fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

הפרעת אישיות אנטי- סוציאלית

כותב:
תוכן עניינים

” אני מבולבלת לגביי התנהגות מסוימת אצל אחד העובדים שלי. מדובר בבחור מוכשר, חכם ומצליח בכל כך הרבה תחומים, אבל מתקשה עד מאוד מבחינה חברתית. אני שמה לב שאין לו הרבה חברים, הוא נוטה להתפרץ בזעם, לא מביע רגשות כמעט, ולעיתים, נדמה לי שכלל לא אכפת לו כשאני מציינת בפניו שהוא פגע בי או בקולגות אחרים. אני לא מצליחה להבין מה לעשות איתו שהוא מצליח בהכל אבל דווקא בתחום החברתי אני מרגישה שהוא לא מסתדר לחלוטין?”

 

אנשים חכמים ומוכשרים, עשויים להתמודד עם הפרעת אישיות אנטי סוציאלית. פעמים רבות, מדובר בתופעה שנוצרת עקב גנטיקה או חוויות טראומתיות שעבר האדם, כלומר, זו לא אשמתו, ובכל זאת, הוא עלול לעורר הרבה ביקורת ואנטגוניזם בגלל ההתנהגות שלהם.

מהי הפרעה זו? כמה אנשים מתמודדים עמה? איך מאבחנים? האם ניתן לטפל בהפרעת אישיות אנטי סוציאלית? התשובות במאמר.

מהי הפרעת אישיות אנטי סוציאלית?

הפרעת אישיות אנטי סוציאלית היא אחת מבין הפרעות אישיות רבות ומוכרות. אדם המתמודד עם הפרעת אישיות אנטי סוציאלית, לרוב עשוי לפעול בפזיזות, אימפולסיביות ולעיתים בצורה מניפולטיבית. מדובר בסקאלה רחבה- התסמינים מגוונים ועוצמתם משתנה בין אדם לאדם. פסיכופתיה לדוגמה, היא התמודדות עם הצד הקיצוני יותר בספקטרום של תופעה זו.

שכיחות ההפרעה באוכלוסייה

התופעה יחסית שכיחה- נתונים שנאספו בשנת 2007 ופורסמו בספר “medicine essential emergency”  הראו כי כ7.4 מיליון אמריקאים מתמודדים עם הפרעת אישיות אנטי סוציאלית. מדובר במעל ל3.5% של האוכלוסייה הבוגרת באמריקה (ניתן לאבחן הפרעת אישיות אנטי סוציאלית באופן רשמי מגיל 18 ומעלה). נתון נוסף שנאסף, הוא כי התופעה שכיחה יותר בקרב גברים מאשר נשים.

ההתנהגות של אדם המתמודד עם הפרעת אישיות אנטי סוציאלית

במילים אחרות, אילו סימנים מאפיינים התמודדות עם הפרעת אישיות אנטי סוציאלית?

  • נטייה להתנהגות אימפולסיבית ללא התחשבות בהשלכות
  • קושי בשמירה על מערכות יחסים לטווח ארוך
  • קושי בשליטה על כעסים
  • היעדר למידה מטעויות או תחושות אשמה
  • נטייה לאי עמידה בנורמות חברתיות (כמו שמירה על חוקים או הפרת זכויות)
  • אדישות אל מול מצוקה או רגשות האחר

האבחון של ההפרעה

על אף שאבחון להפרעת אישיות אנטי סוציאלית ניתן רק מגיל 18 ומעלה, לרוב, ההתמודדות עם התסמינים מופיעה כבר מגיל 15. אבחון נעשה על ידי גורם מקצועי בתחום הנפש, כמו פסיכולוג או פסיכיאטר, אשר הבחין בלפחות 3 קריטריונים מהסימפטומים המאפיינים. חשוב לציין, כי מבחינים בין נטייה אישיותית לבין סימנים מאפיינים שמופיעים רק באפיזודה של מאניה או אפיזודה סכיזופרנית.

ההתמודדות עשויה להיות מאתגרת במיוחד באזור גילאי העשרה המאוחרים עד גילאי ה20. לקראת גיל 40, אלו מאיתנו המתמודדים עם התופעה, עשויים לחוש הקלה מסוימת בעוצמת ההתמודדות.

הגורמים להפרעת אישיות אנטי סוציאלית

ישנם מספר גורמים המעלים את הסיכוי להתמודד עם התופעה:

גנטיקה וביולוגיה

מבחינה ביולוגית, כפי שציינו, לגברים יש סיכוי רב יותר מנשים להתמודד עם התופעה. עדויות שנאספו ממעל 100 מחקרים תאומים זהים ואימוץ, מראות כי גורמים גנטיים מהווים כ50% מהסיכוי להתמודד עם הפרעת אישיות אנטי סוציאלית.

גורמים פסיכולוגיים וחברתיים

השפעות סביבתיות כמו קושי סוציואקונומי, סגנון הורות והתנהגות ההורים, וגם גורמים פסיכולוגיים כמו התמודדות עם טראומה והתעללות- נמצאו כגורמים המשפיעים על הסיכוי להתמודד עם התופעה. למשל, מחקר שנעשה על אוכלוסיית מתבגרים בהולנד, מצא קשר מובהק בין טמפרמנט והתנהגות ההורים לבין התנהגות אנטי סוציאלית.

מצב סוציואקונומי בשילוב עם יכולות שליטה נמוכות ונטייה לרמות גבוהות של תסכול- נמצאו גם הם קשורים להתנהגות אנטי סוציאלית (גם פה נמצאה תלות הקשורה במין הילד).

ההשפעה על חיי היום יום

החיים לצד הפרעת אישיות אנטי סוציאלית עשויים להוות אתגר עבור חלקנו המתמודדים עמה. הם עשויים לפעול על פי הדחף שלהם מבלי לחשוב על השלכות, לעיתים אף לנהוג בצורה בלתי חוקית ולסבול מהשלכות פליליות הקשורות בכך. עלול להתעורר צורך מוגבר יותר מהשאר להשתמש בסמים ואלכוהול. הקושי עשוי להתבטא בעיקר במערכות יחסים- לא תמיד לאנשים  תהיה היכולת להבין עם מה הם מתמודדים או מדוע הם פועלים כפי שהם פועלים, ולכן, אותם אנשים, עשויים להתרחק. מסגרות חברתיות כמו עבודה, בית ספר וזוגיות הן מורכבות ומאתגרות עבור אלו מאיתנו המתמודדים עם הפרעת אישיות אנטי סוציאלית.

הקשר בין הפרעת אישיות אנטי סוציאלית והתמכרויות

הפרעת אישיות אנטי סוציאלית עלולה להיות מלווה בנטייה להתמכרויות. על פי חוקרים מאוניברסיטת מרקט כ90% מאנשים המתמודדים עם התופעה, גם מתמודדים עם התמכרות לסמים או לאלכוהול.

השימוש אף עשוי להתחיל מוקדם יותר משאר האוכלוסייה. המכון הלאומי לשימוש בסמים בארה”ב סבור כי בין 40-55% מהאנשים שנכנסים לטיפול בעקבות התמכרות, מתמודדים עם הפרעת אישיות אנטי סוציאלית בנוסף. ככל הנראה, הסיבה לקשר ההדוק מצויה בתסמינים עצמם של הפרעת אישיות אנטי סוציאלית: פזיזות, אימפולסיביות וביצוע פעולות ללא חשש מהשלכות או דאגה.

הטיפול בהפרעה

בעבר, הייתה נטייה להתייחס להפרעה כגזירת גורל לכל החיים. כיום, אנו יודעים כי ניתן להתמודד עם התסמינים בצורה אחרת, לנהל ולשלוט בהפרעה ולעיתים לשפר משמעותית את ההתנהגות הנלווית- באמצעות טיפולים שונים.

טיפול פסיכודינמי:

טיפול ששם דגש על אירועי עבר וזיכרונות, אותם ניתן לעבד בצורה נכונה יותר, להפיק מהם את התובנות, ולהבין מדוע הרגשות מובילים לפעולות מסוימות מרגישים. בנוסף, מתמקד בקשר מין מטפל למטופל, דפוסי היקשרות והעברה, כדרך לתיקון, שינוי וריפוי.

טיפול תרופתי:

קיימות מעט עדויות המתארות שיפור בתסמינים בעת שימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות ונוגדות דיכאון. לדוגמה, תרופות כמו ליתיום או קרבמזפין עשויות לסייע בשליטה על התנהגות תוקפנית ואימפולסיבית, משפחת SSRI עשויות לסייע בהתמודדות עם כעסים ותסמינים נוספים.

טיפול CBT:

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי שמטרתו ללמוד לזהות מצבים רגשיים ואת הקשר שלהם לדפוסי התנהגות,חשיבה ויצירת שינוי על ידי קבלה עצמית, נוכחות ותרגולים תודעתיים. הטיפול הקלאסי של CBT מבקש לבצע החלפה של דפוסים התנהגותיים באלו הישנים וללמד כלים להתמודדות מותאמת מצב.

טיפול DBT:

טיפול מבוסס שיח ומיועד למצבי רגשיים קיצוניים, עשוי להתאים למצבים נפשיים של הפרעות מצב רוח. הטיפול מבוסס וצמח מתוך גישת לCBT אך מותאם לאנשים החווים רגשות בעוצמה גבוהה יותר.

לסיכום

החיים לצד הפרעת אישיות אנטי סוציאלית מורכבים ומאתגרים הן למתמודדים עמה הן לקרוביהם. חשוב לזכור כי התסמינים שונים בין אדם לאדם ומדובר בספקטרום רחב. אלו המתמודדים עם התופעה עלולים להרתע מפנייה לטיפול ויגיעו לקליניקה בדרכים עקיפות, אולי בדחיפה של בני משפחה או בהינתנן אירוע חיים קיצוניים.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

https://www.sciencedirect.com/topics/nursing-and-health-professions/antisocial-personality-disorder#:~:text=Antisocial%20personality%20disorder%20affects%20approximately,in%20men%20than%20in%20women.

https://www.nhs.uk/mental-health/conditions/antisocial-personality-disorder/#:~:text=Antisocial%20personality%20disorder%20is%20a,care%20for%20other%20people’s%20feelings.

 

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן