fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

סיוטים אצל ילדים: המדריך להורים להתמודדות עם סיוטי לילה

כותב:
תוכן עניינים

אתם נכנסים למיטה אחרי עוד יום ארוך, הילדים נרדמו והספקתם לראות פרק בסדרה אהובה. אתם נושמים את רגעי הנחת והולכים לישון עד שלפתע צרחה נשמעת מחדר הילדים ואז בכי היסטרי. אתם מתעוררים בבהלה ורצים אל הילד שטוף הזיעה.. “חלמתי חלום” הוא ממלמל. אתם עוטפים אותו בחיבוק חם ומרגיעים את עצמכם יחד איתו. זה רק חלום..

הורים רבים  מכירים את צליל האימה מפלח את השקט של הלילה ועשויים להתמלא חששות בעקבות סיוטי ילדיהם. על מה הוא חולם? האם ראה משהו מפחיד ? או שמא עבר עליו משהו במהלך היום שהיה קשה לו ואינכם יודעים.

 

חלומות הם חלק טבעי וחשוב בשינה הכולל עיבוד רגשי של חוויות היום. חלק מהחלומות ייחשבו ‘חלומות רעים’ מאחר והם מכילים דימויים לא נעימים או שמסופר בהם סיפור עם תוצאה שלילית, אך לא יעוררו תגובה משמעותית מתוך השינה. סיוטים לעומת זאת עשויים לעורר תגובה רגשית של פחד ואימה ויכולים לגרום לעוררות גופנית ודריכות, העלאת קצב הלב והזעה. סיוטי לילה נפוצים בקרב ילדים וממשיכים ללוות אותנו בחיינו הבוגרים. מה גורם לסיוטי לילה אצל ילדים? על מה הם יכולים להעיד? מתי זה נחשב לתופעה מדאיגה ואיך נוכל לעזור להם ולעצמנו?

הגורמים לסיוטים אצל ילדים

מחקרים מראים כי חרדה ומתח הם הגורמים העיקריים להופעת סיוטים בלילה וכן, חוויות טראומטיות. בדרך כלל, הופעת סיוטי לילה בקרב ילדים תתרחש בעקבות אירוע שלילי שהתרחש ביום כמו פרידה מהורה, מריבה ואפילו סצנה מעוררת רגשית או מפחידה בסרט שהילד ראה. אירועים אלו לרוב ישפיעו על הילד במידת מה במהלך היום, אך כשיגיע הלילה והילד ישן, המח יתחיל לעבד את החוויות הרגשיות של אותו היום ועשוי להציף את החוויות הקשות באמצעות סיוט.

על פי ה DSM-5, גורמים נוספים עשויים לכלול שינוי משמעותי בלוח הזמנים של השינה, חוסר בשינה, ג’ט לג, מחלות וחום. כמו כן, סיוטים עשויים להוות תופעת לוואי של תרופות מסוימות, שתיית אלכוהול או צריכת קפאין לפני השינה.

 על מה הם חולמים שכל כך מפחיד אותם?

לא תמיד ילדים יודעים לומר על מה הם חלמו ולרוב יתעוררו עם חוויה של פחד והיסטריה ויזקקו לקרבתכם להחזרת התחושה כי הם בטוחים בחדרם. לרוב סיוטים של ילדים כוללים אירוע מלחיץ שקורה להם או להורים, דמויות מפחידות, נפילות או הליכה לאיבוד. ילדים גדולים יותר עשויים לחלום על אירוע בו הם נכשלים, נפגעים או מובכים מאוד.

 התמודדות עם סיוטי לילה אצל ילדים

ישנן מספר דרכים פשוטות בהן תוכלו להקטין את הסיכוי להופעת סיוטי לילה בקרב ילדכם

  • הקפדה על שעות שינה ומספיקות וכניסה למיטה בשעה סבירה, כאשר הילד עייף דיו אך לא מגיע למצב של עייפות יתר.
  • הימנעות מגירויים שעשויים להיות מפחידים או מעוררים בסמיכות לשינה. זכרו גם גירויים שעבורנו נראים ניטרליים עשויים להיות מעוררים מאוד עבור ילדים ולכן, לא תמיד נוכל לדעת מראש ממה כדאי להימנע. נסו לאתר יחד עם ילדכם את הגורם לסיוט ולהימנע ממנו בלילות הבאים.
  • הקפידו על כניסה רגועה למיטה יחד עם ילדכם, תוך ניסיון לשמוע על חוויות היום של הילד עוד לפני כניסתו למיטה (בזמן ארוחת הערב, תוך כדי מקלחת ..)
  • במידה והיה לילדכם סיוט בלילה, יהיה נכון לנסות לדבר עימו אודות החלום למחרת בבוקר. לא תמיד הילד יהיה מוטרד בחלום גם בבוקר, אך במידה ותראו כי עדיין יש בו רשמים מהלילה תוכלו לנסות לשמוע על החלום ולחשוב יחד על תיקון של העלילה כמו המצאת סוף חדש וטוב, ציור של העלילה בצבעים יפים ותיאורים מצחיקים ועוד..
  • פנייה לטיפול רגשי – במקרים מסוימים סיוטים עשויים להוות תופעה מטרידה אשר מפריעה למנוחת הילד בלילות ו/או בימים. באם ילדכם סובל לעיתים תכופות מסיוטי לילה וניכר כי הוא מוטרד, פנייה לטיפול רגשי עבור ילדכם עשויה להיות פתרון טוב. מענה כזה נועד לספק מרחב בטוח להתייחס למה שמטריד את הילד ולהחזיר לו ולכם את השקט והמנוחה הנפשית לאורך היממה.

השיטות להרגעת ילדינו המבוהלים

במידה וילדכם חולם ומתעורר באימה, כל מה שהוא זקוק ברגעים אלו זה לנוכחות המחבקת והמגינה שלכם. הילד לא תמיד מבחין בין חלום למציאות ולכן חשוב שתהיו לצידו ותסייעו לו לחוש שהחלום נגמר והוא בחדר בביתו המוגן והבטוח. בקרב ילדים קטנים, הדלקת מנורה קטנה, חיבוק של דובי או חפץ אהוב וישיבה שלכם לידו בזמן שהוא חוזר לישון עשויים להיות יעילים במיוחד. גם ילדים גדולים יותר יסתייעו בנוכחותם המחבקת, ואיתם יהיה ניתן לחשוב יחד מה עשוי להרגיע אותם ולסייע להם במידה הטובה ביותר במידה וחלום כזה חוזר על עצמו.

התמודדות עם סיוטי לילה חוזרים

כפי שציינו, סיוטי לילה הינם דבר טבעי אשר מלווה אותנו מילדות ועד בגרות. לרוב, השיטות והדרכים להתמודדות שנכתבו פה עשויים לסייע בהרגעה ובהפחתה של התופעה. במידה וילדכם חווה סיוטי לילה תכופים כדאי לעשות בירור מעמיק לגבי הגורמים. סיוטי לילה עשויים להופיע בעקבות חוויות טראומטיות או רגשיות קשות שהילד מדחיק במהלך היום, שלא במתכוון. במקרה כזה מומלץ יהיה להיפגש עם איש מקצוע ולנסות לאתר בהקדם את גורם הבעיה על מנת להחזיר לילד ולכם את תחושת הבטחון  והרוגע.

לסיכום

סיוטי לילה בקרב ילדים היא תופעה נפוצה וטבעית, אך גם עשויה להיות מורכבת להתמודדות עבור ההורים. לרוב, סיוטים מגיעים בעקבות גורמים מעוררים מתח וחרדה שהילדים חווים במהלך היום. הבשורה הטובה היא שדרך שמירה על כמה הרגלים בריאים נוכל למזער את הסיכוי להופעתם. שמירה על שגרת שינה בריאה, הרגלי שיח ושיתוך רגשי ומינון תכנים מעוררים רגשית בקרב ילדנו משפיעים באופן ישיר ועקיף על איכות השינה בקרב ילדנו. במקרים של סיוטי לילה חוזרים מומלץ לפנות לגורם מקצועי על מנת לאתר את הגורם ולטפל בו בהקדם על מנת להחזיר לילדכם שגרה בטוחה ונעימה.

 

מכון חיבורים מכיל מספר סניפים ברחבי המרכז ובהם אנשי טיפול שנבחרו בקפידה. אנחנו עובדים באמצעות גישות טיפול מתקדמות ויעילות עם הרבה רגישות תוך בניית תכנית טיפול מותאמת אישית הכוללת והדרכת הורים וכן טיפול רגשי לילדים.

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

 

https://www.psychologytoday.com/us/conditions/nightmares

 

DSM-V (2013) American Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition. Washington DC: American Psychiatric Press

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן