fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

התמודדות עם מחלת הסרטן

כותב:
תוכן עניינים

אבי הרפואה, היפוקרטס, טבע לראשונה את המונח “סרטן” אי שם, כ400 שנה לפני הספירה. הוא הבחין בצבר תאים ששולח זרועות (גרורות) המדמות את גופה של החיה סרטן.

מאז ועד היום מדובר באחת המחלות שזורעות בהלה כה עצומה, עד כדי כך, שחלק אפילו לא אומרים את שמה ומכנים אותה “המחלה”. אבחון של מחלת הסרטן עלול להוות קושי ומורכבות רגשית ופיזית עבור האדם עצמו, וגם עבור סביבתו. במאמר ננסה לענות על חלק מהשאלות הרבות שאופפות את המושג “התמודדות רגשית עם מחלת הסרטן”.

מהי מחלת הסרטן?

הגוף שלנו מורכב ממערכות של איברים שונים. כל איבר, מורכב מתאים שונים האחראים לתפקוד התקין של המערכות.  מתוקף תפקידם, התאים מייצרים חומרים, נוצרים, נהרסים ומתחלקים. כאשר נוצרת חלוקה לא מבוקרת של תאים, עלול להיווצר צבר תאי בגוף הנקרא גידול. גידול אשר מתפשט לשאר חלקי הגוף נקרא גידול ממאיר, שזו מחלת הסרטן.

ישנם כ200 סוגים של סרטן, כאשר כל סוג מכונה על שם האזור בו התפתח הגידול. אופי המחלה שונה מסוג לסוג ומאדם לאדם, אך אין ספק שאבחון במחלת הסרטן עלול לייצר בהלה, חששות, חרדה ושאלות רבות.

התמודדות רגשית עם מחלת הסרטן

אבחון במחלת הסרטן נושא עמו שאלות רבות ותהיות.

ישנן תהיות העוסקות ברמה הפרקטית- מדובר בשינוי אורח חיים. השינוי מגיע במקרים רבים בהפתעה ובאופן חד, מייצר פגישות דחופות ושינויים תכופים בשגרת היום יום, ועצם השינוי עצמו עשוי לעורר סטרס ולחץ ונפשי. עלולה להיווצר תלות באדם אחר, תלות בתרופות או משככי כאבים, היחלשות של הגוף ומגבלות פיזיות חדשות וכיוצא בזאת גם רגשית ונפשית.

ישנן תהיות ברמה הגופנית. התמודדות עם מחלת הסרטן והטיפולים השונים שלה עלולה לגרור השלכות גופניות שונות, כאלו הנראות כלפי חוץ (כמו נשירת שיער או ירידה במשקל) וכלפי פנים (ירידה בחשק המיני, עייפות, אובדן תאבון וכדומה). הקשר גוף-נפש הוא קשר עמוק. כאשר אנו חווים חוויה מסוימת בממד הפיזי, אנו לרוב עשויים לחוות גם חוויות נפשיות ורוחניות בעקבות כך, למשל ההערכה העצמית עלולה להשתנות בעקבות השינויים הגופניים.

מעבר לשינויים הפיזיים, מחלת הסרטן והטיפולים השונים שלה עלולים לייצר כאבים קשים מנשוא. הכאב הזה, עלול ללוות את השגרה ולהביא לקושי תפקודי רגשי ונפשי. יכולות לעלות שאלות רבות ומטרידות כמו איך אפשר לתפקד כך? כמה זמן הכאב הזה ימשך? איך אפשר להקל? מה עושים עם כאב שלא מפסיק? כאמור, יש קשר הדוק בין גוף לנפש, וכאב פיזי עשוי פעמים רבות לייצר גם כאב רגשי. מתמודדי סרטן אחדים מוצאים כי העבודה עם המיינד, בעזרת תרגול מיינדפולנס מקלה עליהם את הסבל.

וכמובן, ישנן תהיות ברמה הרגשית. התמודדות עם רגשות שונים של כעס, עצב, בהלה. עיסוק וחרדה מהעתיד, מה יהיה? מה הסיכויים לשרוד את זה? מה יקרה אם לא שורדים את המחלה? תחושות של חוסר אונים, לפעמים גם תחושות אשמה. שאלות כמו למה מגיע לי? מה עשיתי שדווקא אני אובחנתי כך? למי מספרים ואיך?

באופן טבעי מערכת היחסים עם המוות משתנה ועשוי להתעורר הפחד מהמוות . עולים הרהורים עמוקים הנוגעים לסקירת חיינו, מה נעשה? אילו אנשים היינו עד היום? רבים בשורדים את מחת הסרטן מעידים כי המחלה היוותה נקודת מפנה שאחריה הם לא היו אותו הדבר.

כל הרגשות השונים טבעיים, החששות שצפות בעקבות האבחון עשויות לצוץ בעוצמות שונות בקרב אנשים שונים ולייצר תחושות מטלטלות ומשנות חיים ממש.

התמודדות ביחד או לחוד?

ברוב המקרים, ימליצו גם הרופאים המטפלים על התמודדות משותפת. כלומר, לשתף אדם קרוב, חבר או בן משפחה, ולייצר סביבה עוטפת ותומכת כגורם שמעודד החלמה.

במקרים מסוימים, מתפתחת תלות המחייבת את האדם לסמוך ולהיעזר באדם אחר. לכן, ההתמודדות כמובן אינה רק אישית, גם בני המשפחה והקרובים עשויים לחוות רכבת הרים רגשית, במסגרת שגרת החיים המשתנה, גם הם עלולים להתמודד עם חששות ופחדים, עם שאלות וחוסר אונים. שיתוף הקרובים אמנם חושף אותם להתמודדות בעצמם, אך מאפשר להם לסייע לאדם המתמודד עם המחלה וכן לידע כיצד לתמוך בצורה המזינה ביותר.

מעבר להתמודדות רגשית משותפת, גם התמודדות פיזית בחיי היום יום יכולה להיות קלה יותר כשמשתפים אדם אחר. במקרים רבים, ובמיוחד בהתמודדות עם מחלות קשות, הסביבה עלולה להרגיש אבודה ולחפש אחר כל דרך לעזור. לעיתים, החיפוש המתמיד אחר דרכים לעזור עלול להעיק או לייצר תסכול.  על ידי שיתוף כנה ואמיתי של הצרכים, בקשת עזרה ומתן “הוראות ספציפיות” בנוגע לעזרה הנדרשת- ניתן לעזור רבות בהתמודדות של האדם עצמו ושל סביבתו.

עזרה נוספת שניתן לקבל היא מהאגודה למלחמה בסרטן. במסגרת האגודה מתקיימים כנסים והרצאות, סדנאות, ייעוץ מיני, פעילויות פנאי וכמובן קבוצות תמיכה. הקבוצות פרושות ברחבי הארץ ומעניקות סיוע קרוב וספציפי לסוגי התמודדויות שונים כמו קבוצה לצעירים המתמודדים עם סרטן, קבוצה לנשים עם מחלות סרטן נשיות וכדומה.

אופציה אחרת, היא לפנות לטיפול רגשי.. קיים מגוון רב של טיפולים רגשיים שתפקידם לסייע בעיבוד התחושות, השאלות, התהיות והרגשות השונים שצפים בעקבות האבחנה וההתמודדות. ניתן לפנות לטיפול רגשי פרטני וכן, לטיפול קבוצתי. חלק יעדיפו לעבד את רגשותיהם באופן אישי ולהתעמק עם המטפל בתחושות השונות, וחלק, דווקא ירגישו ביטחון גדול יותר בקבוצה וישאבו את כוחם מהשיתוף או לשלב.

התמודדות עם סרטן סופני

התמודדות עם סרטן משתנה כתלות בסוג הסרטן ובשלב הגילוי. בחלק מהמקרים, הסרטן עלול להגיע לכדי מצב סופני שאינו ניתן לטיפול.

אבחון כזה עלול להיות מורכב רגשית, פיזית ומנטלית עבור האדם המתמודד עם האבחנה ועבור משפחתו וקרוביו.

עשויות להתעורר שאלות רבות ותהיות, פחדים, דאגות. כיוון שמדובר במצב עדין ואפילו מבהיל, כדאי להתמודד עם הבשורה צעד אחר צעד. לנסות לפרק את הבשורה המרה לפיסות מידע קטנות על מנת לנסות להפחית את ההלם. לעיתים, אפילו העלאת החששות בכתב עשויה לעשות קצת סדר בבלגן, ואפילו לשמש כבסיס לשיח שיתופי עם בני המשפחה והקרובים.

אפשר לחשוב בפרקים של ימים וגם שבועות. להציב יעדים או מטרות שרוצים להגשים בתקופות קצרות, לקבוע דברים קטנים שמשמחים את הלב. המחשבות יכולות לנדוד גם רחוק יותר, אל עבר העתיד. זה בסדר, מובן וחשוב. עם זאת, אם המחשבה העתידית מעוררת פחד גדול מנשוא, אולי כדאי להמתין איתה מעט או לנסות לעבד אותה לצד מומחה או חבר קרוב.

ישנם טיפולים רגשיים המיועדים לליווי אדם עם מחלה סופנית. בטיפול יש מקום להביא את כל הכאב הפחד חוסר האונים, אל גם את התובנות וההשגות שעולות לגביי החיים, איך אני מתייחס אל המוות? איך אני מתכונן אליו? מה הייתי רוצה לקחת איתי? לעיתים עולות שאלות רוחניות וגדולות ולעיתים צורך פשוט וקטן להקל על סבל.

התמודדות עם סרטן במשפחה

גם לקרובים מדובר בהתמודדות מורכבת וקשה. מצד אחד, העימות עם הפחד מהאובדן ומצד שני, הצורך להיות חזקים עבור האדם החולה ולהקל עליו ברגעיו האחרונים.

נתחיל בלומר שלא משנה מה תעשו, דעו שאתם בסדר. אין מדריך למצבים של התמודדות עם מה שהחיים מזמנים לנו גם לרגעים הקשים ביותר,  אין נכון לא נכון. אתם מנסים לעשות את הטוב ביותר, את המירב שליבכם וגופכם מאפשר לכם.

אדם שמגיע לשלביו האחרונים עשוי להתמודד עם כאבים פיזיים, עם שינויים באורח החיים, עם חוסר שקט, עם חרדות, עם צורך להסתגר והתנהגותו עשויה להשתנות גם כן. הבינו כי ההתמודדות היא ספציפית לכל אדם ולתחושות שלו והאמינו כי אתם מכירים את בן המשפחה שלכם מספיק טוב, על מנת להעניק לו את הליווי העוטף והמתאים ביותר. כדאי גם להתייעץ עם הגורם המטפל ולשאול שאלות. ידע זה כוח- ולפעמים, מידע על הרגשות והתהליכים הנפשיים והפיזיים שעובר האדם החולה, עשוי לעזור גם לכם להרגיש מעורבים ומדויקים בתמיכתכם.

אמנם בן המשפחה הוא זה שמתמודד עם מחלת הסרטן, אך אין זה אומר שאינכם עוברים חוויה מורכבת וקשה. תנו לעצמכם מקום. על מנת לעטוף את בן המשפחה בצורה הטובה ביותר, אתם גם זקוקים לכלים, גם אתם עשויים להרגיש צורך בתמיכה וזה חשוב להקשיב לצרכים שלכם. אנו ממליצים לשקול גם טיפול רגשי עבורכם. לעיתים, הבשורה עלולה לייצר סערת רגשות, בהלה, חרדה ושלל תחושות שקשה לעבד לבד. במקרים אלו, נסו לפנות למטפל רגשי או לפסיכולוג, שיסייעו לכם לפרוק אט אט את התחושות.

לסיכום

מחלת הסרטן היא מחלה שכמעט כולם שומעים עליה, כולם מדברים על התסמינים הגופניים אך לא כולם מודעים לרגשות שהיא מציפה. התמודדות עם אבחון של סרטן עלול להיות מורכב רגשית ופיזית הן לאדם המאובחן והן לסביבה העוטפת אותו.

במידה ואתם או אחד מבני משפחתכם מתמודד עם מחלת הסרטן, אנו מזכירים לכם שאתם לא לבד. אתם לא צריכים לעבד לבדכם את הפחדים והחששות. ניתן לפנות לקבוצות התמיכה השונות של האגודה למלחמה בסרטן ו\או לפנות למטפל רגשי. המטפלים שלנו בצוות מכון חיבורים נמצאים לרשותכם, הוכשרו לעמוד לצדכם ברגעים הקשים ולסייע לכם להתמודד עם הטלטלה הרגשית.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

 

https://www.cancer.org.il/template/default.aspx?PageId=5923

https://www.cancer.org.il/template/default.aspx?PageId=1000

https://www.nhs.uk/conditions/end-of-life-care/coping-with-a-terminal-illness/

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3454840,00.html

https://www.tasmc.org.il/Be-Well/InterestAreas/cancer/Pages/front-med-Cancer01.aspx

 

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן