם מחשבות שליליות ודפוסים נוקשים, לייצר יותר גמישות מחשבתית ולקבל החלטות שמחוברות לאמת פנימית, הנובעות מאהבה ויצירתיות, וחתור לחיים שיש בהן מלאות משמעות וסקרנות.

למי הטיפול מתאים או מתי?

טיפול קיומי עשוי לעזור ולשמש במקרים של דאגות וקושי לעשות בחירות שנובעות ממערכת יחסים מורכבת עם אותנטיות, חסמים ועכבות פסיכולוגיים, שאלות קיומיות הנוגעות למשמעות וחיפוש שלה. ההתערבות הטיפולית שמה למטרה להעלות את המודעות והתובנה העצמית של האדם. מטפלים שעובדים בגישה הקיומית יכולים לעזור לאנשים הסובלים מתסמינים שונים שנוגעים לחוסר בטחון, ערעור זהות או מצבי משבר כמו למשל:

ועוד.

הטיפול הקיומי מעודד התפתחות מתוך גישה חיובית ומתמקד באיכויות וחוויות מזינות ומשמעותיות כמו:

  • מערכות יחסים
  • כוח רצון
  • תקווה ואמונה
  • ערכים
  • אהבה
  • אכפתיות ורצון טוב
  • חיזוק החיבור לאותנטיות ואינדיבידואליות
  • רוחניות
  • נוכחות בכאן ועכשיו
  • קבלה עצמית
  • כבוד עצמי וגבולות פנימיים

ועוד.

איך הטיפול עובד?

בגלל היותו של הטיפול עוסק בשאלות כבדות משקל שיכולות להיתפס כמורבידיות כמו המוות, דאגות ספציפיות מושרשות בחוויה של כל אדם; הפסיכותרפיסט הקיומי בן זמננו אירווין יאלום קובע שדאגות אוניברסליות הן מוות, בידוד, חופש וריקנות. ישנן חוויות בסיסיות וקיומית שכולנו חולקים כבני אנוש הבולטות שבהן:

  • מוות
  • חולי
  • הזדקנות
  • בידוד / תחושת נפרדות
  • פחד
  • ריקנות

הטיפול הקיומי ממוקד באותה חרדה קיומית שתמיד נמצאת שם ברקע כשאנו פוגשים את התמודדויות החיים, תפקיד התרפיסט הוא לעזור לנו להבין שיש לנו אחריות על עצמנו ויכולת לזרוע כוונות שיסללו את הדרך שלנו בחיים וייתנו לנו משמעות ותכלית.

יאלום ראה במטפל דמות שמצטרפת למסע שלנו בתור “מלווה עמית” שעושה שימוש באמפתיה ומקור תמיכה כדי שנגיע לתובנות.

טיפול קיומי הוא בעל צד פרקטי מאד ולא נשאר בדיבורים פילוסופיים, חלק מהאנשים אף רואים בו תפיסה או דרך חיים של חקירה של חוויות, זיהוי של שאיפות ומטרות, חיפוש ותרגול של נחישות והתמדה.

איך בוחרים מטפל אקזיסטנציאלי?

מי שיכול לתת טיפול מסוג זה הם מטפלים פסיכותרפיסטים שעברו הכשרה באחד מהכלים שמשויכים לזרם זה במקום מוכר אקדמית, והטיפול שלהם משלב מתמקד בעבודה עם הגישה הכלים של הטיפול האקזיסטנציאלי.

יש אנשים שטוענים שהטיפול מתחיל כבר בשלבי בחירה ושיחה ראשונית עם המטפל. כאשר אנו ניגשים לבחור מטפל, ובייחוד ברוח הגישה הקיומית, נרצה להשאר מחוברים וקשובים לחוויה שלנו כשאנו משוחחים איתו או איתה לראשונה, זכרו שבכולנו שוכנת ידיעה פנימית חזקה שכדאי להקשיב לה ולתת לה מקום.

אפשר לשוחח עם המטפל בטלפון ולשמוע על ההכשרה שלו או שלה, או להתייעץ עם אדם שיוכל להכווין אותנו ועוסק בכך כמו מתאמות הטיפול במכונים הפסיכולוגיים שהוכשרו לזהות את הצרכים שלנו ולהתאים עבורנו את המטפל הנכון/ה. גם חברים טובים שמכירים אותנו יוכלו להמליץ לנו על מטפלים אותם הם חוו כמתאימים, במקרים אלה יש לזכור שהכל עניין של חיבור לכן “מטפל טוב” יתאים לאחד ולאחר אולי לא. אל תהססו לשאול את המטפל:

  • איך הוא יוכל לעזור לך עם הדאגה או הקונפליקט איתו אתה מגיע?
  • האם יצא לו לטפל בקושי כמו שלך בעבר?
  • שאל על הכלים איתם הם עובדים, על ההכשרה והניסיון שלהם.

דרך השיחה תוכל להרגיש, האם נעים לך לשוחח עם המטפל? האם הגוף מגיב בנינוחות? האם יש בינכם הבנה וזרימה בשיחה?

אלו הם האינדיקטורים הראשוניים לבחירת מטפל קיומי או כל מטפל אחר.

הקשר בין טיפול אקזיסטנציאלי ל-ACT

טיפול ACT בקבלה ומחויבות משתייך לזרם הCBT מהגל השלישי. הטיפול צמח מתוך כלים טיפוליים אחרים שעובדים עם המחשבות, רגשות תחושות, ודפוסי התנהגות ועוזר לעורר סקרנות אצל האדם לגביי האופן שבו אלה נוצרים. בטיפול בקבלה ומחויבות האדם לומד לייצר יותר גמישות מחשבתית קבלה עצמית, נוכחות בגוף וחיבור לאותנטיות פנימית. נעשה בירור ערכים יחד עם המטפל במסגרתו האדם מתחבר מחדש לערכיו הפנימיים ונשאלות שאלות לגביהם כמו איך הם מתממשים בחייו ובאיזה אופן? אפשר להגיד שהטיפול בקבלה ומחויבות שואב השראה וחולק קווים דומים עם הטיפול הקיומי רק שכאן העבודה עשויה להתמקד בחוויה, גוף בחיבור שלהם למחשבות ויצירת גמישות פסיכולוגית.

לסיכום

טיפול אקזיסטנציאלי הוא זרם של גישות שתומכות בטיפוח המשאבים שכבר קיימים בנו ומינוף שלהם. אם אתם מצויים בשעת משבר, חשים חסרי בטחון בצורה עקבית או זקוקים לבהירות לגביי הדרך שבה אתם הולכים והבחירות שלכם, טיפול זה יוכל להתאים לכם במיוחד.

במכון חיבורים תוכלו למצוא את המענה דרך טיפול ACT שניתן על ידי מיטב המטפלים, כולם בעלי תארים שניים ומעלה, נסיון עשיר ולב רחב.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

https://www.webmd.com/mental-health/what-is-existential-therapy

https://www.contemporarypsychotherapy.org/volume-12-issue-1-2020/act-and-existential-therapy/

https://www.psychologytoday.com/us/therapy-types/existential-therapy

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן