fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

פוסט טראומה אצל ילדים

כותב:
תוכן עניינים

“לאחרונה שמנו לב שחלה רגרסיה מסוימת בהתנהגות שלו. לפתע הוא חזר להרגלים ישנים שלא תואמים את גילו הנוכחי כמו – הרטבה בלילה ומציצת אצבע. ובכלל, מילד שקט וחייכן הוא הפך לטיפוס מתבודד, מפוחד ואגרסיבי. קשה לנו מאוד לדבר אתו ולהבין מה עובר עליו. נראה שהוא חווה אירוע מסוים ששיבש את דפוסי ההתנהגות שלו, אך לא ברור לנו איך להתמודד עם הסיטואציה”.

בתור הורים, אנו משתדלים לגונן על ילדינו ולהגן עליהם מפני הרע מכל. אך לעתים, שלא בשליטתנו,  הם עשויים להיות חשופים לאירועים קשים שעלולים להותיר בהם צלקות קשות, בין אם מדובר באובדן של אדם קרוב, פרידה של ההורים, מחלה קשה, מקרים של אלימות ופגיעה מינית, או התנכלות חברתית בגן ובבית הספר.

פוסט טראומה אצל ילדים עשויה לשבש ולערער את התפיסה שלהם לגבי העולם בו הם חיים, כמו גם לפגוע בערך העצמי שלהם ולהשפיע על האופן בו הם מתקשרים עם סביבתם הקרובה. לצד זאת, תמיכה מצד ההורים, זיהוי מוקדם של אותם תסמינים והפניה לטיפול רלוונטי, יאפשרו לילד להתמודד טוב יותר עם המצב, כך שאותם תסמינים קשים ילכו ויתמעטו בהדרגה והוא יוכל לשוב ולנהל שגרת חיים תקינה ומלאה. 

פוסט טראומה – מה זה אומר?

פוסט טראומה, המכונה בשפה המקצועית הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), היא הפרעת חרדה המתרחשת כתוצאה מאירוע חיצוני כלשהו אשר מותיר זעזוע כבד בנפש האדם, בין אם מדובר בפגיעה מינית, התעללות פיזית, תאונה קשה, או פציעה בקרב.  זאת בניגוד להפרעות נפשיות אחרות אשר מתפרצות לרוב בעקבות תהליכים פנימיים המתרחשים בנפש האדם, ללא תלות באירוע חיצוני מסוים.

אירועים טראומתיים עשויים לעורר תגובה גופנית בלתי נשלטת הבאה לידי ביטוי באמצעות סימפטומים שונים כמו – דופק מהיר, זיעה, הפרעות שינה, או רגישות קשה למראות, רחשים או ריחות מסוימים. לרוב, מדובר בתגובה לגיטימית המסייעת לנו להתגבר על אותו איום ולהילחם בו. עם זאת, כאשר אותם תסמינים נמשכים ברצף, מעבר לחודש ימים, יש סבירות גבוהה כי האדם שרוי במצב של פוסט טראומה.   

אירועים טראומתיים אצל ילדים

כאמור, פוסט טראומה בילדים, בדומה למבוגרים, עשויה להתעורר כתוצאה  מגורמים ואירועים חיצוניים מסוימים וביניהם:

משברים משפחתיים

ילדים רבים עשויים לפתח פוסט טראומה בעקבות אירועים משפחתיים קשים, בין אם מדובר בגירושים קשים, מערכת יחסים אלימה בין ההורים, אלימות במשפחה, התעללות מצד אחד מבני המשפחה, מחלה קשה של הילד או של אחד ההורים, או אובדן של אחד ההורים. אירועים אלו עשויים לעורר מצב של טראומה כרונית מתמשכת, מאחר שלרוב הם מתפרשים על פני תקופת זמן מסוימת. כך שהטראומה עשויה להתגבש בהדרגה, לאורך הזמן.

קשיים חברתיים

פוסט טראומה אצל ילדים נובעת לא פעם כתוצאה מקשיים חברתיים, כמו – חרם חברתי, בריונות ושיימינג. מה גם שכיום, בעידן הרשתות החברתיות, תופעת הביוש והבריונות אינה נשארת בין כותלי בית הספר אלא מתפרשת על פני מדיות שונות. מה שעשוי להגביר את תחושת ההשפלה והכאב בקרב אותם ילדים ולהוביל להתפתחות של פוסט טראומה.

אירועים חד פעמיים שונים

בניגוד למצבים מתמשכים המתפרשים על פני תקופת זמן ארוכה, ילדים רבים עשויים לחוות טראומה כתוצאה ממקרה חד פעמי בעל עוצמה רבה, בין אם מדובר בתאונת דרכים, פגיעה פיזית, אובדן פתאומי של בן משפחה קרוב או חשיפה לאירוע בטחוני קשה.

ההתמודדות של ילדים עם טראומות

חוויה טראומתית עשויה לעורר צלקות נפשיות רבות הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים. אך בעוד שאצל מבוגרים תהליך העיבוד של הטראומה עשוי להיות מודע ומפוקח יותר, הרי שבקרב ילדים רבים קיים קושי להבין את הסיטואציה ולהתייחס למצב באופן בשל ומציאותי. כך לדוגמא, ילדים צעירים יותר בגילאי הגן, עשויים להתייחס למצב באופן מפורש, תוך ירידה לפרטים. לצד זאת, אותה חוויה טראומתית עשויה לעורר בהם  רגרסיה מסוימת המתבטאת בחזרה להרגלים ישנים המבטאים תחושה חזקה של פחד וחרדה כמו – הרטבה בלילה, פחד ממפלצות, מציצית אצבע ובריחת שתן.

בקרב ילדים בוגרים יותר לעומת זאת ,לקראת גיל ההתבגרות, ישנה נטייה להתכחש לטראומה ולהדחיק אותה באמצעות דפוסים הימנעותיים. התנהלות זו עשויה לעורר בעיות התנהגותיות וקוגניטיביות מסוימות כמו – קשיי ריכוז, אלימות, בדיקת גבולות לא מרוסנת ואגרסיביות.

עם זאת, צורת ההתמודדות עם המצב עשויה להשתנות  מילד לילד בהתאם למידת פגיעותו, גילו  ולתמיכה שהוא מקבל מצד סביבתו הקרובה.

תסמינים של פוסט טראומה אצל ילדים

כפי שכבר ציינו קודם לכן, ההשפעות והתסמינים של פוסט טראומה  אצל ילדים עשויים להשתנות מילד לילד, בהתאם לגילו ולעוצמת האירוע. כך לדוגמא, בקרב ילדים  צעירים יותר עלולים להופיע תסמינים מסוימים כמו – רגרסיה התנהגותית, פחד מזרים ותלות יתר בהורים. בקרב ילדים בוגרים יותר לעומת זאת עשויים להופיע תסמינים אחרים, בין אם מדובר בהפרעות קשב וריכוז, התנהגות אלימה, עוררות יתר והפרעות שינה, חרדה, דיכאון, התבודדות ונטייה להתנסויות מסוכנות כמו אלכוהול וסמים. זאת לצד הדחקה של האירוע והימנעות מפעולות ומעשים שעשויים להזכיר אותו באיזשהו אופן.

אבחון פוסט טראומה אצל ילדים

אבחון פוסט טראומה בילדים עשוי להוות אתגר עבור פסיכיאטרים רבים, בעיקר כאשר מדובר בתינוקות ובילדים רכים שאינם יכולים לבטא את עצמם במילים באופן ברור ולתאר את שעובר עליהם. כך שבמקרים אלו האבחנה מתבססת לרוב על  קיומו של אותו אירוע טראומתי והתסמינים ההתנהגותיים והרגשיים שבאו בעקבותיו, בתנאי שהם מתקיימים במשך שלושים ימים לפחות.

לצד זאת, ישנם קריטריונים נוספים לצורך אבחון פוסט טראומה אצל ילדים בגיל הרך ובגיל בוגר יותר, וביניהם – חוויה מחודשת של האירוע באמצעות פלאשבקים, סיוטים או חשיפה לגירויים מסוימים המזכירים את האירוע, הימנעות מפעילויות וגירויים מסוימים הקשורים באירוע, עוררות יתר המתבטאת בין היתר בהפרעות שינה, קשיי ריכוז ועצבנות יתר, או נטייה להתבודדות וירידה בפעילות החברתית.

טיפול בפוסט טראומה בילדים

טיפול CBT לילדים

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) נחשב יעיל במיוחד לצורך טיפול בפוסט טראומה בילדים, מאחר שהוא מתמקד באופן ספציפי בהפחתת החרדה  והסימפטומים הנוספים הנלווים לה. כמו כן, מדובר בטיפול דו שלבי המותאם באופן ספציפי לצרכי הילד, במהלכו המטופל לומד לזהות את הבעיה ואת התסמינים הנלווים לה, לצד תרגול טכניקות שונות של הרגעה וחשיפה הדרגתית לאלמנטים המאפיינים את האירוע. בנוסף, הטיפול עצמו עשוי לשלב אמצעים שונים המותאמים לילדים כמו – משחק, צעצועים, פעילויות יצירה וכד’.

טיפול רגשי לילדים

טיפול רגשי לילדים שעברו פוסט טראומה, עשוי לסייע בעיבוד האירוע הטראומתי תוך שימוש בכלים  מותאמים כמו משחק, פעילות אינטראקטיבית, ציור ויצירה. כמו כן, במהלך הטיפול הילד רוכש טכניקות שונות שמסייעות לו לרכוש מחדש שליטה על הנעשה בחייו ולשקם את היחסים בינו לבין סביבתו.

טיפול פסיכולוגי לילדים

טיפול פסיכולוגי עבור ילדים שחוו פוסט טראומה מתבצע לרוב לצד הדרכת הורים או טיפול משפחתי במהלכו ההורים מקבלים מידע על מצבו של הילד ורוכשים כלים רלוונטיים שיאפשרו להם להתמודד טוב יותר עם המצב. הדרכת הורים תהיה רלוונטית במיוחד במקרים בהם הילד מתקשה להביע את עצמו לצד ההורים.

טיפים להורים לילדים המתמודדים עם פוסט טראומה

כאמור, אירוע טראומתי עלול להותיר צלקות רבות בנפשו של הילד, כך שמטבע הדברים מדובר בהתמודדות לא פשוטה הן עבור הילד והן עבור הוריו וסביבתו הקרובה. לכן, כאשר הילד חווה סימפטומים מסוימים העשויים להעיד על פוסט טראומה, חשוב לעמוד לצדו ולנסות לסייע לו להתמודד עם המצב באופן המכיל ביותר. לשם כך, תוכלו להיעזר בטיפים הבאים:

להגיב ברוגע ובסבלנות לצד חזרה מהירה לשגרה:

אירוע טראומתי עשוי לעורר לא מעט אמוציות ורגשנות בקרב הורים מסוימים. עם זאת, במקרים כאלו, חשוב להכיל את המצב ולהעניק לילד תחושה של רוגע ובטחון, על מנת לא להקצין סימפטומים מסוימים. כמו כן, על אף הטראומה הקשה, חשוב לשמור על השגרה ככל הניתן, על מנת לעורר תחושה של יציבות וביטחון בקרב הילד.

לנהוג בסבלנות:

ילד החווה פוסט טראומה עשוי להפגין התנהגויות קשות, המעוררות לעתים רתיעה וחוסר סבלנות מצד הסביבה. עם זאת, חשוב לזכור כי אותן התנהגויות הן תוצר של קשיים רבים שלא תמיד ניתנים לוויסות באופן טבעי. במצבים כאלו חשוב להיות שם לצדו, להקשיב לו ולעודד אותו לדבר בפתיחות על תחושותיו.

ליידע את הסביבה והגורמים המטפלים:

במצבים אלו, חשוב ליידע את הגורמים החינוכיים האחראיים על הילד במשך היום במצבו. שכן, במקרים מסוימים, ניתן להעניק לו תמיכה מסוימת גם במסגרת בית הספר או הגן.

הדרכת הורים:

במקרים מסוימים ילדים מתקשים להיפתח בפני ההורים ולשתף במה שעובר עליהם. באמצעות הדרכת הורים ממוקדת תוכלו להיעזר בפסיכולוג ילדים ולקבל כלים מקצועיים שיאפשרו לכם להתמודד עם המצב טוב יותר, כמו גם לסייע לילדכם לחוש בטוח ומוגן יותר.

לסיכום

ילדים החווים פוסט טראומה, עלולים לחוות קשיים רבים במסגרת תהליך העיבוד של החוויה הטראומתית, בין אם מדובר בהתבודדות, בהימנעות מפעילויות מסוימות המזכירות את האירוע, או בהתנהגות רגרסיבית. עם זאת, זיהוי מוקדם של התופעה, לצד תמיכה מרבית מצד המשפחה והסביבה הקרובה עשויים להקל על ההתמודדות ולהפחית מעוצמת התסמינים הנלווים לתופעה. בדרך זו ניתן להחזיר לילד את הביטחון שאבד לו ולאפשר לו לחיות חיי שגרה מלאים ותקינים.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן