fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

נוירופידבק: כל המידע על שיטת הטיפול

תוכן עניינים

“סבלתי מפחד מחיידקים כל חיי. לקחתי כל תרופה, ניסיתי טיפולים רבים ושום דבר לא צלח. לא הצלחתי להשתחרר מהלחץ והחרדות. חברה המליצה לי על טיפול נוירופידבק וחשבתי לעצמי שאם יש סיכוי קטן אפילו שזה יעזור שווה לנסות. השינוי היה מדהים! כבר אחרי  25 מפגשים התחלתי לראות שינוי לטובה. עברה שנה מאז הטיפול והתוצאות עדיין מורגשות!”

רבות חקרו וחוקרים את המוח, ובכל זאת, עדיין לא הצליחו להבין לחלוטין את כל הפעולות של המכונה המדהימה הזו. מה שכן ידוע, הוא שכמעט כל דבר מתחיל ונגמר בפעילות עצבית של שלו. מה זה כמעט כל דבר? כל התנהגות, כל מחשבה, כל רגש, כל החלטה, כל חלום, כמעט כל חוויה שלנו.

העובדה הזו, היא הבסיס לטיפול נוירופידבק המשלב את חקר המוח והחקר הפסיכולוגי לכדי טיפול אחד, שמותאם בהתאמה אישית לכל מטופל ומטופלת. אפשר לדמיין את הנפש והגוף שלנו כהיכל גדול אליו אפשר להכנס ולעשות שינוי דרך דלתות שונות, נוירופידבק נכנס בדלת ראשית ופועל ישירות על “המחשב הראשי” שלנו, המוח ולכן מחקרים שונים מצאו אותו כיעיל.

גלו עוד על נוירופידבק במאמר.

מהו טיפול נוירופידבק?

נוירופידבק הוא סוג של שיטת אימון מוחית שמיועדת להיטיב עם דפוסים פסיכולוגיים, לא בדיוק טיפול פסיכולוגי (עם זאת, מניב תוצאות דומות), אלא טיפול המתבסס על דפוסי פעולות המוח שלנו. בתחילת התהליך מתקבל פלט של פעילות מוחית באזורים מסוימים, אותו משווים לפעילות הנורמלית בהתאם לנתוני המטופל. במידה ועולות חריגויות, מבצעים משוב ותיקון אקטיבי של הפעילות.

אולי אתם שואלים, מה הקשר בין המוח למה שאני מרגיש?

נחשוב על זה כך: המוח שלנו הוא מרכז הבקרה והוצאה לפועל של פעולות הגוף והנפש שלנו. דמיינו מעין מוקד מרכזי גדול ששולח כמויות אדירות של שליחים, הלוא הם מסרים עצביים, על מנת לתת ולקבל מידע. המידע שחוזר דרך השליחים הללו חוזר למרכז הבקרה ומאפשר למוח לקבל החלטות ולהתנהל בסביבה. כך אנו מתנהלים. הפעולות השונות של המוח מייצרות פלט מסוים, מעין מסמך המאפשר להבין כיצד בדיוק המוח מתנהל ועובד.

 

אופן הטיפול

המוח שלנו הוא איבר פלסטי ומשתנה בהתאם לפידבק שהוא מקבל מהסביבה. לכן, כמו כל משרד גדול, אם הוא קולט שפעילות מסוימת גורמת לשיבושים ולתוצאות לא רצויות, הוא יבין כי צריך להפסיק את הפעילות ולחשב מסלול מחדש. על תכונה זו בדיוק מסתמך טיפול נוירופידבק.

במהלך הטיפול, הנבדק עובר בדיקת EEG (לא פולשנית ולא כואבת!) אשר מפיקה את הפלט של דפוסי פעילות המוח. את הדפוסים משווים לנורמה בהתאם למגדר וגיל המטופל, ובכך מזהים האם קיימת פעילות יתר או חסר של אזורים מסוימים במוח.

בשלב השני, מסייעים למטופל לשנות את הדפוסים על ידי פידבק. עושים זאת על ידי הקרנה של סרט ובוחנים את הפעילות המוחית. כאשר הפעילות תקינה, הסרט יוצג כראוי וכאשר הפעילות חורגת מהנורמה, הסרט יעבור שיבוש מסוים (ויזואלי, אודיטורי וכדומה). כל אימון כזה נערך כ40 דקות בהם על המטופל מתבקש לשבת בנוחות על כסא ולא לעשות פעילויות נוספות אלא לצפות בסרט בלבד. יש סוגים של אימוני נוירופידבק בהם המטופל נדרש להיות יותר אקטיבי. יש מקרים בהם המטופל לוקח את המכשיר לביתו ומתאמן בזמנים שנוחים לו ומקומות בהם המטופלים מגיעים לקליניקה כדי לבצע אימון, לכל הדרך והיתרונות/חסרונות שלה.

 

במה הטיפול יכול לעזור?

הטיפול יכול לסייע במגוון רב של התמודדויות:

אוטיזם

יכול לסייע בשיפור סימפטומים של התמודדויות שונות הקשורות ברצף האוטיסטי (כמו תופעות המלוות אספרגר למשל)

דיכאון וחרדה

שיפור תסמינים של התמודדות עם דיכאון, חרדה והתקפי חרדה.

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית

יכול לסייע בשיפור ההתמודדות הקשורה בOCD.

מיגרנות

מיגרנות עלולות להיגרם כתוצאה מפעילות חריגה במוח, ובכך עוזר הטיפול.

התמכרויות

מאפשר להבין איזה אזורים במוח קשורים בנטייה להתמכרות ולטפל באופן ספציפי.

שליטה בכעסים:

לעיתים קושי בשליטה על כעס נובע מפעילות יתר או פעילות חסר במוח, ולכן, זיהוי של הפעילות ותיקונה עשוי לשפר משמעותית את השליטה.

אינסומניה

קשיי שינה הם התמודדות נוספת בה מסוגל לטפל נוירופידבק אך זה תלוי מה מקור הקושי. למשל במקרים של אי נחת, סטרס או חרדה נוירופידבק יוכל להקל על הקושי לישון.

הפרעות קשב וריכוז

מסייע בשיפור התופעות של ADHD, גם בקרב ילדים עם בעיות קשב.

 

סוגים של נוירופידבק

טיפול נוירופידבק יכול לסייע למגוון רב של תופעות והתמודדויות, ועל כן, מחולק לסוגים שונים:

Frequency/Power Neurofeedback: השכיח והפשוט ביותר. מערב 2-4 אלקטרודות ונמצא בשימוש בעיקר בקרב חרדה, ADHD ואינסומניה.

Slow Cortical Potential Neurofeedback (SCP-NF): קשור בטיפול באפילפסיה, מיגרנות והפרעות קשב וריכוז.

Low-Energy Neurofeedback System (LENS): כשמו כן הוא, מסייע בטיפול באזורים במוח בהם הפעילות נמוכה מהרגיל. כמו במקרי פיברומיאלגיה, נדודי שינה, דיכאון, כעס וחרדות.

Hemoencephalographic (HEG) Neurofeedback: מיועד לטיפול במיגרנות חמורות על ידי סימון האזורים בהם זרימת הדם במוח נמוכה, ושיפור הזרימה באזורים אלה.

Live Z-score Neurofeedback: מיועד לטיפול באינסומניה.

Low-Resolution Electromagnetic Tomography (LORE-TA): מיועד לטיפול בOCD, התמכרות ודיכאון. משלב שימוש ב19 אלקטרודות המאפשרות התבוננות על אזורים ספציפיים יותר.

Functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI): שיטה זו נמצאת רבות במחקרים, מאפשרת מיפוי פעילות תפקודית של המוח.

יתרונות של טיפול נוירופידבק

אז מה בעצם היתרון של נוירופידבק על טיפולים אחרים?

נתחיל מהעובדה שהוא מאפשר לנו למפות באופן ספציפי יותר את האזורים במוח המייצרים את התופעות השונות. המיפוי הוא אישי, מותאם למטופל ומספק תוצאות יחסית מדויקות המאפשרות זיהוי ספציפי יותר של ההתמודדות.

בנוסף הוא מאפשר לנו לזהות פעילות בזמן אמת! ברוב הטיפולים אנו מספרים ומשתפים על חווית החיים שלנו, המשלבת היזכרות בחוויות מסוימות וניתוח משני של הסיטואציה. במקרה של נוירופידבק, אנו יכולים לפענח מה קורה בזמן אמת ולקבל עדות פיזית, ממקור ראשון, לחוויה הפנימית שלנו ברגע שהיא מתרחשת.

מדובר בטיפול המשלב את הגוף והנפש. הקשר בין גוף לנפש הוא הדוק והבנה של אחד מנדבכי הקשר, יכולה לסייע לטיפול ישיר בנדבך השני. כלומר, אם נפענח מה בגוף לא עובד כמו שאנו רוצים שיעבוד, נוכל להבין מדוע הנפש שלנו מגיבה בצורה מסוימת ולטפל בכך.

*חשוב לציין כי לא מדובר בטיפול המשלב פסיכותרפיה, כלומר טיפול בשיחות.

 

למי מתאים הטיפול?

טיפול נוירופידבק מתאים גם למבוגרים וגם לילדים המתמודדים עם התופעות השונות המצוינות במאמר.

עם זאת, חשוב לציין כי מדובר בטיפול שמטרתו לעבוד על פעילות מוחית ואינו מהווה תחליף לטיפול פסיכולוגי או לפסיכותרפיה. ניתן לשלב אותו ביחד עם טיפול פסיכולוגי כמובן, ולייצר שני אפיקי טיפול המשתלבים זה בזה, ומעלים את הסיכוי ליעילות הטיפול ומענה מקיף יותר אנשים מסוימים עלולים לחוש שהטיפול יעיל פחות עבורם ויעדיפו טיפול פסיכולוגי קלאסי, נציין שהטיפול אינו עובד עבור כולם אבל בהחלט עוזר למי שזה עובד עבורו.

לסיכום

טיפול נוירופידבק מאפשר לנו לטפל בנפש דרך זיהוי של פעילות מוחית. הטיפול משלב את הקשר הייחודי וההדוק של גוף ונפש לשם שיפור סימפטומים הקשורים בתופעות שונות ומגוונות.  יש מקרים בהם מומלץ לשלב את האימונים עם טיפול או ליווי רגשי שיחתי. נמליץ להתייעץ עם איש מקצוע טיפולי מוסמך שמכיר את הכלי היטב ומבין לעומק את הקושי איתו אתם מתמודדים.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן