fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אופוריה- להיות בעננים

כותב:
תוכן עניינים

מי לא רוצה להרגיש שהוא על גג העולם? כמעט כולנו מחפשים להרגיש טוב, ועדיף כמה שיותר… אך מה המשמעות של הרגשה טובה באופן קיצוני? כיצד מייצרים אותה? מה אנחנו מוכנים לעשות כדי להשיג אותה? האם היא באמת רק לטובתנו או שיש לה מחירים?

מהי תחושת האופוריה?

אופוריה היא הרגשה קיצונית של התרוממות רוח, המלווה באופטימיות, בתחושת רווחה נפשית ובפעילות מוגברת.

מצב רוח אופורי מאופיין בתחושות של רוממות, מסוגלות, התרגשות ורווחה, זוהי תחושת עונג מוגברת שיכולה להיות מספר סיבות שונות. רגשות עזים אלו של אושר או רווחה הם הרבה יותר ממה שאדם היה מרגיש ובדרך כלל אינם פרופורציונליים למצב.

אופוריה יכול להגרם בעקבות סיבות שונות, ביניהם פעילויות פיסיות כמו ספורט, רכבות הרים, פעילויות מנטאליות כמו השגת מטרה חשובה, התאהבות, מיניות ועוד. למשל, ידוע כי אנשים רצים למרחקים ארוכים מתארים חווית מה שמכונה “שיא רץ”, המתאפיין בתחושות נעימות של אופוריה.

כאשר האופוריה עולה באופן טבעי ממצבים מסוימים ונחווית במינון נכון, היא עשויה להיות בריאה ותומכת, אך ישנם מצבים שבהם מצבי רוח אופוריים טומנים בחובם סכנה.

חווית האופוריה היא נעימה במיוחד ולכן עשויה לייצר רצון לחוות אותה שוב ובכך לקיים התמכרויות שונות המנסות לשחזר אותה. ההתמכרויות עשויות להתקיים באמצעות חומרים פסיכו-אקטיביים המייצרים אופוריה או באמצעות עיסוק חוזר ותדיר בפעילויות שונות המייצרות ריגושים.

במקרי קיצון נפשיים רגשות אופוריה יכולים להיות סימפטום של מצב בריאותי נפשי ולהצביע על סממנים פסיכוטיים.

מהם סוגי האופוריה

מצבי רוח אופוריים הנגרמים על ידי הפרעה

ישנם מספר מצבי בריאות נפשיים שיכולים לגרום למצבי רוח אופוריים, כולל הפרעה דו קוטבית , סכיזופרניה וכמה הפרעות מוחיות. גם פגיעה עצמית יכולה לגרום לאופוריה.

מצבי רוח אופוריים שנגרמים על ידי חומרים

תרופות בעלות השפעות אופוריות מפעילות את מערכת התגמול של המוח, מה שמחזק את השימוש בהן והופכת אותן לממכרות. חלק מהחומרים המייצרים תחושות של אופוריה כוללים: LSD, פסילוסיבין, קוקאין, מריחואנה ועוד.

מצבי רוח אופוריים הנגרמים על ידי תרופות 

תרופות מרשם עשויות גם הן לייצר השפעות אופוריות, ביניהם כלולים גם משככי כאבים אופיואידים במרשם.  

מצבי רוח אופוריים המושרים על ידי פעילות 

אופוריה יכולה לנבוע גם מתגמולים טבעיים ומפעילויות חברתיות.
השפעת האנדורפינים מוגברת על ידי פעילויות כמו ספורט והגשמת מטרות, ופעילויות המסונכרנות עם בני אדם אחרים כמו הופעה בפני אחרים, קיום יחסי מין או התאהבות.

סימני האופוריה

בעת מצב רוח אופורי אפשר לחוות:

  • שמחה והנאה
  • בטחון וחוסר דאגה
  • רווחה
  • חיבור לעצמנו ולאחר
  • דיבור מהיר, מילוליות
  • ירידה בפעילות המוטורית
  • תהליכים אינטלקטואליים איטיים
  • דמיון עשיר
  • עוררות ופעילות שאינן בהכרח פרודוקטיביות
  • חוסר מוטיבציה

לפעמים מצבי רוח אופוריים הקשורים למצבים פסיכיאטריים או שימוש בסמים יכולים להיות מלווים גם בתסמינים אחרים:

מהם החסרונות שיש לאופוריה?

אנו חווים מצבים שונים של אופוריה במהלך החיים, אנדורפינים משתחררים באופן טבעי ובצורה מאוזנת כאשר אנו חווים דברים מהנים, כמו עיסוק בפעילות יצירתית.
רמות גבוהות אלו של אנדורפינים יוצרות תחושות מענגות שתומכות בקיום ובצמיחה שלנו.

אחד החסרונות של אופוריה הוא שמצב קיצוני שלה עשוי לייצר גם ניתוק מהמציאות, אפאטיות וחוסר מוטיבציה.

חיסרון נוסף בתענוג קיצוני מתעורר כאשר הוא תוצאה של פעילות ממכרת, של סם ממכר או הפרעה נפשית כלשהי.

הסכנה היא, שברגע שאנשים נוטלים חומרים או עוסקים בפעילות מסוימת וחווים רגשות של אופוריה, הם רוצים לחוות את התחושה הזו שוב ושוב. למעשה, כל דבר שמעורר אופוריה עשוי לעורר התמכרות לאותה הרגשה נעימה במיוחד.

דוגמא טובה היא הסדרה הישראלית “אופוריה” שנכתבה על ידי רון לשם. בסדרה אנחנו עדים לעולמם של נערים בני דור ה-Y המעבירים את זמנם בקיום יחסי מין, שימוש בסמים וחיפוש אחר ריגושים, כל זאת על מנת להימנע מחושת הבדידות והריקנות. כאשר האופוריה הופכת להיות דרך להימנע ממפגש עם המנעד של כל הרגשות וחוויות החיים, היא למעשה בעצמה הופכת להיות מושא ההתמכרות שמושג בדרכים שונות ומייצר תלות.

ככל שעובר הזמן, אנשים צריכים להגביר את השימוש שלהם במה שמאפשר אופוריה כדי להרגיש את השפעותיו, כך שאי נטילת החומר עלולה להוביל לתסמיני גמילה ותחושות של דיספוריה:: מצב שהוא ההיפך מאופוריה, בו לאדם יש תחושה עמוקה של אי נחת או אי שביעות רצון עד כדי דכאון.
ניתן לראות את ההתמכרות למצב חוויתי מסויים כמו נדנדה שבה כל עליה קיצונית מביאה בהכרח לירידה קיצונית – הנגיעה בעננים תביא לאחריה נפילה.

האם אופוריה מצריכה טיפול?

אופוריה היא מצב רגשי נעים ואינה מצב בריאותי נפשי בפני עצמו, אך לעיתים היא יכולה להיות סימפטום או סימן למצב בריאותי נפשי אחר, כמו מחלות נפשיות או בעיות התמכרות.

הטיפול באופוריה מותאם בהכרח למקור שלה. במקרים רבים, תוכנית הטיפול הספציפית שלך עשויה לכלול שילוב של טיפול, תרופות, שינויים באורח החיים ותמיכה חברתית:

  • הפרעות נפשיות-  הפרעות נפשיות הבסיסיות מטופלות בדרך כלל באמצעות תרופות, עם מעקב קבוע, בתוספת מפגשים טיפוליים באמצעות שיחה, כמו פסיכותרפיה או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי.
  • שימוש לרעה בסמים/אלכוהול –  ניתן לטפל על ידי תוכניות ניקוי רעלים ופיטור התמכרות, תוכניות שיקום, פסיכותרפיה והמצאות תחת תכנית גמילה ומעקב.
  • מחלת אלצהיימר- מחלת אלצהיימר עלולה לגרום לאופוריה, אך מכיוון שאין טיפול למחלה, קשה מאוד לעצור את התסמינים. עם זאת, תרופות מסוימות יכולות לשפר את התפקוד הקוגניטיבי.
  • היפוקסיה –  מחסור קיצוני בחמצן עשוי לגרום לאופוריה, לעתים בשל מחלת גבהים, ויש לטפל בו באמצעות חמצן.
  • יתר פעילות בלוטת התריס-  ניתן להתמודד עם מצב זה על ידי מתן תרופות נגד בלוטת התריס או ניתוח מתאים.
  • הפרעות נוירולוגיות-  במקרה של פגיעות ראש ומצבים נוירולוגים שונים, לרוב נדרשת התערבות כירורגית של נוירוכירורג או תרופות אנטי-אפלילפטיות.

אופוריה טבעית, בריאה וללא עלות

  • מינון ואחריות אישית – ראשית כל, יש לקחת אחריות ולקיים כל פעילות במינון בריא ולא להשתמש בה על מנת לחמוק מתחושות לא נעימות או מעולמנו הפנימי.
  • פעילות גופנית – פעילות גופנית מעוררת שחרור של הורמונים ונוירוטרנסמיטרים כולל אנדורפינים, אדרנלין, דופמין וסרוטונין, אשר מפחיתים את תחושת הכאב ומגבירים את תחושת ההנאה והרווחה.
  • הומור – צחוק טוב הוא לא רק מהנה או משעשע – הוא למעשה יכול להיות טוב לבריאות הנפשית . מחקרים הראו שצחוק גורם לשחרור אנדורפינים, מה שיכול לעזור להכניס אותך למצב מאושר יותר ואופורי יותר.
  • מדיטציה – אנשים שעושים מדיטציה באופן קבוע חווים רגיעה גדולה יותר ופחות מתח. מחקרים מראים גם שהתרגול יכול להגביר את רמות האנדורפין בגוף. 17
  • מוסיקה – המוסיקה עשויה להוביל את האדם למצב של טרנס, תחושת ריחוף או ועילוי במצב הרוח.
  • התנדבות ותרומה לאחר – נתינה עשויה לעורר מצב רוח מרומם במיוחד ולשפר באופן ניכר את הבריאות הנפשית.

לסיכום

אופוריה היא חוויה נעימה יותר מהרגיל וכשמתקיימת באופן טבעי ובהתייחסות נכונה, היא בריאה ומקדמת.

למשל, עיסוק שגרתי בפעילויות של ספורט, מוסיקה ומיניות המעוררים תחושה טובה במיוחד עשויה להוות גורם תומך בחיינו.

אך כאשר אנחנו מתמכרים להרגשה הטובה במיוחד אנו עשויים לעסוק בפעילויות שונות באופן לא בריא ואובססיבי, למשל – התמכרויות למין, לספורט, לסמים ועוד.

ההתמכרות לאופוריה מייצרת מצב שבו נחווה תסמיני גמילה כשהיא מסתיימת, כאשר החוויה ההופכית תתגלה – חוסר שקט, דכאון, חרדה.

אופוריה עשויה להיות גם תסמין של מחלות נפש שונות כמו מאניה-דיפרסיה, סכיזופרניה ועוד.

הטיפול באופוריה נוגע במקור לה ומותאם לשורש התופעה.

ב”מכון חיבורים” קיים צוות מקצועי שמסייע במגוון קשיים נפשיים באמצעות כלים שונים, טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים מתקדמים, חמלה וקבלה עצמית.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן