fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

פוסט טראומה מינית

כותב:
תוכן עניינים

מערכת הגוף נפש שלנו שלנו היא ישות מורכבת, ואינטליגנטית. אנחנו מגיעים לעולם רכים וחשופים והחיים יכולים להיות מורכבים ומצלקים לחלקם.  לעיתים, אירועים קשים אליהם נחשפים במהלך החיים, עשויים להשאיר סימנים בנפש. לסימנים הללו, ניתן לקרוא “פוסט טראומה“. נשים וגברים, שנחשפו לאירוע טראומתי מיני או התמודדו עם תקיפה מינית, עשויים להתמודד עם פוסט טראומה מינית שהיא תגובתה של הנפש והגוף לאותם אירועים. ואיך נדע שמה שאנו חווים זו פוסט טראומה מינית?  איך אפשר לאחות את הפצע אם בכלל?

מהי פוסט טראומה מינית?

פוסט טראומה מינית היא התמודדות עם סימנים של פוסט טראומה לאחר אירוע תקיפה מינית או אירוע טראומתי בעל אופי מיני. סימני הפוסט טראומה משתנים מאחד לאחת ועלולים ללוות את שגרת היום יום בכאב נוסף לאחר החוויה הטראומתית.

סימנים של פוסט טראומה

לא תמיד פשוט לזהות שמדובר בפוסט טראומה, ולפעמים, הפצעים מהחוויה הכואבת עשויה להישאר בליבו של המתמודד איתם ולהפעיל אותו בלי שידע לעשות את הקישור. ישנם מספר סימנים שניתן לשים לב אליהם כשמדובר בפוסט טראומה:

בעיות שינה:

נדודי שינה, סיוטים, אינוסמניה או סומנופוביה (פחד מללכת לישון), עוררות יתר. לפעמים יש יקיצה מוקדמת מדי או קימה באמצע הלילה מלווה בחרדה, חלומות בעתה.

זיכרונות מהאירוע

לפעמים, עלולים לצוץ פלאשבקים של רגעים מאותו אירוע או של האירוע בשלמותו. הזיכרונות הללו, יכולים לייצר חוויה חוזרת של האירוע ולהציף חזרה את התחוש  ות הקשות ללא רצונו של המתמודד.

במקרים מסוימים, יכול להתרחש דווקא המקרה ההופכי. שכחה של האירוע הטראומתי. בין אם שכחה של פרטים, של רגעים, או מחיקה של האירוע כולו. על אף שכביכול אין זיכרון הצהרתי מהאירוע, הגוף עשוי להזכיר את החוויה הקשה בעוררות יתר, בחוסר שקט, חרדה, דיכאון והתמודדות עם התקפי חרדה.

דיסוציאציה

בעת התמודדות עם אירועים טראומתיים או מלחיצים, בעיקר אלו הקשורים בגוף, הגוף והנפש עשויים להגיב ולייצר דיסוציאציה. מתוך צורך פנימי להגן על הנפש מהתמודדות עם הכאב והפחד, המוח מנסה לייצר ניתוק. האדם שחווה דיסוציאציה יכול להרגיש מעין ריחוק או ריחוף, שאינו מחובר למחשבותיו או לגופו, אינו חווה מודעות למרחב או למצב הנפשי שלו.

הימנעות

לפעמים, מתוך הצורך לנסות לשים את האירוע בעבר ולא להתמודד עם טריגרים שיזכירו את האירוע שוב ושוב, מתקיימים ניסיוני הימנעות. יכול להתבטא בהימנעות ברמת השיח, או ברמה הפיזית- לא ללכת למקומות שמזכירים את האירוע, או להימנע ממפגש עם חפצים, ריחות, רעשים וכל גירוי שמייצר זיכרון ישיר או עקיף לחוויה הטראומתית.

שינויים במצב הרוח

התמודדות עם אירוע מלחיץ עלולה להציף אי שקט פנימי. אי שקט שמתבטא במצב רוח תנודתי, יכול לנוע מרגע של תוקפנות לרגע של התפרקות, בין כעס לעצבות. יכולים לחוש אימפולסיביים, אגרסיביים ורגע לאחר מכן צורך בחום וברכות. לשינויים האלו, יכולים להתלוות גם תסמינים גופניים של בחילות, קושי לנשום, כאבי ראש, לחץ, בעיות עיכול ועוד.

 טיפול בפוסט טראומה מינית

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

הטיפול הקוגנטיבי ההתנהגותי, CBT לדוגמה, עשוי לסייע בהתמודדות לאחר אירוע טראומתי. במהלך הטיפול, מנסים להקל על תסמיני פוסט טראומה כמו תחושות חרדה וניסיונות הימנעות. מעבדים את האירוע באופן קוגניטיבי בעזרת כלים של חיבור לחוויה הגופנית ובכך ליצור אינטגרציה בניגוד לחוויית הניתוק מהגוף שעשויה להתרחש.  בטיפול המטופל מקבל כלים להתמודדות עם המצוקה החרדה והקושי, כלים של הרפיה נשימה ודמיון מודרך עשויים להכלל בטיפול. החשיפה לזיכרונות תעשה בצורה מבוקרת, בעדינות ובזמן של המטופל לצד המטפל. לעיתים, מתמודדים עם פוסט טראומה מינית עשויים להתמודד גם עם תחושות אשמה לאחר האירוע. טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול לסייע בשינוי התחושות האלו ובשינוי תפישתי למען הקלה על הנפש.

פנייה לקווי תמיכה

ניתן לפנות לקווי חירום ו\או למרכזי תמיכה לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. במרכזים השונים נמצאים אנשים שכל תפקידם הוא לסייע בעת אירוע טראומתי מיני. הם הוכשרו לשם מתן מעטפת חמה וקבלת הפניות השונות בצורה המקצועית, המכילה והרגישה ביותר.

קווי סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

1202 קו סיוע לנפגעות תקיפה מינית

02-6730002 קו סיוע לנשים ונערות דתיות

1203 קו סיוע לנפגעי תקיפה מינית

02-5328000 קו סיוע לגברים ונערים דתיים

04-6566813 קו סיוע לנפגעות אלימות ותקיפה מינית בחברה הערבית

03-6205590 קו סיוע לקהילה הגאה

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בת”א (באתר יש פרטים על סניפים נוספים ברחבי הארץ)

לסיכום

התמודדות עם פוסט טראומה מינית עלולה להקשות על הנפש של המתמודד עמה, ולעיתים, להשאיר סימנים וצלקות. במידה ואתם מרגישים שאתם חווים קושי לעבד את האירוע הטראומתי לבדכם, מתמודדים עם סימנים של פוסט טראומה, או פשוט זקוקים למקום חם ובטוח לדבר על ההתמודדות שלכם, אנו מזמינים אתכם לפנות למטפלים שלנו במכון “חיבורים”. צוות המטפלים שלנו הוכשר והוסמך מקצועית, על מנת להוות את המרחב הכי בטוח שאפשר עבורכם, להיות האוזן הקשבת, להעניק את הכלים להתמודדות קצת יותר קלה, ואם יש צורך להפנות אתכם לגורמים מקצועיים שיכולים להתאים לכם יותר. הכל בכוונה להקל, ולסייע כמה שניתן.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/post-traumatic-stress-disorder/symptoms-causes/syc-20355967

http://www.ipts.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/Tel_Help_Center.pdf

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן