fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

הפרעות שינה אצל ילדים

כותב:
תוכן עניינים

מאז הפכתם להורים אתם וודאי מבינים כי השינה היא דבר עדין וחשוב מאין כמותו והס מלהפריע או להרעיש כשהילד בדיוק נרדם. שינה בילדים חשובה עבורם ולא פחות חשובה עבורכם. לסבל של הילד מהפרעות בשינה מצטרפים גם ההורים ועד שהבעיה לא תקבל מענה, יהיו לפחות 3 אנשים בבית עייפים, עצבניים ומותשים. הפרעות בשינה בילדים נפוצות ביותר ומופיעות במנעד רחב של אופנים, החל ממהלך טבעי והתפתחותי של הילד, דרך קשיים התנהגותיים ועד לבעיות בריאותיות של ממש. לכן לא רק לכם, ההורים מאוד קשה להבין מדוע הילד לא ישן כמו שצריך, מדובר בתחום רחב וגדול ואנחנו פה לעשות לכם קצת סדר בכל הנוגע להפרעות שינה בילדים.

חשיבות השינה אצל ילדים

השינה היא דבר חיוני וחשוב עבור כולנו, ובמיוחד בקרב ילדים. ילדים מבלים את יומם בפעלתנות ולמידה רבה ועל כן זקוקים מאוד לשינה כזמן של מנוחה וצבירת כוחות לקראת היום הבא. השינה משפיעה על מערכות רבות בגוף ונחוצה לגדילה והתפתחות תקינים של ילדכם. מדענים מצביעים על חיזוק יכולת הלמידה וארגון חוויות היום במח במהלך השינה. בנוסף היא הכרחית לחיזוק המערכת החיסונית ובריאות מערכת העיכול .(1)

מנגנוני השינה של ילדים

השינה משתנה מאוד במשך הילדות המוקדמת ומתפתחת בהתאם להתבגרות והגדילה הגופנית. תינוקות בחודשים הראשונים לחייהם זקוקים לזמן השינה הארוך ביותר, ומעבירים את החודשים הראשונים בדפוס של שינה וערות לסירוגין. סביב גיל חצי שנה תינוקות לומדים לישון באופן ממושך יותר בלילה מבלי לקום לאכול. תינוקות יונקים עשויים להתעורר לעיתים תכופות יותר ולישון מעט פחות, אך השונות מאוד גדולה בגילאים אלו. ככל שהילדים גדלים, משך השינה מתארך בהתאמה וזמן השינה הכולל פוחת ומתרכז ללילה. (2)

הגורמים לבעיות שינה אצל ילדים

קיימים גורמים רבים העשויים להשפיע על איכות השינה בילדים, ניתן לחשוב עליהם דרך שלושה ערוצים מרכזיים, כאשר בעיות שונות יכולות להגרם משילוב של ערוצים אלו.

הרגלי שינה לקויים

ילדים בגילאים שונים זקוקים לשעות שינה מספקות. בינקות תינוקות זקוקים להרבה תנומות במהלך היום בנוסף לשנת הלילה וככל שגדלים התנומות במהלך היום יורדות והשינה נצרכת בלילה. חוסר או עודף בשעות שינה מעבר לטווח המותאם לגיל ילדכם, שינה בתנאים לא נוחים והרגלי הירדמות עשויים להשפיע על הילד ולהוביל לבעיות שינה שונות.

גורמים פיזיולוגיים

קיימים גורמים פיזיולוגיים אשר יכולים להשפיע על איכות השינה של ילדכם- ביניהם בעיות בנשימה, אלרגיות, מחלות שונות.

גורמים רגשיים

ילדים בשלבי התפתחות שונים מוגבלים ביכולת שלהם לעבד חוויות ותחושות באופן מילולי יחד איתכם או בינם לבין עצמם. בעיות רגשיות אצל ילדים או חוויות שונות עשויים להשפיע על ילדכם ולהופיע כהפרעות במהלך השינה.

סימפטומים של הפרעות שינה

שינה נחוצה לכולם, במידה ויש הפרעות בשינה הדבר יכול לבוא לידי בסימפטומים גופניים ובביטויים התנהגותיים בולטים, בין היתר:

  • שינויים במצב הרוח
  • עייפות וישנוניות
  • עצבנות
  • קשיים בזיכרון
  • מערכת חיסונית חלשה
  • בריאות כללית לקויה
  • קושי להתמודד עם תסכולים.

אבחון הפרעות שינה

באופן כללי לוקח זמן לסגל הרגלי שינה לילדים והוא עשוי להשתנות מאוד מילד לילד. יחד עם זאת, במידה ואתם חשים כי ילדכם מפגין קושי מתמשך ומשמעותי סביב השינה יתכן והוא סובל מהפרעות בשינה. תרחישים שונים יכולים לרמוז לכם שאכן מדובר בהפרעות שינה, אך חשוב לפנות לגורם מקצועי על מנת לזהות את הקושי הספציפי ולטפל בו בהתאם.

הפרעות שינה נפוצות אצל ילדים

קיימים סוגים שונים של הפרעות השינה בילדים ובכל מקרה באם אתם חשים כי עולה קושי מתמשך סביב השינה של ילדכם מומלץ לפנות להתייעצות מקצועית, נתאר בקצרה הפרעות שינה נפוצות בקרב ילדים.

פארסמוניה אצל ילדים

זהו מצב בו מתלווים לשינה אירועים לא רצויים אשר לרוב מתרחשים בשלב מסוים במהלך מחזור השינה שמוגדר מצב בין שינה לערות (שינת REM ). אירועים אלו יכולים לכלול דיבור מתוך שינה, סיוטים וביעותי לילה והליכה מתוך שינה. מצבים אלו מאופיינים בבלבול של הילד, התנהגויות שנראות מכוונות, כאילו שהילד ער אך חסר מודעות למצבו ולא יוצר קשר עם הסביבה. לאחר אירועים אלו לרוב הילד יחזור לשינה במהירות וסביר להניח שלא יזכור את האירוע למחרת. פארסמוניה לרוב חולפת באופן טבעי במהלך ההתבגרות ובמקביל מומלץ להורים לשמור על גורמי בטיחות (כמו נעילת הדלת בלילה, שימוש באזעקה, פינוי צעצועים מהרצפה ועוד)

דום נשימה חסימתי (OSA)

במצב זה קיימת חסימה של כלי הנשימה העליונים  והילד חווה הפסקות נשימה במהלך השינה לפרקי זמן של כ-10 שניות. לרוב, הילד לא ירגיש בכך אך האוורור התקין של הגוף והשינה נפגעים. סימנים היכולים להעיד על כך שילדך סובל מדום נשימה בשינה הם נחירות, שינה בפה פתוח ועייפות לאורך היום גם לאחר שינה טובה. דום נשימתי בשינה עשוי להוביל לקשיי התנהגות ולמידה. בנוסף, יכול להוביל לבעיות בריאותיות, לכן חשוב לפנות לגורם מקצועי לאבחן ולטפל בהקדם.

אינסומניה אצל ילדים

תופעה של נדודי שינה התנהגותיים. אינסומניה מתאפיינת בקושי של הילד להירדם או לישון לזמן ממושך. ילדכם עשוי לנדנד במשך שעות מכניסתו למיטה ועד שירדם, לקום כל כמה דקות לפיפי/מים/עוד משהו קטן שרצה לומר לכם, לבכות ולדרוש שתשבו לידו עד שירדם ועוד. הורה יכול למצוא עצמו מנסה במשך שעות רבות להיענות לרצון הילד ולהתאים את הסביבה על מנת שיוכל להירדם. טיפול מניעתי לרוב יסייע מאוד בהתמודדות עם אינסומניה בילדים. למידה והתנסות בבית בהרגלי שינה נכונים לצד גבולות מתאימים של ההורים אל מול ההירדמות והחזרה לישון עשויים לסייע מאוד ולמנוע את רוב הקשיים סביב שינה בילדם.

הקשר בין הפרעות שינה לבעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות

קיים קשר בין הפרעות לשינה לבעיות קשב וריכוז. הפרעות שינה וסיוטים בילדות המוקדמת עשויים להוות גורם סיכון להתפתחות בעיות קשב וריכוז (ADHD)  בבגרות.  החל מגיל ההתבגרות, אנשים עם ADHD עשויים לחוות יותר בעיות שינה ולישון בממוצע פחות. אצל ילדים, עייפות וישנוניות במהלך היום יכולה להעיד הן על הפרעות בשינה והן על היפראקטיביות ואימפולסיביות. דבר זה מקשה על אבחון מדויק ונכון ולכן, מומלץ ראשית לנסות לטפל בבעיות השינה לפני שפונים לטיפול תרופתי או אבחנה של הפרעת קשב וריכוז. (4)

טיפול בבעיות שינה בקרב ילדים

בעיות שינה בקרב ילדים יכולות להיות מתמשכות ומתישות מאוד. באם אתם חשים כי ילדכם חווה קושי סביב השינה ו/או ההירדמות מומלץ לפנות לגורם מקצועי להתייעצות. ניתן לפנות לרופא על מנת לאבחן קושי פיזיולוגי, וכן לפנות לטיפול רגשי לילדים על מנת לטפל בגורמים רגשיים שיכולים להיות קשורים לקושי.  מכון חיבורים מציע צוות רב מקצועי ומנוסה מאוד בטיפול פסיכולוגי לילדים, הדרכות הורים ואף טיפול דיאדי על מנת להחזיר את השקט המיוחל ללילות.

טיפים להורים לילדים עם בעיות שינה

לעיתים קרובות, שינויים קטנים שאתם ההורים עושים בביתכם יכולים לשפר את איכות השינה של ילדכם.

  • הקפידו על איכות מזרן, חדר מאורגן וסביבה נעימה לשינה
  • הרפיה ומניעת גירויים מעוררים לפני השינה כמו סרטים או פעילויות ממריצות
  • עמעום אורות הבית לקראת השינה
  • שגרה מוכרת הכוללת שלבים קבועים לפני השינה, כמו- צחצוח שיניים, קריאת סיפור, כיסוי בשמיכה והירדמות.
  • זמן משותף לפני השינה. הקדישו כמה דקות עם ילדכם לפני השינה, התעניינות, שיחה קצרה או סתם זמן חיבוק ותשומת לב מחממת. פעילות כזו עשויה להרגיע מאוד את ילדכם לקראת השינה.

לסיכום

הפרעות שינה בילדים היא תופעה נפוצה ומוכרת, אשר לעיתים חולפת מעצמה ומהווה סימן להתפתחות ביולוגית תקינה. עם זאת, קיימים ילדים (ואיתם הורים) אשר סובלים משינה לא רציפה, קושי להרדם או להתמיד בשינה והשלכות רבות על היום שלמחרת בעקבות איכות השינה הירודה. הפרעות שינה יכולות להתפתח ממגוון גורמים אשר חלקם יש בידכם ההורים יכולות להשפיע ולסייע וחלקם דורשים עין מקצועית וליווי רגשי או רפואי מתאים. זיהוי מוקדם של הפרעות בשינה, אבחון נכון שלהם וטיפול מתאים חשובים מאוד על מנת לשמור על התפתחותם התקינה של . במכון חיבורים יש אנשי צוות מקצועיים ומנוסים אשר פה בשבילכם לליווי והדרכת הורים בכל תהליך האבחון ההתמודדות והטיפול בקשיי השינה של ילדכם.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

 

https://www.healthline.com/health/parenting/sleep-disorders-in-children#effects-of-lack-of-sleep

 

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן