fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

טיפול קצר מועד

כותב:
תוכן עניינים

לאדם היה פחד נוראי ממעליות, כל פעם שהיה מוכרח להגיע למקום בעזרת מעלית הוא היה חושב על זה שבוע לפני כן ונמלא מתיחות מהתסריטים שרצו בראשו. בטיפול הממוקד וקצר המועד שעבר אדם הוא קיבל כלים שעזרו לו להתמודד עם החרדה ואל אף שהטיפול היה קצר, התובנות, המסוגלות והגמישות הפסיכולוגית  שפיתח שימשו אותו גם בזירות אחרות בחייו כמו למשל בהתמודדות עם משברים בתוך היחסים שלו או בחרדת ביצוע שסבל ממנה.

כנראה שלאף אדם אין תשובה חד משמעית ואוניברסלית לגביי השאלה “מה הטיפול הכי טוב שיש” מהסיבה הפשוטה שזה הרבה יותר מורכב מזה.

מה אם היו אומרים לך שאת יכולה במקרים מסוימים, לקבל את התועלת של טיפול מעמיק וארוך, תוך חודש או שנה ולפעמים אפילו תוך מספר בודד של טיפולים? מה עם היית מרגיש שאבן ענקית ירדה ממך כתוצאה של מפגש אחד בודד כי זה פשוט היה מדויק עבורך?

טיפול קצר מועד הוא לא תמיד המענה הנכון לכולם ובכל מצב אבל הוא בהחלט יכול להיות יעיל במצבים מסוימים. מתי? למי? איך?  התשובות במאמר.

מהו טיפול קצר מועד ?

על אף שאין הגדרה רשמית אחת, “טיפול קצר מועד” מתייחס בדרך כלל לטיפולים המורכבים מ-12 מפגשים לרוב לא מעבר לכך.

ישנם סוגים שונים של טיפולים קצרי מועד שפועלים דרך גישות שונות, כל גישה עובדת דרך היבטים שונים למשל דרך שינוי התנהגותי, שינוי מחשבתי או באמצעות הרפיה ולמידה של ויסות עצמי. בהרבה מקרים טיפולי קצרי מועד הם בעלי מבנה קבוע ופרוטוקול ידוע בשלבים. גישות קצרות טווח של טיפול הם לרוב ממוקדות במטרה מוגדרת וברורה, זאת להבדיל מטיפול ארוך.

למי ומתי מתאים טיפול כזה?

סוגים שונים של טיפול יתאימו לסוגים שונים של אנשים, מצבים, גילאים והתמודדויות. טיפול קצר מועד אינו מתאים כמובן בכל מצב אבל בהרבה מצבים הוא עשוי להיות פתרון יעיל ועוצמתי כאשר הוא ניתן על ידי מטפל מקצועי שיודע כיצד לגשת לעניין בצורה מדויקת ונכונה.

טיפולים קצרי מועד ייתנו מענה במקרים בהם יש צורך בהתערבות ממוקדת הנה כמה דוגמאות למקרים בהם התערבות כזו תוכל להתאים:

חשוב גם לציין מתי טיפול כזה עשוי שלא להתאים:

  • מקרים בהם יש מורכבות נפשית וכאב מאד גדול שמקורו עמוק מאד
  • כאשר יש צורך בביסוס של קשר טיפולי מעמיק
  • כאשר לאדם לוקח זמן לסמוך ויש לו קשיי אמון
  • במקרי פסיכוזה או סכיזופרניה
  • לאנשים עם קווים של הפרעת אישיות הנוגעת ליחסים למשל הפרעת אישיות גבולית או נרקיסיזם.

מה היתרונות של טיפול קצר מועד?

  • אחד היתרונות המובהקים שיש לטיפול קצר מועד על פני טיפול ממושך הוא שטיפול קצר מועד מסוגל להפגיש את המטופל בטווח המיידי עם ההימנעויות שדחה את ההתמודדות איתם זמן ארוך. מסגרת טיפולית ארוכת טווח מסוגלת לעזור לעבד, לדבר ולחשוב על הדברים ומסגרת קצרת טווח מעודדת מפגש בלתי אמצעי עם האתגר דרך כלים מעשיים של תרגול ונוכחות.
  • הכח הגדול הנוסף של טיפול קצר מועד הוא היכולת להכליל את ההתקדמות שנעשתה מול קושי מסויים לשאר התחומים, כמו בדוגמא מעלה של אדם, ההתקדמות שעשה בטיפול השתקפה דרך תחומים אחרים בחייו וליוותה אותו הרבה מעבר לטיפול בקושי המסוים הזה אל אף שרק עליו עבד בטיפול.
  • יתרון נוסף הוא אולי משהו שפחות נעים לדבר עליו אבל זה הפן הכספי, טיפול עולה כסף ולפעמים גם די הרבה. טיפולים קצרי טווח הם חסכוניים יותר. כמובן שזה לא יהווה שיקול מרכזי בבחירת סוג הטיפול, חשוב שנבחר טיפול שמתאים למצב שלנו ולצרכים, והחסכון הכספי הוא יתרון נלווה.

אילו גישות טיפול הן קצרות מועד?

CBT (טיפול קוגנטיבי התנהגותי):

גישה שממתקדמת בקידום של שינוי קוגניטיבי והתנהגותי על ידי זיהוי דפוסי חשיבה לא מועילים והחלפתם באחרים. גישות מתקדמות יותר של הגישה כמו למשל ACT , EFT או DBT (גל שלישי) אימצו את עקרונות המזרח הרחוק שכוללים קבלה עצמית קשיבות, והתבוננות בהלך הרוח של המחשבות על מנת להתקרב לעצמנו ולאפשר יכולת מוגברת לשהייה לפני שאחנו מגיבים לגירוי מסויים.

טיפול באמצעות חשיפה:

טיפול מובנה עם שלבים קבועים שבמהלכו המטפל עוזר למטופל להרחיב את היכולת שלו לפגוש את מה שמאיים עליו, בין אם זה פוביה מתיקנים או חרדה מאינטימיות.  דרך הקהיה שיטתית נחשף המטופל בהדרגה למה שמפחיד אותו ונעשית למידה התנהגותית שמשפיעה גם על הדימוי העצמי ועל היכולת לפגוש את אותה התמודדות. התרופה הטובה ביותר לחרדה היא לפגוש אותה ולתת לה לעלות תוך שינוי נקודת המבט והיחס כלפיה, הימנעות לעומת זאת היא מה שמחמיר אותה.

EMDR:

טיפול מוכח מחקרית ויעיל להתמודדות עם טראומה וחרדה. בטיפול מעלים זיכרונות טראומתיים תוך כדי עוררות של גירוי בילטרלי שגורם למוח לאחסן מחדש את המידע באופן שאינו מעורר חרדה וטראומה. טיפול זה גם הוא קצר מועד, בעל פרוטוקול קבוע ומובנה משלבים.

טיפול פסיכודינמי קצר מועד:

קיימת גישה פסיכודינמית שהיא קצרת מועד. סוג טיפול פסיכודינמי קצר מועד, בשונה ממסורתי, שם דגש על סוגיות ממוקדות יותר בחיי המטופל – מנגנוני הגנה שמעכבים אותו ודפוסים של מערכות יחסים שאינן בריאות. בטיפול מזהים איזה התנהגויות משרתות את האדם ואיזה כדאי לו לאמץ על מנת להצליח לפתח יכולת הסתגלות טובה יותר.

איך מוצאים מטפלים שעובדים במודל טיפול קצר מועד?

ככל שהטיפול קצר ככה דרוש מטפל מנוסה יותר שיוכל לתת מענה מדויק שמכיל את כל מה שטיפול צריך לכלול. בנוסף חשוב שתוכל ליצור עם המטפל הזה קשר מיטיב תוך זמן קצר לכן גם חשוב שתוכל להתחבר אליו ולחבב אותו. אנחנו ממליצים לקבל המלצות מחברים או להתייעץ עם מכונים שיוכלו להציע לכם ולהפנות אתכם לפי סוג ההתמודדות שלכם למטפל המתאים ביותר.

במכון חיבורים אנחנו עובדים דרך גישות טיפול קצרות מועד.

“השאלה שעלינו לשאול עצמנו היא האם טיפול קצר מועד יכול לעשות את השינוי שאני רוצה בזמן קצר? חשוב לנו גם בטיפול לדבר על המגבלות ומה לא ניתן להשיג בטיפול ודרך זה גם להבין מה כן נוכל להשיג בזמן הזה. ברגע שאנחנו מטמיעים ומחזקים את היכולת שלנו לגמישות פסיכולוגית- ברגע שאנו מאפשרים לעצמנו לעבוד עליה זה משהו שיש לו פוטנציאל שינוי גדול בכל מיני תחומי חיים שלנו. על ידי נטרול של ההימנעות שנוצרת ממשהו שקשה לנו להתמודד איתו אנחנו מצליחים לייצר יותר חופש ותחושת מסוגלות שמחזקת אותנו לפעול בעוד תחומי חיים בצורה בריאה וחופשיה” (שיר נוי לוין, מייסדת ומנהלת המכון).

בחיבורים אנחנו מסוגלים ליצור יחד שינוי בזמן קצר וזה תלוי ברמת היכולת שלנו להצביע על קושי ממוקד ספציפי עליו נרצה לעבוד בטיפול. אם אתם מרגישים שתוכלו להיתרם מטיפול כזה אנחנו מזמינים אתכם לפנות עכשיו אלינו ויחד נתאים לכם את הטיפול הנכון לכם.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן